kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۱

روایت پیشرفت‌های کشور از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تا ناو شهید سلیمانی

اردوی راهیان پیشرفت بسیج دانشجویی با حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور و جمع کثیری از دانشجویان در هرمزگان برگزار شد.

 


سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم آغاز اردوهای راهیان پیشرفت دانشجویی اظهار کرد: این کشور متعلق به شما جوانان است و باید بدانید که در کجا و با چه عقبه‌ای زندگی می‌کنید و چه کسانی پرچم این کشور را به‌دست گرفتند و جان خویش را در برابر دنیایی که می‌خواست ریشه ملت ایران را بخشکاند، ایستادند و این ملت روز به روز پیشرفت می‌کند و شما بخشی از این پیشرفت‌ها را در این اردوها خواهید دید.
به گزارش فارس، وی در بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس، به شرایط ترور در دوران ابتدایی دفاع مقدس در کشور اشاره کرد و ضمن تأکید بر بیان ضرورت جنایات تروریستی منافقین و دیگر عمال استکبار در قالب جهاد تبیین، عنوان داشت: امروز ریشه‌ها فراوان و شاخه‌ها پربارتر از هر زمان دیگری است و آنهایی که باورشان نمی‌شد که ما یک روزی به تمام دانش پیشرفته نظامی دست پیدا کنیم نیز امروز به این توانمندی‌ها معترف هستند.
سردار تنگسیری تأکید کرد: روزی در آبادان در محاصره به اندازه انگشتان دو دست آر پی جی نداشتیم و برخی از مردم برای دفاع از آبادان با دست خالی رفتند و با این شرایط چون خدا را داشتیم، ایستادیم و امروز به نقطه‌ای رسیدیم که همان لشکری که به لشکر 41 ثارالله در دوران جنگ تحمیلی پاتک زد، فرمانده‌اش در مقابل شهید سلیمانی گزارش کار می‌دهد و تحت فرماندهی شهید سلیمانی، برای نجات کشورش از عراق، گزارش تجهیزات و توانایی ارائه می‌کند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه عنوان داشت: در زمان طاغوت بیشترین موشک ما موشک ‌هارپون بود و عراقی‌ها نیز از شرق موشک مشابهی گرفته بودند و همه دارایی ما همین موشک بود اما امروز فرزندان ملت ایران در نیروی دریایی سپاه، به انبوهی از تجهیزات دست پیدا کرده‌اند که در بسیاری موارد برای اولین بار در جهان است و ما اکنون موشک 10 کیلومتر را روی شناور 8 متری نصب کرده‌ایم و انبوهی از آن را در اختیار داریم و این حاصل ما می‌توانیم است.
توانایی موشکی نیروی دریایی سپاه
در دنیا بی‌سابقه است
سردار تنگسیری خطاب به جوانان حاضر در این مراسم گفت: شما نسل آینده فراتر از این خواهید رفت و به فراتر از این هم دست خواهید یافت و ما امروز به موشک‌هایی دسترسی داریم که می‌توانیم در سرعت بسیار بالا با برد بیش از 100 کیلومتر از شناور 13 متری شلیک کنیم و این نیز در دنیا بی‌سابقه است.
بدنه‌های کربنی شناورهای 90 ناتی را
خودمان می‌‌سازیم
وی با بیان این که به اندازه هر موشک، مستشاری خارجی در این منطقه مستقر قرار داده بودند و وقتی مستشاری از آنها در منطقه نظامی حضور پیدا می‌کرد، باید افسران و فرماندهان ما برای آنان دست به سینه می‌ایستادند، خاطرنشان کرد: جنس بدنه شناورهای 90 ناتی ما از کربن است و از صفر تا 100 آن در همین کشور تولید یافته و نسل آینده ما قطعا از این هم فراتر خواهد رفت و شما در این روزها، این توانایی‌ها را خواهید دید.
سردار تنگسیری گفت: این کشور و تمام ظرفیت‌های آن متعلق به خودتان است و افتخاری است که به عنوان آینده‌های این مملکت زیر نظر کسی باشید که زیر علم امام زمان (عج) است.
سردار تنگسیری:
ناو هواپیمابر در آینده نزدیک رونمایی می‌شود
فرمانده نیروی دریایی سپاه همچنین در جمع دانشجویان راهیان پیشرفت در نمایشگاه دستاوردهای این نیرو اظهار کرد: در آینده ناو هواپیمابری را شاهد خواهیم بود که در دنیا وجود ندارد.
به گزارش فارس، وی توضیح داد: این ناو هم قابلیت حمل هواپیما و هم قابلیت حمل تعدادی شناور موشک‌انداز را در درون خود را دارد که مشابهی در دنیا برای آن وجود ندارد.
به گفته سردار تنگسیری، شناورهای شهید مهدوی و شهید رودکی تجربه موفق ورود به این عرصه و ساخت شناورهایی برای ارتقای توان دریاروی طولانی است که نسل‌های جدیدتر شناورهایی با قابلیت‌های بیشتر را در آینده نیز شاهد خواهید بود.
