kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۷۶۴
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۲
رئیس‌ صنف جایگاه‌داران کشور:

استفاده از کارت سوخت شخصی در کلانشهرها ۸ برابر شد

 
 
رئیس‌ صنف جایگاه‌داران کشور گفت: در قیاس با قبل از اجرای طرح کاهش و ساماندهی کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها، استفاده مردم از کارت سوخت شخصی برای دریافت بنزین آزاد 8 برابر شد.
اسدالله قلی‌زاده در گفت‌‌و‌گو با فارس، با‌ اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها عنوان کرد: به نسبت قبل از اجرای طرح کاهش و ساماندهی کارت آزاد جایگاه‌ها، استفاده مردم از کارت سوخت شخصی برای دریافت بنزین آزاد 8 برابر شد که صمیمانه از همکاری مردم و پرسنل جایگاه‌ها تشکر می‌کنم.
وی گفت: خوشبختانه مشکلات مربوط به طرح کاهش کارت آزاد جایگاه‌ها هر روز کاهش پیدا کرده و با همدلی مردم و پرسنل شرایط بهتر شده است و پیش‌بینی ما درخصوص روند صعودی استفاده از کارت سوخت شخصی به وقوع پیوسته است.
قلی‌زاده افزود: همچنان به ازای هر سکو در جایگاه‌ها یک کارت سوخت آزاد وجود دارد و البته در استان‌های مرزی الگوهای بومی در حال اجراست که امیدواریم افرادی که کارت سوخت شخصی دارند برای سوختگیری بنزین آزاد هم از کارت خودشان استفاده کنند تا معطلی‌های احتمالی و صف‌ها کمتر شود. با اینکه در اتخاذ این تصمیم نقشی نداشتیم ولی نهایت تلاش خود را برای اینکه مردم با مشکل مواجه نشوند انجام می‌دهیم و با تثبیت شرایط محاسن زیادی متصور است که به نفع کشور و مردم خواهد بود.
با توسعه سی‌ان‌جی
مصرف بنزین نصف می‌شود
اگر 10 درصد از سودآوری صنعت سی‌ان‌جی برای کشور در همین صنعت سرمایه‌گذاری می‌شد، می‌توانستیم مصرف بنزین را نصف کنیم.
اردشیر دادرس در گفت‌‌‌و‌گو با فارس، با ‌اشاره به مشکل ناترازی سوخت در کشور، توسعه سوخت‌های جایگزین را یکی از راهکارهای حل ناترازی دانست و عنوان کرد: متاسفانه ما هم‌اکنون با ناترازی سوخت در کشور مواجه هستیم و اگر دیر بجنبیم این مشکل تعمیق می‌شود و چالش‌های اقتصادی و امنیتی ایجاد می‌کند. برای حل این مشکل باید یک برنامه جامع تعریف شود ولی متاسفانه ظاهرا مجموعه سیاست‌گذار در کشور بیشتر به مسکن‌های کوتاه‌مدت مثل واردات بنزین عادت دارد.
دادرس تاکید کرد: توسعه سی‌ان‌جی و جایگزینی این سوخت پاک با بنزین یکی از طرح‌های بهینه‌‌سازی است که می‌تواند به حل بحران ناترازی کمک کند. در صنعت سی‌ان‌جی ایران تاکنون 6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است و در 20 سال عمر این صنعت بیش از 90 میلیارد لیتر بنزین صرفه‌جویی شده و حدود 80 میلیارد دلار سودآوری برای کشور داشته است.
رئیس ‌انجمن صنفی سی‌ان‌جی گفت: اگر 10 درصد از سودآوری صنعت سی‌ان‌جی برای کشور در همین صنعت سرمایه‌گذاری می‌شد الان بیش از 50 درصد از حمل‌ونقل کشور گازسوز شده بودند و می‌توانستیم مصرف بنزین را نصف کنیم و روی 60 میلیون لیتر در روز نگه‌ داریم.
وی اظهار داشت: هم‌اکنون ظرفیت توسعه سی‌ان‌جی به میزان 40 میلیون متر مکعب در روز وجود دارد ولی تنها 22 میلیون متر مکعب آن یعنی در حدود 50 درصد از کل ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.