kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۶۲۰
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۴
کنعانی در پاسخ به الهام‌علی‌اف

اظهارات پشت تریبون‌ها کمکی به حل مسائل اختلافی نخواهد کرد

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به برخی اظهارات الهام‌علی اف گفت: اظهارات پشت تریبون‌ها به ویژه در موضوعات مورد اختلاف کمکی به حل و فصل آنها نمی‌کند. قبلا تأکید کردیم مبتنی بر گفت‌وگوهای دو وزیر خارجه، گام‌های اجرایی و مسیرهای مذاکراتی دو طرفه برای رفع سوءتفاهمات و حل و فصل اختلافات تعریف شده است.
 
 
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
امضای سند همکاری‌های راهبردی ایران و سوریه
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر رئیس‌جمهور به سوریه گفت: این سفر یکی از رخدادهای مهم در تحولات مرتبط با روابط دو کشور دوست و برادر و شریک ایران و سوریه است و بعد از پیروزی پرشکوه محور مقاومت در مقابل جبهه متحد تروریسم در سوریه حائز اهمیت بود. این سفر فرصت مغتنمی بود که ریل‌گذاری جدید روابط دو کشور در مرحله پساتروریسم صورت بگیرد. این سفر از بعد اقتصادی و تجاری حائز اهمیت بود و در مذاکرات صورت گرفته، مورد اهتمام مشترک دو رئیس‌جمهور، هیئت همراه و وزرای دو کشور بود.
وی با بیان اینکه ۶ وزیر دولت آقای رئیسی را در این سفر همراهی کردند، گفت: تمرکز بر این بوده که دو کشور علاوه‌بر حوزه‌های سیاسی، در حوزه اقتصادی و تجاری نیز زمینه‌های لازم را فراهم کنند که اهداف و منویات دو کشور در این بخش فراهم شود. در این سفر اسناد مهمی امضا شد که از جمله سند همکاری‌های راهبردی و بلندمدت که به امضای رؤسای جمهور دو کشور رسید.
 امیرعبداللهیان
 20 اردیبهشت به مسکو می‌رود
کنعانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیستم اردیبهشت ماه وزیر خارجه ایران در نشست چهارجانبه ایران، سوریه، روسیه و ترکیه در مسکو شرکت می‌کند گفت: همواره بر حل و فصل سیاسی اختلافات موجود بین سوریه و ترکیه تأکید داشتیم و این را هم در چارچوب تماس‌ها و گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای که با مقامات سوریه و ترکیه داشتیم و هم در چارچوب نشست‌های ضامن روند آستانه برگزار می‌شد، از جمله نشست سه‌جانبه سران در تهران بر این موضوع تأکید کردیم. 
وی درباره نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأسیسات هسته‌ای ایران نیز گفت: قبلا توضیح دادم و نمی‌توانم بیش از این توضیحی بدهم. ولی مایلم عنوان کنم که سیاست جدی ایران حل و فصل مشکلات و سوءتفاهم با آژانس است و ایران در همین چارچوب همان‌طور که مقامات سازمان انرژی اتمی اعلام کردند سیاست بر این است که اجازه ندهیم موضوعات مرتبط با فعالیت هسته‌ای ایران در قالب موضوعات ادعایی که مطرح می‌شود، تبدیل به مانع در روند همکاری‌های ایران با آژانس شود.
دولت آمریکا مسئولیت اقدامات 
رژیم صهیونیستی را تقبل کرده است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اظهارات «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: ایشان خوشبختانه به سیاست کاملا ‌اشتباه دولت آمریکا در خروج یک‌جانبه و غیرقانونی از برجام اعتراف کرد و به عبارتی ‌اشتباه خودساخته دولت آمریکا را مورد اذعان و اعتراف قرار دارد ولی در کنار آن به جای اینکه به موضعی سازنده در ارتباط با نوع اراده دولت آمریکا برای جبران خطای گذشته بپردازد، متاسفانه از ادبیات غیرمناسب استفاده کرده و به هیچ‌گونه برنامه جدی و واقع بینانه‌ای برای جبران خطای دولت آمریکا در خروج از برجام‌اشاره نمی‌کند.
وی افزود: درباره اظهارات نسنجیده و تحریک‌آمیز ایشان مبنی بر به رسمیت شناختن آزادی عمل رژیم صهیونیستی برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، دلیل دیگری است مبنی بر اینکه متاسفانه دولت آمریکا مسئولیت ناشی از اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه و مشخصا در ارتباط با ایران را به نحو مستقیم و غیرمستقیم تقبل می‌کند.
در مسئله آذربایجان‌
 فرصت را به دیپلماسی می‌دهیم
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره اظهارات غیردوستانه الهام علی اف رئیس‌جمهور آذربایجان گفت: دیدگاه‌ خود را درباره روابط با آذربایجان به صورت صریح و شفاف اعلام کردیم. روابط بین دو ملت ناگسستی است و عمق فرهنگی و تاریخی ریشه‌داری دارد و اینکه نباید اقدامی انجام دهیم و یا مواضعی اتخاذ کنیم که در مسیر منافع دو کشور نیست و بلکه تامین‌کننده منافع طرف‌هایی است که مایلند به ایجاد تنش و بحران در روابط دو کشور دامن بزنند.
وی افزود: در مورد موضوعات به اصطلاح اختلافی بین ایران و آذربایجان به ویژه در مبحث مربوط به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و اتفاقی که رخ داد، ما همچنان مایل هستیم فرصت را به دیپلماسی بدهیم و در اختیار دیپلماسی قرار دهیم که موضوعات را حل و فصل کنیم و اینکه با بستن صفحات تلخ گذشته به سمت جلو و آینده حرکت کنیم.
اظهارات پشت تریبون‌ها در موضوعات اختلافی کمکی به حل آنها نمی‌کند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین تاکید کرد: اظهارات پشت تریبون‌ها به ویژه در موضوعات مورد اختلاف کمکی به حل و فصل آنها نمی‌کند. قبلا تأکید کردیم مبتنی بر گفت‌وگوهای دو وزیر خارجه، گام‌های اجرایی و مسیرهای مذاکراتی دو طرفه برای رفع سوءتفاهمات و حل و فصل اختلافات تعریف شده و در این مسیر نیز اقداماتی صورت گرفته و هیئت‌هایی مبادله و گفت‌وگوهایی انجام شده است.
به گزارش فارس‌، کنعانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله با چین هم اظهار داشت: این یک برنامه است که دارای جزئیات و بخش‌های مختلفی است و بر مبنای آن حوزه‌های مختلف ذی‌ربط اقتصادی و تجاری می‌توانند براساس نقشه راه گام‌های اجرایی تعریف کنند. این تجربه را در ارتباط با برخی کشورها تکرار کردیم. در مورد ارتباط با روسیه در مسیر نهایی کردن سند نقشه جامع همکاری‌ها هستیم. در مورد سوریه در سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان امضا شد. این نقشه راه می‌تواند تسهیل‌کننده باشد.