kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۴۶۷
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶
کارنامه‌ای که تحریف‌شدنی نیست 

راستی‌آزمایی اظهارات اخیر رئیس‌ دولت سابق

رئیس‌جمهور سابق در حالی تلاش کرده با لفاظی و بازی با کلمات کارنامه فاجعه‌بار دولت خود را بزک کرده و به خورد افکار عمومی‌ دهد که مردم نتیجه 8 سال سوءمدیریت، بی‌تدبیری و ناکارآمدی او را با گوشت و پوست و استخوان خود لمس کرده‌اند و به این زودی‌ها فراموش نخواهند کرد.
 
 
 
سرویس سیاسی- 
 
 
«شرایط اقتصادی مردم مناسب نیست و اکثریتی از جامعه، کاهش قدرت خرید خود را لمس می‌کنند»، «وقتی تورم بالاتر از ۵۰ درصد است و افزایش حقوق حدود ۲۰ درصد، معلوم است که قدرت خرید مردم پایین می‌آید و این میزان یارانه هم کفاف زندگی مردم را نمی‌دهد»، « امروز مسئله از شکاف اجتماعی گذشته و تبدیل به تنازع اجتماعی شده است. نباید گذاشت در جامعه دودستگی و چنددستگی ایجاد شود»، «جوانان باید امکان تغییر را ببینند تا سرمایه کار و ابتکار خود را به میدان بیاورند»، «میدان را باید برای جوانان باز کرد تا بمانند و بسازند».
این عبارات بریده از یک روزنامه، سخنان بایگانی شده از یک منتقد‌، کارشناس اقتصادی یا فعال سیاسی و اجتماعی درباره وضعیت کشور در دوره گذشته نیست بلکه تازه‌ترین اظهارات حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان خود است که از جای متهم بر جای شاکی نشسته و نتیجه و کارنامه فاجعه‌بار دوره 8 ساله خود را به دیگران نسبت می‌دهد. 
 از نابودی معیشت مردم 
تا برباد دادن آرزوهای نسل جوان
فردی که با شعار مذاکره و رفع تحریم و درآمد سرشار آنچنانی رای مردم را گرفت و اما 8 سال بعد علاوه‌بر نابود کردن معیشت مردم، افزایش چند صددرصدی قیمت مسکن، دلار، خودرو، کالاهای اساسی، کاهش چند ده درصدی ارزش پول ملی و... کشور را با 800 تحریم جدید دیگر تحویل داد و رفت.
 فردی که با شعار گفت‌و‌گو‌، تعامل و پناه بردن به خدا از بستن زبان منتقدان آمد و رکورد توهین و فحاشی به منتقدان دلسوز را با عناوینی همچون «عصر حجری‌ها»، «بزدل‌های سیاسی»، «اقلیت‌ تندرو»، «هراسان و ترسان و لرزان»، «تازه به دوران رسیده»، تا توصیفاتی چون «کاسبان تحریم» و... شکست و با حمله به دستاوردهای 38 ساله انقلاب، متهم کردن نظام اسلامی به 38 سال اعدام و زندان و اتهام زدن به حافظان امنیت و اقتدار کشور کلکسیونی از بی‌اخلاقی‌ها، تخریب‌ها و تهمت‌ها را در کارنامه خود ثبت کرد. و فردی که با پیرترین کابینه پس از پیروزی انقلاب فرصت عرض‌اندام را از جوانان نخبه و شایسته گرفت و با دهها و صدها وعده دروغ و غیر قابل تحقق امید را در نسل جوان ما کشت و آرزوهای آنها را بر باد داد و به کابوس تبدیل کرد. 
از طرفی روحانی در حالی تلاش کرده با لفاضی و بازی با کلمات کارنامه فاجعه بار دولت خود را بزک کرده و به خورد افکار عمومی‌ دهد که مردم نتیجه 8 سال سوءمدیریت، بی‌تدبیری و ناکارآمدی او را با گوشت و پوست و استخوان خود لمس کرده‌اند و به این زودی‌ها فراموش نخواهند کرد.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش در جمع معاونین و وزاری خود ادعاهای نخ‌نمای دیگری را نیز مطرح کرده که اگر چه بارها راستی‌آزمایی شده و صحت و سقم آنها نیز پیش از همه برای مردم و افکار عمومی جامعه واضح و مبرهن است اما پاسخ دوباره نیز به اعتبار مصرع نغز و پرمعنای تا «سیه روی شود هر که در او غش باشد» خالی از لطف نیست.
ادعای حل مسئله برجام 
با پیشنهاد اهانت‌آمیز آمریکا! 
روحانی در این نشست ادعا کرده است که «من امیدوار بودم که مسئله برجام در اسفند ۹۹ یا فروردین ۱۴۰۰ حل شود تا دولتی که بر سر کار می‌آید، دچار این مشکل بزرگ نباشد. برای احیای برجام همه چیز تمام شده و آماده بود... اما متاسفانه این امکان فراهم نشد.»
چنین ادعایی درحالی برای چندمین بار از سوی روحانی مطرح شده این ادعا در حالی است که آمریکا همچنان در همان زمان نیز صراحتاً کلیدواژه توافق قوی‌تر را استفاده می‌کرد و هر گونه مطالبات منطقی کشورمان را رد می‌کرد.
