kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۴۷۲
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴

حمایت از برنامه‌سازان متعهد چرا و چگونه؟

 
 
رسول شمالی ورزنده
در دوره تحول در سازمان صداوسيما و در مدیریت جدید شاهد تولید و پخش برنامه‌هایی از رسانه ملی هستیم که می‌تواند گام‌های اولیه در راستای این تحول باشد که پیش از این می‌بایست اتفاق می‌افتاد.
خوشبختانه در دوره جدید مدیریت در صداوسيما و با حضور مدیران متعهد و انقلابی‌، 
برنامه‌سازی در رادیو و تلویزیون به‌سمت و سویی رفت که رسانه ملی را بیشتر به‌سمت مردمی بودن هدایت کرد و تقریبا از آن هجمه و هیاهوی باندگرایی و سلبریتی بازی در تولید و پخش برنامه‌ها خبری نیست. طوری که امسال و بخصوص با آغاز سال نو و همزمانی آن با ماه مبارک رمضان برنامه‌هایی روی آنتن شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی صداوسيما رفت که مصداق همان برنامه‌های ارزشی و دینی بود و در واقع نشان داد که رسانه ملی در این دوره تحول جدید تا حدودی به رویکردهایی نو برای برنامه‌سازی دست پیدا کرده است. همین امر باعث شد که رئیس‌ سازمان صداوسيما در مراسم تجلیل از برنامه‌سازان برتر ماه مبارک رمضان با تقدیر از برنامه‌های خوبی مثل «محفل» و«زندگی پس از زندگی» از تمسک جستن برنامه‌سازان به معارف قرآنی ابراز خرسندی و رضایت کرده و امیدوار به آینده روشن در برنامه‌سازی در رسانه ملی باشد. لذا همین امر می‌تواند انگیزه‌های بسیار خوبی برای برنامه‌سازان تلویزیونی و رادیویی باشد چراکه الهام گرفتن از معارف دینی والهی، معنویت را در برنامه‌ها ترویج می‌کند و باعث موفقیت برنامه‌سازان خواهد شد.
 این نکته ضروری است که براساس سند تحول در رسانه ملی، برنامه ‌سازی در صداوسيما بایستی به سمت و سویی برود که برپایه مطالبات و خواسته مردم باشد و در واقع مسیری که در گذشته در تولید و پخش برنامه‌ها شاهد انقلابی در برنامه‌سازی در صداوسيما باشیم. یکی از دغدغه‌ها و مشکلاتی که در گذشته برای صداوسيما به وجود آمده بود و در پی آن عده‌ای به ‌نام سلبریتی شبکه‌های تلویزیونی را به تسخیر خود در آورده بودند باعث شده بود که انحرافاتی را در برنامه ‌سازی‌ها شاهد باشیم که چهره رسانه ملی را مخدوش ساخته بود. در واقع باندبازی و انحصار طلبی عده‌ای خاص جایگاه ویژه‌ای را در تولید و پخش برنامه‌ها داشت و اجازه نمی‌داد که برنامه سازان متعهد و انقلابی، نقشی در تولید برنامه‌ها داشته باشند که اگر بخواهیم مثال بزنیم برنامه‌های زیادی بودند که در قالب‌ها و گونه‌های مختلف در عین حال بی‌ارزش و بدون کیفیت و صرفا به‌خاطر استفاده برخی از آدم‌های نفوذی و وابسته به حامیان مالی، به آنتن می‌رسید. امید می‌رود که با ریل‌گذاری جدید، صداوسيما از انحصار و باند بازی عده‌ای فرصت‌طلب و خاص به‌طور کامل خارج شود.
این خانه تکانی که در رسانه ملی صورت گرفته موجب خشم و عصبانیت رسانه‌های ضدانقلاب خارج نشین و عناصر نفوذی آنها در داخل شده که حاکی از این است که دیگر سلبریتی‌ها در رسانه ملی جایی ندارند و فضای صداوسيما درحال پاک شدن از آلودگی‌ها و رفتن به سمت یک فضای ارزشی و مردمی است. در این مسیر حتما بایستی مدیران صداوسيما با حمایت رئیس ‌رسانه ملی و پشتیبانی بیشتر و قوی‌تر از برنامه سازان متعهد و ارزشی به‌گونه‌ای محیط کار و فعالیت را برای این نیروها آماده کنند که موانع و مشکلات برنامه‌سازی از جلوی پای آنها برداشته شود. البته در این مدت شاهد حضور برنامه سازان دلسوز و انقلابی در بسیاری از برنامه‌ها بوده‌ایم که نشان می‌دهد رسانه ملی در مسیر رسیدن به اهدافش کاملا جدی و با اقتدار حرکت می‌کند.
آرمان اصلی این است که بنا به فرمایش بنیان‌گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی ‌(ره) که فرمودند صداوسيما یک دانشگاه عمومی است، شاهد شکوفایی برنامه‌های شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی رسانه ملی در میان قشرهای مختلف مردم و استقبال گرم آنها از این برنامه‌ها باشیم.