kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۸۰۰
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۴
زمستان سخت درست بود

گزارش اکونومیست از زمستان سخت اروپا؛ «68 هزار نفر مُردند»



هفته‌نامه انگلیسی اکونومیست در گزارشی اعلام کرده 68 هزار نفر به‌خاطر سرما و افزایش قیمت انرژی در زمستان گذشتۀ اروپا جان خود را از دست دادند.
نشریه معتبر و انگلیسی اکونومیست در آذر ماه سال گذشته در یک مدل‌‌سازی درباره تاثیر افزایش شدید قیمت برق در اروپا بر مرگ و میر در طول زمستان نوشته بود «هزینه‌های فعلی انرژی در صورتی که یک زمستان معمولی در پیش رو با شد، احتمالاً منجر به
۱۴۷ هزار مرگ خواهد شد. در صورت شدت بیشتر زمستان این عدد می‌تواند به ۱۸۵ هزار تن برسد. اما حتی اگر زمستان معتدل باشد، این رقم همچنان ۷۹ هزار نفر خواهد بود.» مدل آماری اکونومیست شامل تمامی کشورهای اتحادیه اروپا به همراه انگلیس، نروژ و سوئیس بود.» اکونومیست حالا و در جدیدترین گزارش خود درباره تاثیر سرما و افزایش قیمت‌های انرژی بر تعداد مرگ و میرها در اروپا ‌اندکی برآوردهای قبلی خود را تغییر داده و نوشته است دست کم 68 هزار نفر در طول زمستان جان خود را در اروپا به دلیل همین مسئله از دست داده‌اند. انرژی گران‌ قیمت در زمستان گذشته بیشتر از کووید ۱۹ اروپایی‌ها را کشته است.» در ادامه گزارش «اکونومیست» که خط بطلانی بر تمام تحلیل و ادعاهای مدعیان اصلاحات درباره «زمستان سخت اروپا» است می‌خوانیم: «نگاهی به کشورهای مختلف نشان می‌دهد که افرادی که بیشترین مرگ و میر را داشتند، معمولاً بیشترین افزایش را در هزینه‌های سوخت داشتند. برای تفکیک هزینه‌های انرژی از کووید و تغییرات دما، ما یک مدل آماری ساخته ایم. مدل ما همچنین جمعیت شناسی یک کشور، تعداد مرگ و میر ناشی از کووید را قبل از زمستان گذشته و کم گزارش کردن این مرگ و میرها (توسط کشورهای اروپایی) را هم در نظر می‌گیرد. مدل‌سازی ما تخمین می‌زند که قیمت‌های بالای انرژی جان ۶۸ هزار نفر را گرفته است. قیمت برق و گاز خانگی در زمستان گذشته در مقایسه با دو سال قبل، ۶۹ درصد و ۱۴۵ درصد افزایش یافته است.» گفتنی است مدعیان اصلاحات در ایران، تمام ظرفیت رسانه‌ای خود را به میدان آورده بودند تا بگویند، زمستان سختی در اروپا نیست و هر چه بدبختی و سختی است، در ایران است! پس بهتر است برویم از اروپا برای بهبود شرایط سخت ایران کمک بگیریم!