kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۸۹۱
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۴
یادبود هفتمین سالگرد شهادت سردار محمد ناظری

فرمانـده دل‌های دریایی

 
 
 
 
سعید رضایی
امروز هفتمین سالگرد شهادت سردار محمد ناظری، فرمانده یگان تکاوران دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. او در اوج فعالیت‌های نظامی و رزمی، یک هنرمند هم بود و در زمینه شعر، موسیقی و سینما سررشته داشت و در فیلم «موج مرده» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا نیز ایفای نقش کرده بود. فرماندهی عملیات کرکوک در دوران دفاع مقدس، تأسیس یگان‌های ویژه تکاوران نیروی دریایی سپاه، نبرد با دزدان دریایی خلیج عدن، طراحی دستگیری ملوانان آمریکایی متجاوز به آب‌های ایران در خلیج‌فارس، پرورش فرماندهانی چون شهید محمود کاوه، جاویدالاثر احمد متوسلیان و... ازجمله فعالیت‌های این سردار شهید بود. شهید حاج قاسم سلیمانی درباره وی گفته بود: «ما جهاد مهمی را به یاد نداریم که شهید ناظری در آن شریک نبوده باشند. سلیمانی اظهار داشت: بنده از سال 58 که نیروی آموزشی ایشان بودم تاکنون تغییر یا خستگی در ایشان ندیدم.» شهید ناظری همچنین نقش موثری در مقاومت در برابر تکفیری‌ها ایفا کرده بود. سردار حسین الله‌کرم، در مصاحبه با کیهان گفته بود: شاگردان شهید ناظری در عملیات «نصر 2» در سوریه اعزام شدند و توانستند خان‌طومان را آزاد کنند و خود را به منطقه نبل و الزهرا برسانند. بچه‌ها از همان‌جا با شهید ناظری تماس می‌گرفتند و شهید ناظری به طور غیرمحسوس در این عملیات‌ها تاثیرگذار بود. همچنین برخی از اسطوره‌های مقاومت در سایر کشورها نیز از شاگردان شهید ناظری بودند. از برجسته‌ترین این شخصیت‌ها می‌توان به شهید سید‌هادی نصرالله (فرزند سید حسن نصرالله) و علی منیف‌اشمر (مشهور به قمرالاستشهادیین) ‌اشاره کرد که مهارت‌های دوره تکاوری خود را از سردار ناظری آموخته بودند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشته‌ای را در تجلیل از شهید محمد ناظری فرمانده فقید نیروهای ویژه دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به‌روی عکس آن سردار شجاع و مؤمن مرقوم کردند. متن دست‌نوشته رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
رحمت و رضوان بر شهید عزیز، سردار شجاع و مؤمن که عمر خود را در جهاد فداکارانه گذرانید و جوانان و مجاهدان بسیاری تربیت کرد. خداوند او را با شهدای صدر اسلام محشور فرماید.
سیّد علی خامنه‌ای
نجات کشتی‌ها از دزدان دریایی
سردار علیرضا تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفت وگو با کیهان به شرح مأموریت شهید ناظری برای نجات کشتی‌ها از دزدان دریایی خلیج عدن پرداخت و توضیح داد: اولین ماموریت یگان تکاوران دریایی سپاه ماموریت خارج از کشور بود، ماموریتی برای آزاد‌‌‌سازی کشتی‌هایی که دزدان دریایی در سومالی و خلیج عدن از ما گرفته بودند. شهید ناظری این ماموریت را با موفقیت انجام داد، مسئولین وقتی دیدند این یگان می‌تواند امنیت کشتی‌های نفتی و کشتی‌های باری جمهوری اسلامی را به خوبی برقرار کند این ماموریت را به یگان اباعبدالله الحسین(ع) با فرماندهی شهید ناظری واگذار کردند. شهید ناظری به همراه جوانان یگان، جوانانی که هنوز خیلی به دریا، سختی‌ها و مشقت‌های آن آشنا نبودند در طی 120 روز این ماموریت را به خوبی به انجام رساندند. در خلیج عدن با قایق‌های سبک و دو کشتی که این دو کشتی نقش دو ایستگاه را بازی می‌کرد ماموریت را آغاز کردند. نیروها را داخل دو کشتی مستقر کرده و با قایق‌ها به سمت کشتی‌های عبوری می‌رفتند و سوار آن کشتی‌ها می‌شدند و آنها را از منطقه خطر عبور می‌دادند. در مدت این 120 روز که ماموریت برعهده شهید ناظری بود، حتی یک‌بار هم تعرضی به کشتی‌ها اتفاق نیفتاد.
