kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۶۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۰
لاپوشانی یک سال سیاه‌نمایی و تشویش اذهان عمومی در باره بنزین داخلی

سخنگوی دولت سخنان خود را تکذیب کرد

دفتر سخنگوی دولت با ارسال نامه‌ای تیتر و خبر کیهان پنج‌شنبه 93/7/17 را که علاوه بر پخش صوتی و تصویری آن از صداوسیما، از سوی خبرگزاری‌های کشور نیز منتشر شده بود تکذیب کرد!


متن تکذیبیه سخنگوی محترم دولت و پاسخ کیهان از نظرتان می‌گذرد.
جناب آقای شریعتمداری
مدیرمسئول محترم روزنامه کیهان
سلام علیکم
در تیتر یک صفحه اول روزنامه کیهان به شماره 20893 مورخ 93/7/17 آمده است که:
«سخنگوی دولت اذعان کرد بنزین تولید داخل سرطان‌زا نیست» و در توضیح این خبر با استناد به اینکه دولت سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل را نفی می‌کند نتیجه‌گیری می‌شود که این پاسخ «پرونده یک سال سیاه‌نمایی علیه تولید داخلی و تشویش اذهان ‌عمومی را بست.»
ضمن تکذیب شدید این خبر، در جهت روشن شدن اذهان عمومی لازم به توضیح است که در نشست خبری سخنگوی محترم دولت در روز چهارشنبه مورخ 93/7/16 که به صورت صوتی و تصویری ضبط شده است خبرنگار محترمی با استناد به گزارش نهایی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد آلوده بودن بنزین‌های وارداتی «یورو4» و حتی بی‌کیفیت‌تر بودن آن نسبت به بنزین‌های وارداتی «یورو2» از سخنگوی محترم دولت سوالی مطرح می‌نماید که سخنگوی محترم در پاسخ، این آلودگی بنزین وارداتی «یورو4» را نفی می‌کند و تاکید می‌کند که اگر این بنزین یورو 4 وارداتی آلوده بود، دولت آن را توزیع نمی‌کرد. بنابراین آنچه در سوال خبرنگار محترم مطرح بود آلودگی بنزین وارداتی «یورو4» بوده نه بنزین تولید داخل تا سخنگوی محترم در مورد عدم آلودگی بنزین‌های داخلی خبررسانی کند.
هر چند برخی رسانه‌های محترم به درستی این مطلب را انعکاس داده و مشخص کرده‌اند که سوال در مورد آلودگی بنزین یورو4 بوده و پاسخ سخنگوی محترم نیز در مورد نفی آلودگی مربوط به بنزین‌های وارداتی یورو 4 بوده و نیز بعضی از رسانه‌ها هم بدون درج سوال اصلی خبرنگار در مورد آلودگی بنزین یورو4، صرفا به پاسخ سخنگوی محترم مبنی بر عدم آلودگی آن اکتفا کرده‌اند، بنابراین صرفنظر از اینکه چه کسانی و با چه انگیزه‌هایی و در هر فرصتی به دنبال بستن پرونده‌ بنزین‌های آلوده هستند، مقتضی است مطابق قانون مطبوعات نسبت به درج این پاسخ در همان جایگاه و در اولین شماره روزنامه اقدام گردد.
پاسخ کیهان
درباره تکذیبیه دفتر سخنگوی دولت که این روزها در دیگر بخش‌های دولتی نیز نمونه‌های مشابهی دارد، اشاره به چند نکته را ضروری می‌دانیم:
1- اظهارات صریح سخنگوی دولت درباره سرطان‌زا نبودن بنزین داخلی را تمامی خبرگزاری‌ها، بلافاصله پس از پایان مصاحبه  ایشان مخابره و منتشر کرده و برخی از آنها تیتر «بنزین داخلی سرطان‌زا نیست» را برای خبر مصاحبه سخنگوی دولت انتخاب کرده‌اند. سیمای جمهوری اسلامی نیز همان شب متن سخنان آقای نوبخت را پخش کرده است، بنابراین تعجب‌آور است که دفتر سخنگوی محترم اظهارات صریحا اعلام شده ایشان را تکذیب می‌کند!
2- در جوابیه ارسالی هم صراحتا آمده است که پرسش خبرنگار با  استناد به گزارش کمیسیون بهداشت مجلس بوده است.  و اما، گزارش کمیسیون مزبور رد کارشناسانه ادعای یکساله خانم ابتکار، معاون محیط‌زیست رئیس‌جمهور درباره سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل است و اساسا در این گزارش بحثی درباره بنزین وارداتی، مطرح نبوده است که پاسخ آقای نوبخت را ناظر آن تلقی کنیم!
3- پرسش خبرنگار نسیم و پاسخ سخنگوی دولت که فایل صوتی آن  موجود است، به صراحت خبر کیهان را تأیید می‌کند. خبرنگار از سخنگوی محترم دولت می‌پرسد: «با توجه به اینکه کمیسیون‌های تخصصی انرژی و بهداشت مجلس بحث سرطان‌زا بودن بنزین را رد کرده است، می‌خواهیم بدانیم آیا دولت  مجددا به سمت تولید بنزین در پالایشگاه‌ها حرکت می‌کند یا نه؟» همانگونه که ملاحظه می‌شود درباره بنزین تولید داخلی است و نه بنزین وارداتی بنابراین چگونه می‌توان- مطابق ادعای جوابیه- پاسخ آقای نوبخت را درباره بنزین وارداتی دانست!
4-  از سوی دیگر در متن پرسش و پاسخ، هیچ اشاره‌ای به بنزین یورو4، یورو2، وارداتی و... نشده و معلوم نیست این عبارات چگونه و با چه انگیزه‌ای در جوابیه‌ ارسالی به عنوان بخشی از اظهارات سخنگوی محترم گنجانده شده است؟! آیا همین تغییرات اعمال شده در اظهارات دکتر نوبخت که تحریف و دستکاری سخنان ایشان و نسبت دادن اظهارات ناگفته به سخنگوی محترم دولت است، نشانه تلاش- البته بی‌حاصل- جوابیه‌نویسان برای کتمان واقعیت و لاپوشانی یکسال سیاه‌نمایی علیه تولید داخلی و ایجاد تشویش در افکارعمومی نیست؟!
اکنون که گزارش کارشناسی و تخصصی 2 مرجع مهم و رسمی یعنی کمیسیون بهداشت و کمیسیون انرژی مجلس، با صراحت تمام و کارشناسانه ادعای مطرح شده درباره آلایندگی بنزین تولید داخل را نفی می‌کند،  انتظار آن است که مسئولان محترم به خاطر تشویش اذهان عمومی طی یکسال گذشته و تعطیلی تولید ملی که افتخاری برای تولیدگران و متخصصان داخلی کشورمان است، از مردم متواضعانه پوزش بخواهند.