kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۷۱۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹
گزارش خبری تحلیلی کیهان

باران موشک بر سر صهیونیست‌ها انتقام شروع شد

نيروهاي مقاومت فلسطين در پاسخ به انتقام شهداي اخير نوار غزه، مناطق ‌اشغالي فلسطين را زير باران موشكي و راكتي قرار داده‌اند. حملاتي كه وضعيت را در سراسر مناطق ‌اشغالي به‌شکل عجیبی غیرعادی کرده است
 
 
 
سرويس خارجي-
 
 
 شدت حملات و پاسخ تلافي‌جويانه نيروهاي مقاومت فلسطين به ‌اشغالگران تا بدان حد گسترده بود كه طرف‌های واسطه و ميانجي اعلام كردند که رژیم صهیونیستی آماده پایبندی به آرام‌‌سازی اوضاع است. در واقع ارتش رژيم صهيونيستي توان تحمل حملات از سوي گروه‌هاي فلسطيني را ندارد و در همان ساعات نخست پاسخ گروه‌هاي فلسطيني، خواستار توقف حملات شد.از بامداد سه‌شنبه كه ارتش ‌اشغالگر رژيم صهيونيستي اقدام به حمله تروريستي عليه نوار غزه كرد، گروه‌هاي مقاومت اعلام كردند كه پاسخ به اين تجاوزات حتمي است و اتاق مشترك مقاومت فلسطين نيز در بيانيه خود بر انتقام قطعي از متجاوزان صهيونيست تأكيد كرد. سرانجام اين پاسخ قطعي به خونخواهي شهداي حملات اخير غزه از بعدازظهر چهارشنبه آغاز شد. در همان ساعات نخست آغاز حملات، منابع صهيونيستي تأئيد كردند كه در كمتر از دو ساعت از آغاز نخستين حملات، 360 راكت و موشك از نوار غزه شليك شد و اين تعداد در ساعت‌هاي بعد همچنان افزايش يافت. حجم حملات و تعداد موشك‌هاي شليك شده از سوي گروه‌هاي فلسطيني به سمت مناطق ‌اشغالي در همان ساعات نخست نشان داد كه گروه‌هاي فلسطيني از نظر پشتيباني در سطح مطلوبي به سر مي‌‎برند. در واقع گروه‌هاي مقاومت فلسطيني در نوار غزه براي پاسخ موشكي به ‌اشغالگران با كمبود موشك و راكت مواجه نيستند و اين فراواني موشك‌‌ها در انبارهاي تسليحاتي گروه‌هاي فلسطيني دست آنها را براي پاسخ به ‌اشغالگران باز گذاشته است. اين موشك‌ها و راكت‌ها به‌طور عمده از سوي نيروهاي فلسطيني در نوار غزه توليد مي‌شود و در مواردي نيز ساير كشورهاي حامي مقاومت اين موشك‌ها را به‌دست گروه‌هاي فلسطيني مي‌رسانند. اين در حالي است كه نوار غزه طي بيش از 16 سال گذشته در محاصره تمام‌عيار زميني، دريايي و هوايي توسط صهيونيست‌ها به‌سر برده است، اما اين محاصره در عمل براي نيروهاي تا بن دندان مسلح فلسطيني در نوار غزه بي‌معنا بوده است و آنها توانسته‌اند حتي در شديدترين محاصره اما انبارهاي موشكي و تسليحاتي خود را براي پاسخ به ‌اشغالگران آماده و پر نگه دارند. در واقع سياست محاصره نوار غزه به شكست انجاميده است و المیادین نيز به نقل از برخی منابع اعلام کرد که موشک‌های شلیک شده به سمت تل‌آویو دارای فناوری جدیدی است که به آن اجازه عبور از سامانه گنبد آهنین را می‌دهد. اين بدان معني است كه فلسطيني‌ها در توسعه فني و علمي صنايع موشكي خود به دستاوردهاي قابل توجهي رسيده‌اند كه در عمل، سيستم‌هاي پدافندي رژيم صهيونيستي را خنثي مي‌كند.