وی افزود: زمانی که شهید ناظری از این عملیات برگشت، تعدادی نیرو را آموزش داد و نفرات را روی 60 کشتی مستقر کرد، بعد از کاری که شهید ناظری در خلیج عدن انجام دادند تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی دقیقا همان طرح استثنایی شهید ناظری را انجام دادند و به برکت آن طرح تا امروز هیچ حادثه بدی نداشتیم و دزدان دریایی موفق نشدند هیچ کدام از کشتی‌های ما را ببرند.
بازداشت ملوانان آمریکایی
سردار احمد موسوی، همرزم شهید ناظری نیز در گفت وگو با کیهان درباره عملیات بازداشت ملوانان آمریکایی متجاوز به آب‌های ایران گفت: در واقع حاج محمد یکی از طراحان اصلی آن قضیه بود، البته درست است که ایشان در مرحله دستگیری آمریکایی‌ها حضور نداشت، اما به عنوان مجموع کنترل‌کننده به همراه سردار فدوی حضور داشتند. این اتفاق دقیقا در زمانی رخ داد که قرار بود نتیجه برجام اعلام شود، به همین خاطر مسئله اهمیت و حساسیت زیادی داشت. دستگیری متجاوز فقط به تفنگ دست گرفتن نیست، آن کسی که فرماندهی عملیات را بر عهده‌دارد اگر خوب نیروها را هدایت کند عملیات با موفقیت به پایان می‌رسد و نتیجه خوبی خواهد داشت. شاید اگر راهنمایی و برخورد درست حاج‌محمد نبود در این رابطه مشکلی پیش می‌آمد.
حضور در سوریه و مبارزه با تکفیری‌ها
شهید ناظری همچنین نقش موثری در مقاومت در برابر تکفیری‌ها ایفا کرده بود. سردار حسین الله‌کرم، به کیهان گفت: شاگردان شهید ناظری در عملیات «نصر 2» در سوریه اعزام شدند و توانستند خان‌طومان را آزاد کنند و خود را به منطقه نبل و الزهرا برسانند. بچه‌ها از همان‌جا با شهید ناظری تماس می‌گرفتند و شهید ناظری به طور غیرمحسوس در این عملیات‌ها تاثیرگذار بود.
سردار تنگسیری نیز در این باره بیان کرد: شهید ناظری در کشور سوریه نیز مدتی حضور مستشاری داشت، تعدادی را هم همراه خود به سوریه برد و در این مدت افرادی را برای دفاع از حرمین شریفین در سوریه آماده کرد.
همچنین برخی از اسطوره‌های مقاومت در سایر کشورها نیز از شاگردان شهید ناظری بودند. از برجسته‌ترین این شخصیت‌ها می‌توان به شهید سید‌هادی نصرالله (فرزند سید حسن نصرالله) و علی منیف اشمر (مشهور به قمرالاستشهادیین) اشاره کرد که مهارت‌های دوره تکاوری خود را از سردار ناظری آموخته بودند.