 مسئول میز ایران در گروه آمریکایی بحران و از دوستان نزدیک رابرت مالی بعدها فاش کرد آمریکا به‌دنبال آن بوده تا در اواخر دولت روحانی تعلیق غنی‌‌سازی ۲۰ درصد در ازای آزادی تنها یک میلیارد دلار از اموال کشورمان را اجرایی کند. این پیشنهاد اهانت‌آمیز آمریکا به ایران به‌عنوان دلیل اصلی عدم احیای برجام در آن زمان حتی باعث شد نزدیکان دولت روحانی بارها به انتقاد از جوبایدن دست بزنند.
 علی خرم دیپلمات اصلاح‌طلب در سرمقاله‌ای معروف با عنوان «آقای بایدن قرارمان این نبود» در همان تاریخ اسفند ۱۳۹۹ رئیس‌جمهور جدید آمریکا را متهم به عدم اجرای وعده‌های انتخاباتی کرد و از پیشنهادات تحقیرآمیز این کشور خبر داد. گفتنی است قانون راهبردی مجلس باعث شد ایران با شروع غنی‌‌سازی و اقدام متقابل مانع از آن شود که آمریکا پایان مذاکرات را اعلام کند. این کشور به‌دلیل دست پر تهران دچار سردرگمی شده است و اکنون راهی جز توافق با تهران در برابر خود نمی‌بیند.
از سوی دیگر تریتا پارسی بنیانگذار شورای ملی ایرانیان آمریکایی(NIAC) در مقاله‌ای برای پایگاه تحلیلی این موسسه نوشته بود: «تیم مذاکره‌کننده ایرانی در آخرین دور مذاکرات به طرف آمریکایی می‌گویند تضمین کلی نمی‌خواهیم، فقط تضمین بدهید در دوره خود بایدن به توافق برجام عمل خواهید کرد که دولت بایدن آن را هم نپذیرفته و حتی اروپایی‌ها نیز شوکه شده‌اند.» همچنین رجوع به اظهارات ظریف و عراقچی در روزهای پایانی عمر دولت درباره روند مذاکرات و توصیفاتی نظیر عدم پیشرفت مذاکرات، مذاکرات فرسایشی و... دلیل روشن دیگری 
بر این ادعای دروغ است. 
واکسن کرونا یا سوهان قم؟! آقای روحانی یادتان هست؟! 
روحانی در ادامه مدعی شده است: «ما واکسن کرونا به‌اندازه کافی آماده کردیم و رقم بالایی را سفارش دادیم.»
این ادعای دروغ روحانی درحالی است که در تمام طول حدود هشت ماه پایانی دولت روحانی که آمر فوتی‌های کرونا به بالا 700 نفر در روز رسیده بود و مسئله واردات واکسن داغ بود، شاهد اظهارات عجیب و قابل تامل بسیاری از مقامات ارشد دولت درباره چرایی عدم واردات واکسن کرونا به کشور و سرعت بسیار پایین واکسیناسیون بودیم؛ شخص رئیس‌جمهور سابق
22 اردیبهشت 1400 در جلسه هیئت دولت درباره واکسن کرونا گفته بود: «به این صورت نیست که واکسن در دنیا فراوان باشد به عبارت دیگر واکسن کرونا سوهان قم نیست که شما وقتی از در مغازه رد می‌شوی دائما دعوت‌تان کنند که یک سوهان خوب دارم. این واکسن مطمئن به‌اندازه کافی در دنیا نیست و گرفتن آن آسان نیست.
علی ربیعی، سخنگوی دولت وقت نیز درباره چرایی خرید و واردات ناکافی واکسن کرونا مدعی شده بود: «در مورد انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی رو به رو بودیم؛ به طور کلی نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد!!»
همچنین «عبدالناصر همتی» رئیس‌سابق بانک مرکزی و کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰- آذر ۹۹- گفت: «از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) باید از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک با مانع مواجه شده است».
علاوه ‌بر این «علی مطهری» نماینده عضو لیست امید در مجلس دهم گفت: «دلیل باطل شدن سهمیه واکسن ایران، قرارداشتن در لیست سیاه FATF است».
پس از این اظهارنظرها، رسانه‌های اصلاح‌طلب همصدا با رسانه‌های معاند از جمله بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا، در یک فضا‌سازی بزرگ رسانه‌ای مدعی شدند که چون ایران به FATF نپیوسته است، واکسن کرونا به ایران وارد نشده و شرط تغییر در واردات واکسن کرونا، تجدیدنظر ایران در مسئله اف‌ای‌تی‌اف است.
بر همین اساس تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ (اتمام کار دولت روحانی) در حدود
