kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۵۱۸
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۷

نمایشگاه کتاب تهران با حضور خانواده شهدای امنیت افتتاح می‌شود(اخبار ادبی و هنری)

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز چهارشنبه 20 اردیبهشت طی مراسمی با حضور خانواده شهدای امنیت و مسئولان و فعالان فرهنگی، در مصلی امام خمینی(ره) تهران بازگشایی خواهد شد.

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ‌سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز گذشته در نشست خبری اعلام برنامه‌های این نمایشگاه، گفت: نمایشگاه کتاب امسال از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت با شعار «آینده خواندنی است» در مصلی برگزار خواهد شد؛ شعار نمایشگاه به این معناست که پیشرفت در گرو بیشتر و بهتر خواندن است.
در ادامه، علیرضا رمضانی سخنگوی نمایشگاه کتاب با تأکید بر حضور
۹۵ درصد ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب امسال، بیان کرد: در نمایشگاه امسال، قریب به ۱۰۰ ناشر خارجی از 40 کشور جهان با ۴۵ هزار عنوان کتاب‌های منتشر شده از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۳ شرکت کرده‌اند که ۴۰ درصد رشد در عناوین و ۲۰ درصد در تعداد محصولات را شاهد هستیم.
وی افزود: افتتاحیه نمایشگاه روز چهارشنبه حوالی ساعت 17 در سالروز شهادت امام صادق‌(ع) و روز فردوسی با یک اتفاق متفاوت مردمی با حضور مادران شهدای امنیت برگزار خواهد شد.
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران با بیان اینکه در این دوره هم مانند دوره قبل، همزمان با نمایشگاه فیزیکی، کتاب‌ها به صورت مجازی نیز عرضه می‌شوند، توضیح داد: این دوره برای دومین مرتبه است که بخش مجازی به مردم خدمت‌رسانی می‌کند و بسته‌های پستی نیز به صورت رایگان به دست مخاطبان خواهد رسید. اتفاق دیگر، اضافه شدن تعداد کتابفروشان است. همواره این شبهه مطرح بود که نمایشگاه کتاب تهران به کسب و کار کتابفروشان نقصان وارد کرده است، اما امسال برای اینکه این شبهه رفع شود، کتافروش‌ها اضافه شدند تا محصولات خود را عرضه کنند.
رمضانی ادامه داد: تاجیکستان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است که بیش از ۲۰ نفر از شخصیت‌های فرهنگی این کشور حضور خواهد داشت و همچنین از شخصیت‌های تأثیرگذار جهان برای حضور در نمایشگاه دعوت شده است. همچنین رئیس ‌نمایشگاه‌های دهلی‌نو، دوحه و مسقط نیز امسال حضور دارند و وزرای فرهنگ ونزوئلا و تاجیکستان نیز به ایران می‌آیند و از کتاب وزیر فرهنگ ونزوئلا که نشر ایران ترجمه کرده است، رونمایی می‌شود.
وی همچنین گفت: در سرای ملل و در بخش بین‌الملل، ناشران خارجی به صورت یک‌جا در رواق شرقی مستقر شدند. در سرای ملل بیش از ۴۰ نشست تخصصی برگزار می‌شود. همچنین ۳۰ مهمان از ۲۷ کشور در این دوره از نمایشگاه حضور دارند.
قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب گفت: بخش کودک و نوجوان میزبان رویدادهای متفاوتی است. غرفه جوایز کتاب با عنوان کتاب آرا امسال قوی‌تر و با قدرت خدمت می‌کند.
وی درباره حمایت از معلمان و کارگران هم گفت: تسهیلاتی برای معلمان تخصیص خواهد یافت. همچنین وزیر کار در توافق با وزیر ارشاد اعلام آمادگی کردند که کارگرها از یارانه خرید کتاب در نمایشگاه برخوردار شوند.