سرداری که بر قلب‌ها فرماندهی می‌کرد
سردار محمد ناظری، مصداق بارز «فرماندهی بر قلب‌ها» بود. الله‌کرم درباره ویژگی‌های اخلاقی شهید ناظری هم اظهار داشت: نوع رابطه شهید ناظری با زیرمجموعه‌شان بسیار حائز اهمیت است، شهید ناظری بر دل‌ها حکومت داشت به طوری که تمامی نیروهای ویژه و تکاور محصور در ارتباط قلبی با ایشان بودند. شهید ناظری محیط را به‌گونه‌ای ساخته بود که زمینه رشد و شکوفایی همه افراد علاقه‌مند در آن محیط فراهم باشد. ساده‌زیستی و اخلاص ایشان مثال‌زدنی بود. شهید ناظری در هر مسئولیتی که بود به قدری ساده و بی‌ریا رفتار می‌کرد که هیچ کس احساس فاصله با ایشان نداشت، همواره خود را با ساده‌ترین و پایین‌ترین پرسنل سازمان خودش برابر می‌دانست. کنار آنها بود و دوستی، علاقه و برادری خاصی بین جمعی که با آنها کار می‌کرد وجود داشت. این رفتارهای او عامل رشد افراد بود، افراد احساس نمی‌کردند که یک عنصر پایین‌دستی تشکیلات هستند و سال‌ها طول می‌کشد تا به جایی برسند بلکه احساس می‌کردند که با فرمانده خود در یک سطح هستند، هر کس هر استعدادی داشت زمینه شکوفایی آن استعداد در کنار شهید ناظری فراهم بود.
سردار ابوذر رشیدی، مسئول بازرسی نیروی دریایی سپاه نیز درباره ویژگی‌های اخلاقی شهید ناظری به کیهان گفت: این شهید خستگی‌ناپذیر ضمن جدیت و پشتکار، با برخورداری از قلب رئوف بر دل نيروهاى تحت امرش نفوذ قابلی داشت و این ارتباط قلبی را در مراسم تشییع، تدفین وبزرگ‌داشت شهید شاهد بودیم. شهيد ناظری خستگی را به ستوه درآورده بود و در راه اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و سپاه، سر از پا نمی‌شناخت، چنان که گاهی دو تا سه ماه به‌ طور متوالی در جزیره محل استقرار یگان(جزیره فارو) در حال انجام وظیفه بود. اگر هم از جزیره خارج می‌شد، به خاطر حضور در جلسات و پیگیری امور ستادی یگان بود.
وی تأکید کرد: عاشق اهل بیت علیهم‌السلام، ولایت و رهبری و دارای هیئت مذهبی در حسن‌آباد تهران بود و در مناسبت‌های مختلف جو معنوی جزیره را همچون حسینه‌ای آکنده از عشق به ائمه و اهل‌بیت(ع) تبدیل کرده بود. نفوذ و کلام تاثیرگذاری در میان نیروها داشت و همان نفوذ باعث هدایت و جذب تعداد قابل توجهی از جوانان گردید که بدون کمترین چشمداشت مالی در ماموریت‌های مبارزه با دزدان دریایی و ماموریت‌های مستشاری برون‌مرزی انجام وظیفه نمودند. بعضی از شهيدان مدافعان حرم هم از نيروهاى زبده یگان ویژه تکاوری تحت امر ایشان بودند و تنها شهادت مزد37 سال تلاش شبانه‌روزی جانباز شهید سردار ناظری بود.
سردار تنگسیری هم در این باره گفت: شهید ناظری دل بسیار مهربان و رحیمی داشت، حتی به جرات می‌توانم بگویم آهوان جزیره در فقدان شهید ناظری ناراحت و غمگین هستند؛ چرا که این شهید بزرگوارحتی غذای آهوان را تهیه می‌کرد، ازآنها مواظبت می‌کرد و حتی به آنها آب می‌داد. چون چند سالی بود که به علت عدم بارندگی، آهوها آب نداشتند و شهید ناظری در این مدت برای آنها آب شیرین تهیه می‌کرد.
وی تصریح کرد: روحیه سردار ناظری روحیه بسیار خوبی بود. او روحیه ستادی نداشت و نمی‌توانست در ستاد پابند باشد، لذا وقتی که ما در دریا و جزایر به مناطق عملیاتی می‌رفتیم، شهید ناظری مانند پرنده‌ای که از قفس آزاد شده باشد روحیه خاصی پیدا می‌کرد. حتی خودشان هم می‌گفتند من در طول خدمتم کار ستادی نکردم و همه کارهای من عملیاتی بوده است. او می‌گفت؛ من وقتی که در جزایر، دریا، روی شناور و در بین بچه‌ها قرار می‌گیرم روحیه‌ام باز می‌شود.
