kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۵۴۱
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲

اسرائیل: شاید دو سال دیگر بتوانیم پهپاد‌های ایران را مهار کنیم(!)(خبر ویژه)

یک روزنامه صهیونیستی از قول مقام ارشد دفاعی اسرائیل می‌گوید: لیزرهای «آینده» اسرائیل می‌توانند پهپادهای ایرانی را سرنگون کنند. البته آینده مورد ادعا، دست‌کم دو سال دیگر است!

به گزارش صدای آمریکا، ارتش اسرائیل در حال تقویت توان دفاعی خود با استفاده از فن‌آوری‌های مبتنی بر «هوش مصنوعی» است. دنی گلد، مدیر ارشد بخش تحقیقات و توسعه دفاعی ارتش اسرائیل گفت که اسرائیل، آزمایش‌های موفقیت‌آمیزی برای هدف قرار دادن مجموعه‌ای از راکت‌ها و پهپادها، از جمله پهپادهای ساخت حکومت ایران، انجام داده است.
روزنامه جروزالم‌‌پست به ‌نقل از رئيس بخش تحقیقات و توسعه دفاعی ارتش اسرائیل نوشت: اسرائیل با استفاده از فناوری «هوش مصنوعی» در حال تقویت توانایی‌های نظامی خود است.
مدیر ارشد بخش تحقیقات و توسعه دفاعی ارتش اسرائیل، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در همایش «هوش مصنوعی» دانشگاه تل‌‌آویو گفت که وزارت دفاع اسرائیل در حال تکمیل و توسعه نسل بعدی لیزرهای نظامی است.
او در مورد آزمایش‌های موفقیت‌آمیز متعدد برای انهدام موشک‌ها گفت: «با یک سیستم تسلیحات لیزری بسیار پیشرفته ما همین کار را برای خمپاره‌ها، موشک‌ها و پهپادها انجام داده‌ایم، مانند پهپادهای ایرانی که به اوکراین می‌فرستند. ما می‌توانیم آنها را ساقط کنیم.»
آویو کوخاوی، رئیس سابق ارتش اسرائیل، ماه گذشته در مصاحبه‌ای به جروزالم‌پست گفت: «سیستم دفاع لیزری واقعاً خبر خوبی است. هم زمینی و هم هوایی خواهد بود. ما انتظار داریم که سیستم‌هایی را تا دو سال دیگر، در امتداد مرز نوار غزه مستقر کنیم تا کارایی این ابزار را آزمایش کنیم. اگر این آزمایش جواب دهد و ما را به ادغام و تقویت سیستم دفاعی لیزری طی دو سال برساند، با حداکثر سرعت ممکن آن را در سراسر شمال مستقر می‌کنیم. نمی‌توانم زمان مشخصی اعلام کنم. نمی‌خواهم خوشبین یا بدبین باشم.»
فضا‌‌سازی تبلیغاتی صهیونیست‌ها در حالی است که صهیونیست‌ها و متحدان آمریکایی آنها در مقابل حمله موردی پهپاد‌ها به اماکن و ادوات آنها در مناطق مختلف ناتوان بوده‌اند. پهپاد‌های ایرانی به کار گرفته شده در سایر مناطق نیز کارایی خود را نشان داده‌اند و سیستم‌های پهپادی و راداری آمریکا و صهیونیست‌ها نتوانسته به کار دفاع بیاید.
در همین حال، یک گزارش اطلاعاتی آمریکا می‌گوید که ایران، رهبر تولید پهپادهای ارزان و مرگبار و موثر در جهان است.
به گزارش روزنامه گاردین، تحلیلگران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نشان دادند که چگونه ایران از یک بازیگر پهپادی منطقه‌ای در خاورمیانه به یک بازیگر جهانی تبدیل شده است. ایران از جنگ اوکراین به‌عنوان ویترینی برای فناوری‌های خود استفاده می‌کند و این کشور در حال ظهور به‌عنوان یک رهبر جهانی در تولید پهپادهای ارزان‌قیمت و کشنده است.
گاردین نوشت: تحلیلگران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نشان دادند که چگونه ایران از یک بازیگر پهپادی منطقه‌ای در خاورمیانه به یک بازیگر جهانی و مهم‌‌ترین حامی نظامی مسکو در جنگ تبدیل شده است. پهپادهای ایرانی مورد استفاده در حملات در خاورمیانه دارای تمام ویژگی‌های مهم پهپادهای مورد استفاده در جنگ اوکراین هستند.
ایران سه مدل پهپاد به روسیه عرضه کرده: پهپادهای انتحاری یک‌بار مصرف شاهد 131 و 136 که توسط مسکو به‌عنوان جایگزین ارزان‌تر برای موشک‌های کروز استفاده می‌شود و پهپاد چندمنظوره مهاجر-6 که می‌تواند برای جمع‌آوری اطلاعات و حمل محموله موشک مورد استفاده قرار گیرد.
وزارت خارجه ایران با رد فروش پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین، گفته پیش از جنگ اوکراین و در راستای همکاری‌های فنی و نظامی با روسیه، پهپادهایی به این کشور فروخته است.
گاردین افزود: تحلیلگران معتقدند که تهران به سرعت در حال جمع‌آوری اطلاعات میدانی از عملکرد پهپادهایش در جنگ اوکراین برای برنامه توسعه و بهبود پهپادهای خود است. با تأکید بر نگرانی‌های فزاینده، گزارش‌های اخیر از ایران نشان می‌دهد که تهران معتقد است بازار قابل‌توجهی برای پهپادهایش، از جمله چین، وجود دارد. وب‌سایت خبری المانیتور اخیرا نقل قول‌هایی از یک مقام اطلاعاتی نظامی ایران را گزارش کرده که چشم‌انداز فروش پهپادها را توصیف می‌کند و نشان می‌دهد که ده‌ها کشور علاقه‌مند به خرید پهپادهای ایرانی هستند.