kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۶۴۱
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱
سخنگوی قوه قضائیه:

پیش‌نویس لایحه «عفاف و حجاب» به دولت ارسال شد

 

سخنگوی قوه قضائیه گفت: پیش‌نویس لایحه عفاف و حجاب در۹ ماده در معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه تهیه و پس از تصویب ریاست قوه قضائیه برای بررسی به دولت ارسال شد.
به گزارش خبرگزاری میزان، مسعود ستایشی در نشست خبری دیروز با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اینکه میزان جریمه مدیران اسبق بانک مرکزی چه مقدار است و اگر نتوانند این میزان جریمه را پرداخت کنند چه اتفاقی رخ می‌دهد، گفت:این افراد به اتهام مشارکت در قاچاق کالا و ارز، محکومیت به جزای نقدی حاصل کرده‌اند که میزان آن دو برابر معادل ریالی آنها در زمان وقوع تخلف است. این‌که سرانجام کار چیست؟ قانون‌گذار در اصول دادرسی و اجرای احکام قطعی این‌گونه بیان کرده است که چنانچه این افراد نتوانند محکومیت را پرداخت کنند و دادستان نتواند اموالی از این افراد به دست آورد بالتبع برای تادیه حقوق دولت بازداشت خواهند شد.
حمایت دستگاه قضا از آمرین به معروف
ستایشی در پاسخ به این سؤال که قوه قضائیه چه حمایتی از آمرین به معروف انجام می‌دهد؟، بیان داشت: بر اساس قانون مصوب ۲۳ فروردین ۹۴ مجلس مبنی بر حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، قوه قضائیه خود را موظف به اجرای قوانین در این خصوص می‌داند. البته مقرراتی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با قوه قضائیه ارتباط دارد.ماده ۷ قانون مزبور اعلام کرده مجازات‌اشخاصی که اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف کنند، قابلیت تخفیف و تعلیق ندارند و صدور حکم آنان نیز قابل تعویق نیست. این سلسله عناوین در قانون مجازات اسلامی به عنوان تاسیسات جدید می‌درخشد. در ماده ۹ این قانون آمده‌اشخاص حقیقی و حقوقی حق ندارند در مقابل اجرای امر به معروف و نهی از منکر مانعی ایجاد کنند.
تشکیل شعب ویژه برای حمایت از آمرین به معروف
وی تاکید کرد: ایجاد هرگونه مانع و مزاحمت که به موجب قانون جرم شناخته شده باشد، علاوه‌بر مجازات در نظر گرفته شده، موجب محکومیت به حبس تعزیری و جزای نقدی می‌شود. بر اساس ماده ۱۱ آن، قوه قضائیه مکلف است به منظور تسریع در رسیدگی به پرونده‌های این موضوع، شعب ویژه‌ای تشکیل دهد و طبق تبصره‌ای در همین ماده قانونی، آمران و ناهیان از منکر مورد حمیات قوه قضائیه هستند. در تهران ناحیه ۳۸ دادسرای تهران ویژه رسیدگی به جرایم اخلاقی به این مهم پرداخته و کسانی که به افراد مورد هدف تعرضی داشته باشند در چارچوب قانون مطابق موازین قانونی در صورت احراز جرم با آنها برخورد می‌شود و هیچ تخفیف و امتیازی به آنها داده نمی‌شود.
توضیحاتی درباره آخرین وضعیت ۲ بازداشتی سازمان حفاظت از محیط زیست
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره صحت داشتن و جزئیات خبر بازداشت سه مدیر و مسئول در سازمان حفاظت از محیط زیست، گفت: ابتدا این خبر را این‌گونه اصلاح می‌کنم که دو نفر متهم در این خصوص وجود دارد که اتهامشان اختلاس و تحصیل مال از طریق نامشروع است و بر اساس گزارشی که مبادی ذی‌ربط قانونی و ظابطین ارائه کرده‌اند، پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است.نفر اول این پرونده جلب شده و با قرار تامین وثیقه و صدور قرار قبولی وثیقه آزاد شده است. اتهام نفر دوم پولشویی و منع تصدی بیش از یک شغل بوده که پس از جلب و دلالت و صدور قرار وثیقه و قرار قبولی وثیقه آزاد است.