دانیال ناظری، فرزند سردار شهید ناظری نیز در گفت‌وگو با کیهان گفت: یکی از عادت‌های شهید ناظری این بود که در ماموریت‌ها، قبل از اینکه ‌نیروها را ببرد خودش به تنهایی می‌رفت شرایط را بررسی می‌کرد و مطابق با شرایط آن مکان برنامه‌ریزی انجام می‌داد. نیروهای حاجی همه مانند فرزندانش بودند و او آنها را پسرهای خود خطاب می‌کرد. به همین دلیل هم من تنها فرزند او نیستم بلکه برادران زیادی دارم که همیشه همراه پدرم بودند. من از همه برادرهایم تشکر می‌کنم که همیشه همراه پدرم بودند و آن زمان‌هایی که من پیش حاجی نبودم بهتر از من برای وی پسری کردند و هیچ وقت پدرم را تنها نگذاشتند.
خاطراتی از حضور در جبهه
حسن امیری از همرزمان شهید ناظری در گفت وگو با کیهان خاطراتی را از دوران دفاع مقدس بیان کرد و گفت: در عملیات «کربلای پنج» باید مسیری را برای دیدن چند نفر از فرماندهان طی می‌کردم. در طول مسیر حاج محمد ناظری را دیدم که پشت خاکریزی بود و عراقی‌ها هم آنجا را گلوله باران می‌کردند. آن زمان ایشان فرمانده یکی از گردان‌های لشکر ثارالله بود. حالش را که پرسیدم با خنده و شوخی جوابم را می‌داد. در آن صحنه آتشباران عراق در عملیات کربلای پنج، حاج محمد با شوخی‌های خود روحیه بچه‌ها را تقویت می‌کرد.
وی افزود: در روستایی عملیات کرده بودیم و آنجا زیر آتش دشمن بود، قبرستانی کنار رودخانه بود که اهالی روستا اعتقاد دارند نباید درختهای قبرستان راهم قطع کنند. این قبرستان پوشیده از درخت بود و دشمن روی آن دید نداشت. گردان، حاج محمد و بچه‌های ادوات وارد آن قبرستان شدند. بعثی‌ها هم دائم شلیک می‌کردند و به دنبال بچه‌های ما می‌گشتند. همان طور که داشتیم استراحت می‌کردیم چهار گوسفند خرید و آورد. حاجی هم خودش گوسفندها را ذبح کرد و در آن اوج درگیری با شوخی و خنده کباب درست کرد و به همه بچه‌ها کباب داد. شهید ناظری آن روز آن قدر شوخی کرد که خستگی همه بچه‌ها دررفت. ما وقتی کنار حاج محمد بودیم احساس نمی‌کردیم وسط درگیری هستیم.در اوج درگیری‌ها ما هرگز ندیدیم سردار ناظری عصبانی یا ناراحت شود. با شوخی و خنده و گاهی هم محکم و با متانت نیروها را هدایت می‌کرد.
وی در ادامه بیان کرد: تمام دوستانی که در دوره اول سپاه در پادگان امام علی(ع) با حاج‌محمد هم دوره بودند اعتقاد دارند یکی از معدود کسانی که از سال 58 تا به امروز روحیه و اخلاق دوران دفاع مقدس را حفظ کرد و تغییر نکرد شهید ناظری بود؛ همان طور شوخ، خنده‌رو و دلسوز مردم به خصوص جوان‌ها بود.
ضامن امنیت آب‌های ایران
سرهنگ اصغر معماری فرمانده جدید یگان ویژه نیروی دریایی سپاه طی گفت‌وگویی با فارس به تاریخچه تشکیل این یگان پرداخت و با بیان اینکه در سال 87 ابلاغ شد که «یگان ویژه» باید تشکیل شود و به همراه سردار ناظری مسئولیت راه‌اندازی این یگان را داشتیم، گفت: با حمایت‌های فرمانده وقت نیرو، سردار صفاری و جانشینش سردار فدوی این مجموعه راه‌‌اندازی و قرار شد در یکی از جزیره‌ها مستقر شویم که نهایتا به جزیره «فارور» آمدیم و مرکز کار یگان ویژه دریایی سپاه تعیین شد.