فرمانده نیروی دریایی سپاه همچنین از شناور کاتاماران شهید سلیمانی به عنوان تجربه موفقی یاد کرد که توانایی انجام بیش از 5500 مایل دریایی مأموریت مستقل را داراست و چون از دانش خاصی در فرآیندهای ساخت آن برخوردار شده، می‌تواند در دریاهای مواج به پیش رفته و با کمترین تکان، بیشترین کارایی را در انجام عملیات نظامی از خود نشان دهد.
وی تأکید کرد: نیروی دریایی سپاه با مجموعه چند قایق راکت‌انداز تشکیل شد اما امروز مجهز به انبوهی از تجهیزات متنوعی است که در حوزه موشکی، شناوری، پهپادی و... همگی ساخت داخل هستند و هر روز فرآیند ارتقای این تجهیزات با دقت بیشتری دنبال می‌شود به‌طوری که شناورهای راکت‌انداز نیروی دریایی سپاه اکنون مجهز به موشک‌های نقطه زن شده‌اند.
سردار تنگسیری همچنین گفت: در حوزه رزم دریا نیز با دقت به هر سناریویی فکر شده تا متناسب با تهدید، جنگ‌افزار مطلوب نیز در اختیار رزمندگان وجود داشته باشد و در زمینه ایجاد سامانه‌های پدافندی دریاپایه نیز کارهای فراوانی صورت گرفته است که شناورهای رزمی بتوانند در صورت ایفای مأموریت از پوشش مستمر پدافندی برخوردار باشند و اینها در موقعیت میدانی به خوبی آزمایش خود را پس داده‌اند.
دانشجویان شرکت‌کننده در اردوهای راهیان پیشرفت در مجاورت با نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی سپاه، تجربه سوار شدن بر شناورهای تندروی این نیرو را نیز تجربه و از ناو شهید سلیمانی بازدید کردند.
روایت استاندار هرمزگان از خودکفایی در تولید بنزین
با احداث پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس
مهدی دوستی، استاندار هرمزگان در جمع دانشجویان شرکت‌کننده در اردوی راهیان پیشرفت در پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس، اظهار داشت: ما همراه با گازی که از میادین گازی استخراج می‌کنیم، میعانات گازی نیز به دست می‌آوریم و در گذشته مشکل ما این بود که از طرفی دشمن میعانات گازی را از ما نمی‌خرید و از سویی دیگر بنزین را که مورد نیاز کشور بود، به ما نمی‌فروختند.
به گزارش برنا، وی افزود: پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس دقیقا وسط نیازهای کشور قرار گرفت و میعانات گازی را که از ما نمی‌خریدند، به بنزینی تبدیل کرد که نمی‌توانستیم از خارج وارد کنیم.
ستاره خلیج‌فارس
بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان
و بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ بنزین یورو ۴ در دنیا
دوستی تصریح ‌کرد: ستاره خلیج‌فارس چندین رکورد دارد و بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ بنزین یورو ۴ در جهان است که توسط ایرانی‌ها ساخته شده است.
استاندار هرمزگان گفت: بعد از اینکه تحریم‌ها شروع شد، همه کشورهای خارجی پروژه‌ پالایشگاه نفت ستاره را رها کردند اما مسئولان کشور به جوانان ایرانی اعتماد کردند و برای تکمیل این پروژه سه شرکت بزرگ تشکیل شد که کار مهندسیِ پالایشگاه را برعهده گرفت.
وی ادامه داد: ما زمانی که سال ۹۰ پروژه را تحویل گرفتیم، این‌جا فقط چند مخزن پوسیده بود و تقریبا همه خاک بود اما با تکیه بر توان مهندسان کشوری که متوسط سن‌شان حدود ۳۱ سال بود، توانستیم این مجموعه را تکمیل و تحویل مردم شریف ایران کنیم‌.
دوستی با بیان اینکه ۱۲ هزار نفر نیرو در احداث پروژه نفت ستاره مشارکت داشته‌اند، بیان داشت: در این پالت نزدیک به ۶.۵ میلیون اینچ جوشکاری لوله انجام شده که معادل ۶ فاز پارس جنوبی است و ۱۵ هزار کیلومتر کابل‌کشی شده است که معادل کابل‌کشی دور تا دور مرزهای ایران می‌شود.
استاندار هرمزگان با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است، گفت: مدیریت این پروژه به واقع کار دشواری بود چرا که در روزهای اجرای این پروژه فقط روزانه ۶۰ هزار نان توزیع می‌شد و یا اینکه میزان توزیع آب در روز ۲ هزار متر مکعب بود.
وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها تقریبا دریافته بودند که با تحریم سوخت هم می‌توانند حمل‌ونقل را در کشور دچار مشکل کنند و هم نارضایتی ایجاد کنند اما ایرانی‌ها با خودباوری و اعتماد به نفس کشور را در بنزین به خودکفایی رساندند.
دوستی خاطرنشان کرد: یقین بدانید اگر امروز دشمن به ما حمله نمی‌کند یا دیگر سوخت ما را تحریم نمی‌کند برای این است که اولا توان حمله به ما را ندارد و ثانیا می‌داند که تحریم‌هایش کارساز نیست، در غیر این‌صورت ما با دشمنی طرف هستیم که در مواجهه با یمن که هیچ چیزی نداشت، حتی جلوی ورود آسپیرین را نیز به این کشور گرفته بود.