kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۵۰۴
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳
مدیرعامل راه‌آهن:

تفاهم‌نامه ساخت خط ‌آهن شلمچه- بصره امضا شد

به گفته مدیرعامل راه‌آهن در صورت اجرای همه تعهدات طرف عراقی، در یک و نیم تا دو سال آینده پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره به بهره‌برداری می‌رسد.

روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از امضای تفاهم‌نامه اقدامات عملیاتی خط‌آهن شلمچه- بصره خبر داده است. بر این اساس در جریان سفر و بازدید مدیرعامل و تیم فنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تفاهم‌نامه اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه- بصره امضا شد.
سید میعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن درباره آخرین وضعیت خط‌آهن شلمچه- بصره اظهار داشت: هیئت عراقی با حضور در ایران، بازدید از پروژه ریلی شلمچه- بصره را در دستور کار قرار داد. این هیئت فنی‌، سیاسی و نظامی ایرانی و عراقی و مسئولان راه‌آهن دو کشور با توجه به نقشه‌های مصوب و ارائه شده، از مرز شلمچه، سکوی مسافری جدید احداث شده در مرز شلمچه، مسیر مطالعه شده از مرز تا اروند رود، زمین‌های دو طرف رود و بخش میانی آن در محل احداث پل و همچنین محل احداث ایستگاه جدید راه‌آهن بصره بازدید کردند.
بهره‌برداری تا 2 سال آینده
وی گفت: این بازدید چهار ساعت به طول انجامید و پس از آن هم جلسه شش ساعته با هیئت عراقی برگزار و طی آن نقشه‌های تفصیلی از سوی طرف عراقی ارائه شده است. در صورت اجرای همه تعهدات طرف عراقی، در یک و نیم تا دو سال آینده پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره به بهره‌برداری می‌رسد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه پل واقع شده در مسیر نیازمند یک دهانه بازشو برای فراهم شدن امکان تردد کشتی است لذا ساخت آن دانش ویژه‌ای می‌طلبد و توسط مهندسان ایرانی ساخته خواهد شد.
صالحی در بیان مذاکره با طرف عراقی گفت: در مذاکره با طرف عراقی که تا پاسی از شب ادامه داشت نقشه‌های فنی طرف عراقی به ایران نشان داده شد. صورت جلسه آن به امضا رسید و همه جزئیات آن مشخص شد، این خط ریلی بعد از عبور از بصره‌، اروند رود به سند باد و ایستگاه جدید در بصره خواهد رسید که به عنوان نقشه نهایی امضا می‌شود.
مدیرعامل راه‌آهن در بیان جزئیات مین‌روبی مسیر گفت: مقرر شده است طرف عراقی ۱۶ کیلومتر زمین برای مین‌روبی را ظرف یک هفته آینده تحویل دهد.