kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۴۲۸
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۵
گزارش خبری تحلیلی کیهان

تاج‌گذاری پُرخرج چارلز در میان فقر، اعتراض و سرکوب مردم انگلیس

در زمانی که شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد، مراسمِ تاج‌گذاریِ «با شکوهِ» پادشاه «چارلز سوم» با بیش از 250 میلیون پوند هزینه و با یک عملیات عظیم امنیتی با بیش از 11 هزار نیرو برگزار شد تا نمکی بر زخم مردم این کشور باشد! طبق گزارش اخیر گاردین، برخی زنان در انگلیس برای تامین هزینه کراینه خانه، به تن فروشی رو آورده‌اند!
 
 
 
سرویس خارجی-
 
 
کلیسای «وست‌مینیسترِ» لندن، در فاصله‌ای کوتاه از کرانه رود تایمز، در کنار پارلمان لندن در مرکز پایتختِ انگلیس دیروز شنبه 16 اردیبهشت (6 مِی 2023)، شاهد یک رویدادِ مهمِ برای اهالی «بریتانیا» بود. همه چیز به نظر خیلی «با شکوه» بود؛ «چارلز سوم» در این کلیسا تاج‌گذاری کرد، در این کلیسای تاریخی که شاهان و ملکه‌های «بریتانیا» در آن تاج‌گذاری کرده‌اند از جمله خود ملکه «الیزابت دوم» در سال ۱۹۵۳ میلادی. در واقع این کلیسای باشکوه که توسط «هنری سوم» در سال ۱۲۴۵ ساخته شده- البته اصلِ این کلیسا مدت‌ها قبل از آن و در سال ۹۶۰ میلادی توسط راهبان‌بندیکت بنا گذاشته شده بود- دیروز تاج‌دارِ دیگری را به خود دید تا از این به بعد، هم رهبر کشور باشد و هم به نوعی رهبرِ مؤمنان به کلیسای انگلیس! چارلز پس از سال‌ها انتظار! پس از مرگ ملکه الیزابت دوم در سپتامبر پارسال (شهریور 1401)، جانشین وی شد. او مسن‌ترین پادشاه انگلیس است که تاجِ پادشاهیِ ۳۶۰ ساله «سن ‌ادوارد» را روی سر نهاد و بر تخت پادشاهی که ساخته ‌شده در قرن چهاردهم است، جلوس کرد. در این مراسمِ بزرگ، مقامات و رهبران برجسته از سراسر دنیا از جمله «جیل بایدن»، همسر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از واشنگتن، حضور داشتند. بعد از تاج‌گذاری چارلز سوم، همسرش «کامیلا» نیز تاجِ ملکه بر سر گذاشت. چارلز سوم، پادشاه «بریتانیا» و ملکه کامیلا، بعد از این‌که تاج‌هایشان را از سر برداشتند، مراسم شکرگزاری را آغاز کردند و پس از آن نیز با کالسکه سلطنتی به کاج باکینگهام بازگشتند. چارلز از حالا هم تاجِ سیاسی بر سر و هم ردایِ مذهبی کلیسایِ انگلیس را به تن دارد. 
زاویه تاریک ماجرا
روایتِ بالا یک طرف این قضیه است که رسانه‌های نزدیک به سلطنت در انگلیس -و صد البته برخی نان‌خورهای فارسی زبان در داخل و خارج انگلیس- به دست می‌دهند. اما طرف دیگر ماجرا این است که دیروز مراسمی با بیش از 250 میلیون پوند هزینه – که سرسام‌آورترین هزینه‌ها در نوع خود است – برگزار شد در حالی که ۶۴ درصد از اهالی «بریتانیا» می‌گویند که به تاج‌گذاری چارلز سوم خیلی اهمیت نمی‌دهند یا این مسئله اصلاً برایشان اهمیتی ندارد. البته این مراسمِ «باشکوه» نباید هم برای مردم کوچه و بازار این کشور اهمیت داشته باشد، وقتی برخی از مؤسسات همین کشور گزارش می‌دهند که برخی از زنان در انگلیس مجبورند در ازای مسکن یا برای رفع سایر نیاز‌های اولیه‌ خود تَن‌فروشی کنند! شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد. چندی پیش «اندرو بیلی»، رئیس‌بانک مرکزی انگلیس، با بیان این‌که این کشور وارد یک دوره طولانی رکود شده است درباره چالش‌های اقتصادی طی دو سال آینده هشدار داده است. وی اعلام کرده بود که انگلیس با یک رکود «بسیار چالش برانگیز» مواجه است و خانواده‌ها روزهای سختی را پیش‌رو خواهند داشت.«شکوهِ» تاج‌گذاری نه تنها اهمیتی ندارد بلکه خشمِ بسیاری از مردم انگلیس را نیز برانگیخته است. این تبعیضی که در لباس تمایزِ بین فرادستان سیاسی-اقتصادی و فرودستان بروز پیدا کرده، خون بسیاری از انگلیسی‌ها را می‌جوشاند. این‌جا دیگر بحث از رنگ پوست و گرایش مذهبی نیست، بلکه بحث سر این است که فرادستانی هستند و فرودستانی که حتی نمی‌توانند خیال رسیدن به فرادستان را در سر بپرورانند. در شرایطی که بسیاری از اتحادیه‌ها و کارمندان انگلیس از میزان حقوق خود ناراضی‌اند و ماه‌هاست که دست به اعتصابات و اعتراضات گسترده زده‌اند و دولت پاسخگوی مطالبات آنان نیست، این فرادستان میلیون‌ها پوند هزینه «بازی تاج و تختِ» خود می‌کنند.
