kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۴۲۴
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۵
جوزپ بورل:

خواسته جدید دولت‌های اروپایی، توقف کمک‌ها به اوکراین و رسیدگی به مشکلات داخلی است

 
 
 
سرویس خارجی-
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید به دلیل مشکلات اقتصادی اکثر کشورهای اروپایی می‌خواهند به جای کمک به اوکراین به مشکلات داخلی خود رسیدگی کنند. بورل این را هم گفته که اگر کمک‌ها به اوکراین متوقف شود، «کیف» سقوط می‌کند. 
اروپا و آمریکا طی یک سال گذشته بیش از 150 میلیارد دلار به اوکراین کمک مالی و تسلیحاتی کرده‌اند و این در حالی است که در این مدت خود کشورهای اروپایی گرفتار شدیدترین بحران‌های ناشی از تحریم انرژی روسیه بشده‌اند. به دنبال بحران انرژی در اروپا تورم در این منطقه به شدت افزایش یافت طوری که دولت‌های اروپایی اعلام کردند تورم کنونی در این منطقه در چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. با ادامه بحران تمایل افکار عمومی کشورهای اروپایی به ادامه کمک‌های سخاوتمندانه به اوکراین نیز بر اساس نظرسنجی‌ها هر روز کمتر و کمتر شده است. اتحادیه اروپا می‌گوید در حوزه انرژی چیزی بالغ بر یک تریلیون دلار یارانه به مردم پرداخت شده تا بتوانند زمستان سخت را پشت سر بگذارند و این رقم، بسیار سنگین است.
از آن سو به‌رغم ادامه بحران اقتصادی در کشورهای حوزه یورو‌، اتحادیه اروپا- شاید تحت فشار آمریکا- همچنان به ارائه کمک‌های اقتصادی و نظامی به اوکراین ادامه داده است. در تازه‌ترین مورد شورای اتحادیه اروپا روز جمعه‌ای که گذشت با اختصاص یک میلیارد یورو برای خرید مهمات و تسلیحات برای اوکراین موافقت کرد. این بودجه از صندوق «یوروفاند برای صلح» اختصاص خواهد یافت. «دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین از این اقدام اتحادیه اروپا استقبال کرده است: «از موافقت شورای اروپا با بخش دوم کمک یک میلیارد یوروی برای تامین مشترک مهمات برای اوکراین استقبال می‌کنم. این گام قابلیت‌های دفاعی طولانی مدت اوکراین را تقویت بخشید و اوکراین را برای شکست تهاجم روسیه انعطاف‌پذیر می‌کند.» دولت آمریکا نیز شامگاه چهارشنبه ضمن اعلام کمک نظامی ۳۰۰ میلیون دلاری برای اوکراین، گفت که این بسته برای اولین‌بار شامل موشک‌های کوتاه‌بُرد هواپرتاب با نام «هایدرا-۷۰» می‌شود. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این حمایت نظامی جدید، سی ‌و هفتمین بسته از کمک‌های آمریکا برای اوکراین از زمان آغاز جنگ است 
سقوط کیف
حالا و همزمان با سیل کمک‌های اروپا و آمریکا به کیف آن هم در آستانه نبرد سرنوشت‌سازی که رسانه‌ها از آن خبر داده‌اند، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، روز جمعه در کنفرانسی در فلورانس ایتالیا، با‌اشاره به «مشکلات روز افزون اقتصادی و اجتماعی» ایجاد شده در این قاره، اعتراف کرد که کشورهای اروپایی بیشتر تمایل دارند پول‌های خود را برای حل مشکلات خود خرج کنند نه برای اوکراین: «مسلماً اتحادیه اروپا مایل است پول خود را صرف رفاه شهروندان و بهبود وضعیت بیمارستان‌ها و مدارس در کشورهای خود کند.» به گزارش تسنیم با این حال، به گفته وی، اتحادیه اروپا چاره‌ای ندارد، در غیر این صورت کیف سقوط خواهد کرد. رئیس ‌دیپلماسی اروپا یادآور شد که در اوکراین هیچ شرایطی برای حل و فصل دیپلماتیک مناقشه وجود ندارد، بنابراین بروکسل مجبور به ادامه تامین سلاح و مهمات این کشور است تا بتواند در  برابر توان نظامی روسیه مقاومت کند. پیش از این، بورل در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز اعتراف کرده بود که از سال 2014 به این طرف، اتحادیه اروپا بیش از هر کشور دیگری برای اوکراین پول هزینه کرده است.
تابستان داغ!