وضعيت بحرانی
حملات گروه‌هاي مقاومت فلسطيني به ‌اشغالگران خيلي زود وضعيت را در مناطق ‌اشغالي غيرعادي كرد و همه چيز را به‌هم ريخت. يك اكانت توئيتري متعلق به يك خبرنگار در مناطق ‌اشغالي فلسطين نيز در همان عصر چهارشنبه اعلام كرد: «از سدروت تا تل‌آویو، همه به‌سمت پناهگاه‌ها می‌دوند، زیرا در دو ساعت گذشته صدها موشک از غزه شلیک شده است.» تصاوير ويدئويي هم گردشگراني را نشان مي‌داد كه بعدازظهر از سواحل تل‌آويو فرار مي‌كردند و اين فرار و ترس گردشگران صهيونيست تا آن‌جا زياد بود كه ناگهان سواحل از جمعيت خالي شد. همچنين شليك موشك گروه‌هاي فلسطيني، جلسه كابينه نتانياهو را هم متوقف كرد و خبرنگاران تصاويري را از لحظه فرار وزراي كابينه نتانیاهو از سالن محل جلسات به پناهگاه‌هاي زيرزميني نشان دادند.
گروه‌هاي فلسطيني در حملات خود نه فقط شهرك‌هاي اطراف نوار غزه، بلكه شهرك‌هاي حومه تل‌آويو و حتي مناطق ‌اشغالي قدس را نيز هدف قرار دادند. پایگاه هوایی بلماحیم نيز از ديگر جاهايي بوده كه هدف حمله راکتی مقاومت قرار گرفت و اين حملات باعث توقف پروازها و تعطيلي فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون شد. مسئولان بیمارستان برزلای در رژيم اسرائيل اعلام کردند که تا عصر چهارشنبه 11 صهیونیست که در حملات راکتی مقاومت زخمی شدند، به این بیمارستان منتقل شدند. خبرنگار روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت هم اعلام کرد که 6 موشک تا عصر چهارشنبه به سمت تل‌آویو شلیک شده که یکی از آنها در حال اصابت به یک منطقه مسکونی، رهگيري شده است. شدت حملات گروه‌هاي مقاومت فلسطيني تا بدان حد بود كه زمین‌های کشاورزی صهیونیست‌ها در عسقلان و خانه‌ای در یکی از شهرک‌های صهیونیستی مجاور غزه در نتیجه اين حملات راکتی تلافی‌جویانه در آتش سوخت. همچنين تصاوير فرار دسته‌جمعی صهيونيست‌ها از خیابان‌های تل‌آویو پس از حملات راکتی مقاومت بارها و بارها در رسانه‌ها دست به دست شد. اعضای تیم خبری شبکه 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی نيز که در شهر ‌اشغالی سدیروت در حال تهیه خبر بودند، پس از حملات راکتی مقاومت پا به فرار گذاشتند. پایگاه خبری عبری زبان «حدشوت اسرائیل» نيز اعلام کرد که در پی حملات راکتی مقاومت به اراضی‌اشغالی، تلفن برخی مناطق قطع شده است. از سوي ديگر، همزمان با آغاز حملات موشکی تلافی‌جویانه مبارزان مقاومت علیه شهرک‌های صهیونیست‌نشین، گروه هکری «آنانیموس سودان» اعلام کرد که هم‌اکنون سامانه‌های هشدار در اراضی ‌اشغالی فلسطین را هدف حمله قرار داده است. اين حمله هكري در بدترين زمان ممكن براي صهيونيست‌ها به‌وقوع پيوست و در واقع پدافندهاي آنان را با در زمان بحران با مشكل مواجه كرد.
تازه اول راهيم