اقدام دستگاه قضا درخصوص پرداخت تسهیلات
ستایشی درباره اقدام دستگاه قضا درخصوص تسهیلاتی که بدون ضابطه پرداخت شده است، گفت: طبق برنامه‌ریزی که صورت گرفته و نیز براساس تاکیدات رئیس‌قوه قضائیه، مسئله مقابله با ریشه‌های پدیدآورنده فساد در حوزه اقتصادی مورد توجه ویژه ما در دستگاه قضایی قرار دارد و با رویکرد پیشگیرانه و علاجگر به ویژه درخصوص بانک‌ها در صدد هستیم ریشه‌های معضلات اقتصادی را بخشکانیم. در این راستا سراغ مشتریان تسهیلات بانکی، نحوه هزینه‌کرد‌ها و سایر رویه‌هایی که در این فرآیند قرار دارد، می‌رویم و تمرکز بیشتری در این زمینه صورت می‌دهیم.این موضوع جزو حقوق عامه و مورد مطالبه مردم و در شمول وظایف قانونی قوه قضائیه است. بازرسی کل کشور در این قضیه فعال می‌شود و اقداماتی در این سازمان در حال انجام است و آنچه مورد انحراف تسهیلات از تولید به سمت بازار‌های سوداگرانه می‌رود این‌ها اگر خدایی نکرده در بحث بنگاه‌داری موسسات ذی‌مدخل باشد سازمان بازرسی هشدار‌های لازم را می‌دهد و قطعا اقدامات لازم را صورت خواهند داد.
وی افزود: آنچه درخصوص بانک‌ها با آن مواجه هستیم، رشد اضافه برداشت بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری از حساب خودشان است. به نظر می‌رسد این یکی از عوامل اصلی رشد پایه پولی به حساب می‌آید. امیدواریم با همکاری‌هایی که صورت می‌گیرد بتوانیم رشد پایه پولی و کنترل تورم را شاهد باشیم.
جزئیات لایحه عفاف و حجاب
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات لایحه عفاف و حجاب که اخیراً رئیس‌قوه قضائیه به مجلس ارسال کرده است، گفت: پیش‌نویس لایحه عفاف و حجاب در۹ ماده در معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه تهیه و پس از تصویب ریاست قوه قضائیه به دولت ارسال شد. این لایحه پیش‌نویس در کمیسیون حقوقی و قضایی دولت در حال بررسی است و پس از بررسی تقدیم هیئت وزیران خواهد شد و نظرات دستگاه‌هایی که در این موضوع دخیل هستند برای مطمح نظر قرار دادن در لایحه اخذ شده تا لایحه کامل و جامعه‌ای باشد.
ستایشی بیان داشت: امیدواریم برای تصویب لایحه معطلی زیادی را نداشته باشیم و سریع‌تر تصویب و تکلیف مشخص شود بخش‌های مختلفی نیز در این لایحه مورد توجه قرار گرفته که پس از تصویب و نهایی شدن در مجلس جزئیات را به موقع اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
دستگیری ۵ نفر در پرونده شهید الداغی
وی درخصوص پرونده شهادت شهید الداغی در سبزوار اظهارداشت: با تحقیقات صورت گرفته پنج نفر در این زمینه دستگیر شده‌اند که ذکر نام نمی‌کنم و حسب مورد متضمن قرار‌های بازداشت موقت و تامین وثیقه حسب اتهاماتی که بر آنها شامل مصرف مسکر، اخلال در نظم عمومی، مشارکت در قتل عمدی، شرکت در فراری دادن متهم به قتل و سایر موارد حسب مورد به لحاظ اتهاماتی که داشتند قرار تامین و آن‌هایی که شرکت در قتل داشتند بازداشت هستند.
رسیدگی به پرونده کشف حجاب 2 هنرپیشه
سخنگوی دستگاه قضا در مورد آخرین روند رسیدگی به پرونده قضایی خانم‌ها افسانه بایگان و معتمد آریا گفت: این پرونده پس از گزارشی که از مرجع انتظامی آمده در ناحیه ۳۵ دادسرای عمومی و انقلاب تهران مورد رسیدگی است و در حال تحقیقات مقدماتی و زمانی که رسیدگی و تصمیم گرفته شد اطلاع‌رسانی خواهد شد.