 در خبری دیگر «اسکات ریتر» افسر سابق اطلاعاتی آمریکا در اظهاراتی گفته روسیه تا پایان تابستان سال جاری اوکراین را شکست خواهد داد. به گزارش ایرنا به نقل از روسیا الیوم، «ریتر» در جریان رونمایی از کتاب خود به نام «مسابقه خلع سلاح» گفته: «شخصاً معتقدم که روسیه توانایی‌های نظامی خود را برای شکست نظامی اوکراین تا پایان تابستان سال جاری- ابتدای پائیز انباشته کرده است.»به گفته این افسر سابق اطلاعاتی آمریکا، هیچ دلیلی برای شکست روسیه از نظر نظامی از اوکراین وجود ندارد... آمریکا موقعیت خود را به عنوان یک قدرت مسلط جهانی در جریان درگیری اوکراین از دست می‌دهد.ریتر پیش‌تر نیز گفته بود که تردید دارد نیروهای اوکراینی بتوانند یک ضد حمله موفق علیه روسیه را سازماندهی کنند.
مهمات ایتالیا هم ته کشید
یکی از روزنامه‌های ایتالیا نیز اعلام کرد، این کشور به دلیل انتقال 6 محموله تجهیزات نظامی به اوکراین دیگر مهمات کافی در انبارهایش ندارد. 
به گزارش ایسنا، روزنامه «کوریر دلا سرا» نوشت، با توجه به اینکه صنعت تسلیحاتی ایتالیا تقریبا برچیده شده و تامین تجهیزات نظامی از سوی آمریکا قطعی نیست، این کشور فقط به‌اندازی دو روز نبرد، مهمات دارد. به گفته افسران نظامی ایتالیا، در انبارهای ارتش مهمات کافی وجود ندارد. اگر امروز ایتالیا هدف حمله قرار گیرد، به‌اندازه ۴۸ تا ۷۲ ساعت مهمات دارد تا از خود دفاع کند.به گفته موسسه آلمانی «کیل برای اقتصاد جهانی»، ایتالیا بیش از ۷۲۷ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین ارسال کرده، درحالی‌که آمریکا ۴۷ میلیارد دلار کمک نظامی به کیف داده است. رم هم‌چنین بابت اقدام صلح اروپایی اتحادیه اروپا که یک برنامه مشترک خرید تسلیحات است، 
مبلغ چهار میلیارد دلار پرداخت کرده است. روزنامه مذکور همچنین نوشت، ذخایر تسلیحاتی ایتالیا در ابتدا کم بود و با بسته شدن دو سوم کارخانه‌های تولیدی نظامی این کشور در دهه گذشته، سه سال طول می‌کشد تا صنعت داخلی به سفارش‌های فعلی خود برای مهمات توپخانه‌ای و شش سال برای ذخیره مجدد موشک‌ها برسد.منابع دفاعی ایتالیا همچنین با‌اشاره به این پیشینه اعلام کردند، دولت رم از واشنگتن خواسته تا مهمات بدهد اما آنها گفته‌اند که باید در صف انتظار بمانند و این مسئله زمان‌بر است.جوزپ بورل‌، رئیس ‌سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه دسامبر(دی ماه) هشدار داده بود، با وجود افزایش هزینه‌های دفاعی در اتحادیه اروپا، انبارهای تسلیحاتی این بلوک خالی شده است. اسناد افشا شده اخیر پنتاگون نیز حاکی از آن است که کمبود مهمات ممکن است مانع از حمله بهاری اوکراین علیه نیروهای روسیه شود،.
ترور نویسنده طرفدار پوتین
اما در ادامه ترور نویسندگان طرفدار پوتین در روسیه رسانه‌های این کشور دیروز خبر دادند که در پی انفجار خودروی «زاخار پریلپین» نویسنده، روزنامه‌نگار، و سیاستمدار روس در بزرگراهی در فاصله حدود ۴۵۰ کیلومتری شرق مسکو، او دچار جراحت شد و راننده خودرو جان باخت. به گزارش فارس خبرگزاری تاس روسیه به نقل از یک منبع در خدمات اورژانس گزارش داد افراد ناشناس خودروی «پریلپین» را منفجر کردند. بر اساس اطلاعات اولیه، وسیله انفجاری زیر خودرو کار گذاشته شده بود. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش، این اقدام را تروریستی خواند و به عوامل خارجی در پس آن ‌اشاره کرد. او در کانال تلگرامی خود نوشت: واشنگتن و ناتو هسته تروریستی بین‌المللی دیگری را تغذیه کردند. بن لادن، داعش، حالا زلنسکی و اراذل او. مسئولیت مستقیم برعهده آمریکا و انگلیس است. به نوشته خبرگزاری روسی اسپوتنیک، پریلپین از شناخته‌شده‌ترین داستان‌نویسان معاصر روسیه است که کتاب‌های پرفروشی را نوشته و برنده جوایز معتبر ادبی شده است. او به داشتن سبک سیاسی جذاب، رنگ و بوی انقلابی و احساسات قوی در آثارش شناخته می‌شود.