kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۸۰۱
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۴
عمران‌خان به قید ضمانت آزاد شد

۱۰ کشته، 290 زخمی و 1900 بازداشتی در ناآرامی‌های پاکستان

 

به دنبال بروز آشوب‌های گسترده در پاکستان در اعتراض به دستگیری عمران خان که دست کم 10 کشته و 290 زخمی بر جای گذاشته، دادگاه اسلام آباد با آزادی نخست‌وزیر سابق به قید ضمانت موافقت کرد.
خبرها در پاکستان این روزها حول و حوش «عمران خان» نخست‌وزیر سابق این کشور می‌چرخد. سه‌شنبه گذشته به دنبال بازداشت وی از سوی نیروهای امنیتی این کشور موجی از ناآرامی کل کشور را فرا گرفت و هواداران این ستاره سابق کریکت جایی نماند که به آن حمله نکنند. طبق این گزارش، این اعتراضات بعد از آن آغاز شد که دادگاه دستور بازداشت خان را در ارتباط با فساد مالی مرتبط با «تراست دانشگاه القادر» صادر کرد. عمران‌خان و همسرش «بشری بی‌بی» متهم شده‌اند میلیاردها روپیه و یک قطعه زمین گران قیمت برای ساختن موسسه آموزشی در ازای واگذاری مبلغ ۱۹۰ میلیون پوند (۲۳۹ میلیون دلار) به یک سرمایه‌دار دریافت کرده‌اند. دادگاه دیگری خان را به اتهام فروش هدایای دولتی در طول چهار سال قدرتش، متهم کرده است. در این آشوب‌ها به گفته مقامات دولتی دست کم 10نفر کشته، 290 نفر زخمی و 1900 تن نیز بازداشت شد. بروز آشوب و بی‌ثباتی در کشوری که دست کم 165 سلاح هسته‌ای دارد به خودی خود موضوع تحولات داخلی پاکستان را به امنیت منطقه و جهان گره زده است و بسیاری از دولت‌ها از این تحولات ابراز نگرانی کرده‌اند در خبرها آمده بود که معترضان در مخالفت با بازداشت عمران خان به برخی نهادهای نظامی حمله کردند و برخی ساختمان‌ها و اماکن دولتی را به آتش کشیدند. هواداران عمران‌خان همچنین در واکنش به بازداشت وی به اقامتگاه شهباز شریف نخست‌وزیر فعلی این کشور در لاهور حمله کردند. اسپوتنیک نیز گزارش داد معترضان با حمله به پادگان‌ها، کلانتری‌ها و مراکز ارتش، آنها را غارت می‌کنند و تجهیزات و سلاح‌ها را با خود بیرون می‌آورند. پلیس گفته است که معترضان در جریان اعتراضات روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۴ ساختمان دولتی و ۲۱ خودروی پلیس را در پنجاب آتش زدند. معترضان همچنین به مراکز ایست و بازرسی پلیس و تاسیسات نظامی حمله کردند. برخی گزارش‌ها حاکی است که معترضان در حمله به مراکز نظامی تسلیحات را غارت کرده و با نیروهای نظامی به تبادل آتش پرداختند. روز پنج‌شنبه به دنبال تشدید این آشوب‌ها دادگاه عالی پاکستان در حکمی بازداشت «عمران خان» را غیر قانونی اعلام کرد به گزارش ایرنا از رسانه‌های پاکستانی، قاضی «عمر عطار‌بندیال» طی حکمی اقدام نیروهای امنیتی در بازداشت عمران‌خان نخست‌وزیر سابق این کشور را غیرقانونی اعلام کرد.وی گفت که روشی که طی آن عمران‌خان در داخل دادگاه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد، هرگز قابل دفاع نیست.
هشدار ارتش
 دولت شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان در واکنش به این وضعیت، ارتش را برای کمک به برقراری نظم فراخوانده است. ارتش پاکستان نیز به حامیان خان هشدار داده در صورت حملات بیشتر به دارایی‌های آن، پاسخ قاطع خواهد داد. در بیانیه‌ روز چهارشنبه ارتش اعلام شده این حملات «از پیش برنامه‌ریزی شده» و به دستور رهبری حزب عمران خان انجام شده است.