kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۸۸۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۷
برگی دیگر از نتایج دیپلماسی فعال در دولت سیزدهم

اقتدار، احترام می‌آورد ایران رئیس ‌مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل شد

بر اساس اعلام رئیس‌شورای حقوق بشر، علی بحرینی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در ژنو به عنوان رئیس‌نوزدهمین اجلاس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ انتخاب شد. این نخستین بار است که ایران ریاست این مجمع را برعهده می‌گیرد.

 

سرویس سیاسی-

مجمع اجتماعی ۲۰۲۳ به مدت دو روز در روز‌های ۱۱ و ۱۲ آبان ۱۴۰۲ در ژنو برگزار خواهد شد و قرار است در دو روز و در قالب جلسات کارشناسی مختلف، کارشناسان، مقامات بین‌المللی، نمایندگان دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی موضوع «نقش علم، فن‌آوری و نوآوری در ارتقا حقوق بشر به ویژه در دوره بازیابی از همه‌گیری کرونا» را مورد بررسی قرار دهند.
«مجمع اجتماعی» یکی از سازوکار‌های شورای حقوق بشر است که از سال ۲۰۰۲ (در دوران فعالیت کمیسیون حقوق بشر) ایجاد شده
و هر سال با انتخاب یک موضوع خاص، که مربوط به مهم‌ترین چالش‌ها، تحولات و نگرانی‌های جهانی در حوزه حقوق بشر است، ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.
دیپلماسی عزتمندانه دولت سیزدهم
و شکست تلاش‌های آمریکا و اسرائیل علیه ایران
انتخاب ایران به ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل با توجه به فرآیند انتخاب ریاست آن حاکی از یک دستاورد بزرگ دیپلماتیک برای جمهوری اسلامی است. بر اساس این فرآیند باید گروههای منطقه‌ای از قاره‌های مختلف می‌بایست نامزد‌های خود برای ریاست این مجمع را معرفی کنند که در این مرحله در اتفاقی کم‌نظیر تمام کشورهای آسیایی از جمله کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان که برای عضویت در نهادهای بین‌المللی معمولا با ایران در رقابت بودند‌، این بار رقابت را کنار گذاشته و نام جمهوری اسلامی را به عنوان تنها نماینده قاره آسیا برای ریاست این مجمع معرفی کرده‌اند.
این اتفاق که ناشی از موفقیت‌های دیپلماتیک دولت سیزدهم در توسعه روابط با کشورهای آسیایی، اولویت‌دهی به همسایگان و برقراری روابط با عربستان سعودی است، از یک سو تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد یک محوری عربی – عبری علیه جمهوری اسلامی ایران را به شکلی مفتضحانه به شکست کشاند و از سوی دیگر تلاش‌های چند ماه آمریکا و برخی دنباله‌روهای اروپای آن در به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی ایران را با شکست مواجه کرد.
واکنش عصبی آمریکا به انتخاب ایران به عنوان رئیس‌مجمع اجتماعی
شورای حقوق بشر
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واکنش به انتخاب سفیر ایران در ژنو به عنوان رئیس‌دوره‌ای اجلاس اجتماعی شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ با ابراز نگرانی عمیق دولت واشنگتن به عنوان بزرگ‌ترین رژیم ناقض حقوق بشر در تاریخ مدعی شد: این تصمیم عمیقا نگران‌کننده است. انتخاب نماینده کشوری که ناقض فاحش و دائم حقوق بشر است، به عنوان رئیس‌چنین گروهی، موثر بدون آن را محدود می‌کند.
وی در ادامه ادعا‌های خود گفت که آمریکا از سال ۲۰۱۵ مخالف تشکیل این گروه بود و باور داشت که این مجمع نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد.
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد که آمریکا همچون گذشته در جلسه‌های این مجمع حضور نخواهد داشت.
پاتل در ادامه ادعا‌های خود افزود: البته ما از تصمیم رئیس‌شورای حقوق بشر برای انتخاب ایران ناامید هستیم و شایسته نیست که ایران نقش رهبری را در شورایی داشته باشد که هدف آن ترویج و محافظت از حقوق بشر است.