تو پادشاه من نیستی
رسانه‌های انگلیس همان دیروز گزارش کردند، چارلز سوم در حالی به عنوان پادشاه «بریتانیا» مراسم تاج‌گذاری را در وست‌‌مینیستر آغاز کرد که حدود ۲۰۰۰ نفر از مخالفان سلطنت در میدان «ترافالگار» لندن در اعتراض به تاج‌گذاری چارلز تجمع کردند. مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم در هوای بارانی لندن برگزار شد و همزمانِ مخالفان سلطنت پارچه‌نوشته‌هایی را به دست گرفته‌ بودند که بر روی آنها نوشته شده بود: «[چارلز]پادشاه من نیست» و «سلطنت را منسوخ کنید.» آری! نظام سیاسی حاکم بر انگلیسی که زمین و زمان را با شبکه‌های سلطنتی و غیر سلطنتی به هم می‌دوزد تا از «نمد دموکراسی» و «انتخابات آزاد» برای خود کلاهی بدوزد، پادشاهی است و قدرت در آن موروثی! مهم این است که کشوری در دنیا، همچنان با نوستالژی مضمحل شده پادشاهی سر می‌کند و با وجود سوابق سیاه استعمار و استبداد، اصرار دارد دیگر کشورها را به دموکراسی بخواند، یا متهم به نقض آن کند! از همه طناز‌تر و با مزه تر، نان‌خور‌های فارسی زبان رسانه‌های ملکه هستند. تصور کنید موجوداتی مانند ملکه الیزابت و چارلز سوم، به جای انگلیس، در چین یا روسیه و دیگر کشورهای رقیب غرب، حکومت می‌کردند؛ چه قشقرقی در بی‌بی سی به پا می‌شد. اما خب، لندن فرق می‌کند! اما ساعاتی پیش از این تظاهرات، پلیس لندن رهبر گروه ضدسلطنتیِ «جمهوری» و چندین نفر دیگر که در آستانه مراسم تاج‌گذاری در محل برگزاری مراسم تظاهرات برپا کرده بودند را بازداشت کرد. آن‌طور که ایرنا نوشته، به گفته «لوک وایتینگ»، یکی از فعالان جنبش جمهوری‌خواه، 6 عضو ارشد این گروه بازداشت شده‌اند. او به خبرگزاری «پرس اسوسییشن» گفت که مشخص نیست پلیس از چه اختیاراتی برای بازداشت معترضان استفاده کرده است. گفتنی است پلیس و مقامات دولت انگلیس پیشتر موافقت خود را با برگزاری تجمع معترضان در روز تاج‌گذاری اعلام کرده ‌بودند! براساس تصاویر و گزارش‌هایی که از تجمعات ضد سلطنتی دیروز منتشر شده مردم با شعار‌ها و دست‌نوشته‌هایی مثل «مرگ بر رژیم پادشاهی»، «نظام سلطنتی را براندازید»، «به جای هیچ، برای ‌پرستاران هزینه کنید» و«خدا پادشاه ما یعنی پله را حفظ کند» علیه نظام منسوخ شده سلطنتی موضع گرفتند. تأمین امنیت این مراسم، در جریان عملیاتی ترتیب داده شد که یکی از بزرگ‌ترین‌ها در نوع خودش در تاریخ انگلیس به شمار می‌رفت. معاون وزیر کشور انگلیس پیشتر به شبکه خبری «اسکای» گفته بود که پلیس، سرویس‌های امنیتی و نهادهای ذی‌ربط طی ماه‌های اخیر، سخت مشغول برنامه‌ریزی‌های امنیتی بوده‌اند. 11 هزار و 500 نیروی امنیتی برای حفظ امنیت این مراسم مستقر شده بودند و تک‌تیراندازها نیز در پشت‌بام‌های اطراف محل برگزاری مراسم حاضر بودند.
دعوت آسانژ!
خبر دیگری که در این میان جلب توجه می‌کرد این بود که «جولیان آسانژ»، بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی لیکس، با ارسال نامه‌ای به چارلز سوم در آستانه تاج‌گذاری وی، از وضعیت خود در زندان و همچنین همراهی انگلیس با آمریکا انتقاد کرد. روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشت، آسانژ پیش از برگزاری رسمی مراسم تاج‌گذاری چارلز نامه‌ای به وی ارسال کرد و پادشاه انگلیس را به بازدید از زندانی که افشاگر ویکی‌لیکس بیش از ۴ سال از طرف یک کشور خارجی یعنی آمریکا در آن محبوس بوده، دعوت کرد.
شکست حزب حاکم همزمان با تاج‌گذاری
اتفاق دیگری که در آستانه تاج‌گذاری چارلز افتاد نیز در نوع خود نمادین بود. حزب محافظه‌کار انگلیس که با نهاد سلطنت روابط گرم‌تری نسبت به رقیب خود حزبِ کارگر دارد، درست یک روز پیش از تاج‌گذاری در انتخابات محلی شکستی سنگین خورد و راه را برای پیروزی «ریشی سوناک» در انتخابات سال آینده، دشوار کرد. حالا با شکست حزب محافظه‌کار در انتخابات شوراهای انگلیس، رهبر حزب کارگر می‌گوید، حزبش در مسیر پیروزی در انتخابات پارلمانی است.