فرمانده جدید یگان ویژه نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: زمانی که ما به فارور آمدیم مخروبه‌ای بود با شرایط سخت اما حاج محمد آن را پذیرفت. حدود 6 ماه از تشکیل یگان نگذشته بود که مسئولیت استقرار در جزیره را به ما دادند و ما شروع به ساخت و ساز و آماده کردن جزیره کردیم. در حالی که هیچ‌کس آن اوایل فکر نمی‌کرد کسی بتواند در این‌جا زندگی کند، اما روحیه حاجی (سردار ناظری) به گونه‌ای بود که اجازه نمی‌داد هیچ وقت گلایه‌ای باشد، به طوری که در این شرایط سخت، به ما مأموریت حضور در خلیج عدن ابلاغ شد.
معماری با بیان اینکه اوایل سال 87 دو کشتی ایرانی را به نام‌های ایران جوان و دیانت در خلیج عدن دزدیده بودند که مسئولیت بازپس‌گیری و عملیات نظامی رهایی گروگان یا مذاکره را به ما داده بودند، تصریح کرد: طرح ما این بود که با عملیات نظامی کشتی را آزاد کنیم اما مسئولین وقت اجازه ندادند و گفتند که باید این کار با مذاکره انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: بعد از آن بحث امنیت کشتی‌ها مطرح شد که هیچ‌کس تجربه این کار را نداشت. ابتدا مأموریت با ارتش بود که به هر دلیلی این کار صورت نگرفت و سپس به ما ابلاغ شد و ما برای این کار دو کشتی را اعزام کردیم که یکی در ابتدا و دیگری در انتهای خلیج عدن مستقر شد.
فرمانده جدید یگان ویژه نیروی دریایی سپاه ادامه داد: تأمین امنیت کشتی‌های ایرانی در خلیج عدن همچنان برقرار است و ما روش‌های دیگری را در دستور کار داریم. الان تیم‌های عملیاتی ما در پوشش گارد امنیتی در خطوط کشتیرانی هند و شرق آفریقا حضور دارند و هیچ کشتی بدون گارد امنیتی به دریا نمی‌رود و خودشان این را از ما درخواست می‌کنند.
معماری در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به تلفیق نیروهای پاسدار و بسیجی در یگان ویژه دریایی سپاه گفت: هیچ کسی انتظار کاری که حاج محمد ناظری کرد را نداشت. او نیروهایی را از بسیجیان سنین 14 تا 24 سال پذیرفت و با تمرین و آموزش مداوم نیروهایی از آنها ساخت که ناممکن‌ها را ممکن کردند.
فرمانده یگان ویژه نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه شهید ناظری بنیانگذار بسیاری از مراکز آموزشی جبهه مقاومت و نهضت‌های اسلامی با روشی کاربردی و نه کلاسیک بود، گفت: به یاد دارم یکی از فرماندهان ارتشی جبهه مقاومت که با نیروهایش برای آموزش به جزیره آمده بود، دیدگاه عجیبی داشت و نیروهایش به شدت از او می‌ترسیدند. اولین کار حاجی این بود که به آن فرمانده آموزش فرماندهی داد و گفت که تو باید روی فکر، ذهن و قلب این نیروها کار کنی تا برای تو بجنگند.
معماری در پایان با اشاره به تیپ شدن یگان ویژه دریایی گفت: کارهای مقدماتی آن انجام و برنامه‌ریزی و طرحش تدوین شده است و الان در مرحله سلسله مراتب، روند خود را طی می‌کند. در صورتی که این کار انجام شود استعداد سازمانی ما بیشتر می‌شود. ما الان هم یک یگان مستقل هستیم و هر جایی که نیروی دریایی تشخیص دهد هر مأموریتی را تحت هر شرایطی می‌پذیریم.