با وجود شدت حملات گروه‌هاي مقاومت فلسطيني در همان ساعات نخست آغاز نبردها، اما برخی منابع در مقاومت فلسطین در گفت‌وگو با المیادین اعلام کردند که پاسخ به جنایات دشمن صهیونیستی علیه غزه آغاز شده و این تازه آغاز کار است. مقاومت فلسطین در عين حال علاوه‌ بر تل‌آویو، همچنين شهرهاي یافا و رامات‌گان را هدف حملات گسترده راکتی قرار داد و همزمان با اين حملات، منابع عبری زبان اعلام کردند که صهیونیست‌ها در حال فرار از شهر تل‌آویو هستند. در ادامه نيز در پی حملات راکتی مقاومت، آژیر خطر در تل‌آویو و مناطق مجاور آن به‌صدا درآمد و منابع عبری زبان اعلام کردند که 3 صهیونیست در شهرهای اسدود و عسقلان حین فرار به پناهگاه از ترس موشک‌های مقاومت زخمی شدند.
اتاق مشترك مقاومت در داخل و خارج فلسطين
در جريان دور جديد تنش‌ها و درگيري‌هاي تمام عيار در فلسطين، اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین به‌صورت رسمي بيانيه‌هاي مختلفي را منتشر كرد و گروه‌هاي فلسطيني زير چتر مشترك اتاق مقاومت اعلام کردند: «پاسخ مقاومت در چارچوب مقابله مستمر با تروریسم رژیم ‌اشغالگر و دفاع مشروع از خود انجام می‌گیرد. توافق و اجماع کامل فلسطینی و همکاری و هماهنگی سیاسی در مورد این پاسخ که موضع اصیل و واحد همه فلسطینیان است، وجود دارد. این پاسخ با هماهنگی کامل اتاق عملیات گروه‌های مقاومت انجام گرفته است.» علاوه ‌بر پاسخ مشترك گروه‌هاي فلسطيني در داخل، ساير گروه‌هاي مقاومت در خارج از فلسطين نيز از عمليات فلسطيني‌ها حمايت تمام عيار كردند. قبل از آغاز حملات، گردان‌های حزب‌الله عراق با صدور بیانیه‌ای حمله رژیم صهیونیستی به نوارغزه را «جنایت شنیع علیه بشریت» توصیف و تأکید کردند که باید به این رژیم، درس سختی داد. همچنين وزارت خارجه لبنان در بیانیه‌ای خواستار اقدام بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی شد و حزب‌الله لبنان نيز بر حمايت تمام قد از گروه‌هاي فلسطيني تأكيد كرد. در يمن نيز، مقامات انصارالله از آمادگي خود براي پاسخ به صهيونيست‌ها و انتقام خون شهداي نوار غزه خبر دادند.
شهادت 21 فلسطيني در دو روز
جنايات رژيم صهيونيستي پس از حمله بامدادي سه‌شنبه، در روز چهارشنبه نيز ادامه يافت و وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که از آغاز حملات جنگنده‌های صهيونيستي به نوار غزه در روز چهارشنبه 7 فلسطینی به شهادت رسیده و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. بدین‌گونه شمار شهدای حملات دو روزه دشمن صهیونیستی به نوار غزه تا عصر چهارشنبه به 21 نفر رسید که 5 نفر از شهدا کودک هستند. در این حملات تاکنون بیش از 64 نفر دیگر نیز زخمی شدند. منابع فلسطینی نيز اعلام کردند که جنگنده‌های متجاوز اسرائیلی گروهی از فلسطینیان را در شرق رفح در جنوب نوار غزه هدف قرار دادند که طی آن دو نفر به شهادت رسیده و 3 نفر دیگر نیز زخمی شدند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که در حمله صبح و ظهر چهارشنبه جنگنده‌های صهيونيستي به شهر غزه، کودکی فلسطینی به شهادت رسیده و 10 نفر دیگر زخمی شدند.