گزارش رأیالیوم از آخرین تلاشهای آمریکا برای بازگرداندن نفوذ از دست رفته در غرب آسیا
به نوشته روزنامه فرامنطقهای رأی الیوم، مشاور امنیت ملی آمریکا در تلاشی مذبوحانه برای تقویت روابط، بازگرداندن نفوذ رو به زوال کشورش در منطقه «خاورمیانه» و احیای پروژه تشکیل مجدد یک جبهه منطقهای سفرش را به ریاض آغاز کرده است.
روزنامه رأی الیوم، چاپ لندن، در سرمقاله خود نوشته که آمریکا با حماقت، قلدری و کوته فکری خود کمکم متوجه شده است که عربستان، متحد سنتی نزدیک به ۸۰ سال خود را از دست داده است و اکنون پس از اینکه رهبری جوان عربستان به آمریکا پشت کرده، از شرق به چین و از شمال به روسیه روی آورده، روابطش را با همسایه خود ایران احیا کرده و بزرگترین برگ اخاذی آمریکا یعنی ایجاد فتنه سیاسی و دینی میان ریاض و تهران را کنار زده، واشنگتن میخواهد روابطش را با ریاض بازیابی کند. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا که روز شنبه عازم ریاض شد هیچ پیشنهاد وسوسهکنندهای در آستین ندارد تا عربستان را به روابط تبعیتی با واشنگتن برگرداند، او حتی اهرم فشاری در دست ندارد که ریاض را برای کنار گذاشتن متحدان جدید خود چین و روسیه و نپیوستن به گروه بریکس و سازمان همکاری اقتصادی شانگهای تحت فشار قرار دهد و به همین دلیل است که نمیتوان انتظار داشت سالیوان یا همکارش «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا، موفقیت ملموسی داشته باشند و احتمالاً چیزی جز تعارفات سنتی و لبخندهای سرد در ریاض پیدا نکنند.آنطور که ستوننویس رأی الیوم گفته، عربستان به سرعت در حال تغییر است و دیگر اسیر ائتلافهای سنتی قدیمی با غرب نیست و اکنون منافع خود را بر منافع دیگران ترجیح میدهد. خالد الفالح، وزیر سرمایهگذاری عربستان دو روز پیش در حاشیه یک کنفرانس بینالمللی به این واقعیت اذعان کرد و گفت: رابطه عربستان سعودی با آمریکا به قیمت روابط ریاض با بقیه کشورها نخواهد بود و تصمیمات آن بر اساس منافع خودش خواهد بود.