۱۹ میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور شده بود اما با شروع کار دولت سیزدهم به جهت تغییر ریل‌گذاری در امور اجرایی کشور تا پایان اسفند ۱۴۰۰ مجموع واکسن‌های وارد شده به کشور به حدود ۱۵۸ میلیون دُز رسید؛ یعنی در حدود ۸ ماه تقریباً واردات واکسن کرونا به کشور ۸ برابر افزایش یافت. در این مدت واکسن‌های تولید داخل نیز به پیشرفت‌های قابل‌توجهی رسید و در سطح انبوه تولید شده و هم‌اکنون به چندین کشور نیز صادر می‌شود.
 ادعای خزانه پر با کاسه چه کنم برای پرداخت حقوق‌ها! 
رئیس‌جمهور سابق در ادامه ادعای کذب خود در جمع معاونین و وزاری خود مدعی شده است: «معادل
۴۰۰ همت اسکناس ارز در بانک مرکزی در اختیار این دولت گذاشتیم.»
این ادعای روحانی نیز در حالی است که بودجه در زمان تحویل دولت به رئیسی در نیمه تابستان سال ۱۴۰۰بیش از ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری داشت و دولت روحانی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان فقط در ۴ ماه پایانی خود از بانک مرکزی استقراض و خرج کرده بود.
همچنین در بودجه سال ۱۴۰۰ دولت فقط ۸ میلیارد دلار مجوز عرضه ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی داشت. دولت روحانی در همان ۴ ماه اول سال تمامی این ارز را خرج کرده بود تا دولت رئیسی با موجودی صفر منابع ارزی برای کالاهای اساسی کار خود را شروع کند.
اما دولت سیزدهم با کاهش هزینه‌های غیرضروری، افزایش چشمگیر صادرات نفت و بازگرداندن درآمدهای آن و افزایش چشمگیر درآمدهای مالیاتی توانست نیمه دوم سال ۱۴۰۰ را مدیریت کند بدون اینکه حقوق دچار تاخیر شود.
همچنین آیت‌الله رئیسی در توصیف شرایط موجودی خزانه کشور در زمان تحویل روحانی تصریح کرده بود: «در روزهای پایانی مردادماه که هنوز دولت جدید از مجلس رای اعتماد نگرفته بود و بنده با دولت قبل در حال کار بودم بحث پرداخت حقوق مردادماه مطرح بود و تیم دولت قبل نگران بودند که چگونه بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق ماهیانه مرداد را پرداخت کنیم!»
از ارثیه پروژه‌های نیمه‌کاره برای دولت سیزدهم 
تا افتتاح نمایشی پروژه‌ها! 
روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست ادعا کرده است: «طرح‌های ۹۵ تا ۹۸ درصد آماده افتتاح را برای دولت سیزدهم به‌جای گذاشتیم. دولت تا دی‌ماه می‌توانست همه این طرح‌های‌ بزرگ را افتتاح کند. سابقه ندارد که در هفته‌های آخر یک دولت این همه طرح مهم افتتاح شود».
این ادعای رئیس‌جمهور سابق نیز در حالی مطرح شده که دولت سیزدهم از ابتدا میراث‌دار حجم انبوه مشکلات و پروژه‌های نیمه‌کاره و بلاتکلیف عمرانی بود. به گفته مقامات دولت مردمی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت، وجود بالغ ‌بر 110 هزار‌ پروژه نیمه‌تمام در کشور بوده است و در دولت سیزدهم، هیچ پروژه‌ای کلنگ‌زنی نخواهد شد تا طرح‌های نیمه‌تمام پایان یابد.‌
از سوی دیگر موضوع افتتاح پروژه‌های نیمه‌کاره در اواخر دولت تدبیر و امید از سوی روحانی با انتقادهای گسترده مواجه شده بود. در همین رابطه نصراله پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در همان مقطع در توئیتی نوشته بود: آقای روحانی در روزهای آخر دولت، پروژه‌های نیمه‌کاره را برای فریب مردم افتتاح می‌کند.
کارنامه فاجعه‌باری که تحریف‌شدنی نیست 
این موارد و ده‌ها و صدها مورد دیگر نشان می‌دهد کارنامه فاجعه‌بار او با لفاضی و بازی با کلمات تحریف‌شدنی نیست و حتما فراموش نکرده که در دوره 8 ساله ریاست او بر دستگاه اجرایی کشور نارضایتی‌های عمومی از بی‌کفایتی و ناکارآمدی دولتش در بین اقشار و طبقات مختلف جامعه به اوج خود رسید بود و مردم از بحران‌‌سازی‌های دولت او حتی در جزئی‌ترین مسائل کشور به ستوه آمده‌ بودند.
او همچنین به خوبی می‌داند که به عنوان یکی از نامحبوب‌ترین و ناموفق‌ترین سیاستمداران همه ادوار تاریخ ایران، در میان مردم، گوشی برای شنیدن حرف‌هایش وجود ندارد و ملت به خوبی می‌فهمند که هدف او از طرح چنین سرپوش گذاشتن بر فاجعه‌ای است که آفریده، نه بیان حقیقت و واقعیت.