kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۳۱۱
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲
نژادپرستی در آمریکا بار دیگر قربانی گرفت

تفنگدار آمریکایی، جوان سیاه‌پوست را در متروی نیویورک خفه کرد

در تصاویر هولناکی که از متروی نیویورک منتشر شده، یک مرد سفیدپوست که گفته می‌شود تفنگدار دریایی آمریکاست، یک مرد جوان سیاه‌پوست را در مقابل چشم سایر مسافران خفه کرد.

ناامیدانه چشم می‌اندازند تا بلکه کسی نگاه ملتمسانه او را ببیند و شاید با یک انسان خیرخواهی چشم در چشم شود. کسی را نمی‌یابد، می‌خواهد داد بزند و کسی را به کمک فرابخواند اما آن سفیدپوست طوری دستانش را به دور گردنش‌انداخته و آرنج خود را می‌فشارد که حتی نمی‌تواند یک کلمه بر زبان بیاورد. پاهایش را به کف سالن مترو می‌ساباند، تقلا می‌کند، چپ و راست می‌شود تا بلکه چاره‌ای برای رهایی بیابد اما تفنگدار سفید پوست آمریکایی که البته با لباس شخصی در مترو حضور دارد تنها نیست و دو دوست دیگرش او را همرامی می‌کنند تا کار این سیاه‌پوست آمریکایی را یکسره کنند. زن سفیدپوستی از کنارشان عبور می‌کند، نگاهی می‌اندازد و بی‌تفاوت عبور می‌کند و مردی دیگر که بیرون قطار ایستاده از پنچره تصاویر را ضبط می‌کند. این شرح مختصر از اتفاقی 15 دقیقه‌ای است که نهایتا منجر به قتل آن هم از نوع خفگی یک بی‌خانمان سیاه‌پوست می‌شود.
رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که این حادثه زمانی آغاز شده که این مسافر سیاهپوست بر سر مسافران مترو و این چند سفیدپوست فریاد کشیده است. نام این بی‌خانمان آمریکایی «جوردن نیلی» است و ۳۰ سال داشته، او پس از مرگ مادرش در سال ۲۰۰۷ دچار بیماری‌های روحی و روانی شد و از آنجایی که خانه‌ای برای زندگی نداشت، بیشتر اوقات خود را در مترو سپری می‌کرد. برای گذران زندگی در مترو از مردم درخواست کمک و از مسافران درخواست پول و غذا می‌کرده است.
پلیس درخصوص این حادثه اعلام کرد که کسی که مرتکب این قتل شده یک جوان تفنگدار ۲۴ ساله اهل «کوئینز» بوده است. پس از پایان حمله، نیروهای امدادی رسیدند اما هرگز نتوانستند او را احیا کنند. شاهد عینی که از این جنایت فیلمبرداری کرده، به روزنامه «The Post» گفت که «جوردن نیلی» در قطار فریاد می‌زد که غذا یا نوشیدنی ندارد و قبل از اینکه یک تفنگدار نیروی دریایی این بلا را سر او بیاورد، گفت که برایش مهم نیست که به زندان برود. موضوع عجیب‌تر این که این تفنگدار علی‌رغم آنکه پس از ارتکاب به قتل بازداشت شد اما بدون آنکه هیچ‌گونه اتهامی علیه او طرح شود، آزاد شد. با این وجود دفتر دادستانی منطقه منهتن اعلام کرد که در حال تحقیق در مورد مرگ نیلی است.
سالانه شمار زیادی از سیاه‌پوستان آمریکایی به دلیل آنچه «نژادپرستی سیستماتیک» در این کشور خوانده می‌شود، مورد آزاد و اذیت و رفتار تبعیض‌آمیز قرار می‌گیرند و حتی توسط نیروهای پلیس کشته می‌شوند.
جورج فلوید مرد سیاه پوست 46 ساله آمریکایی نیز دوشنبه 25 می‌2020(5 خرداد 1399) در جریان دستگیری توسط پلیس در شهر مینیاپولیس آمریکا کشته شد. او بارها در جریان دستگیری و در حالی که دوربین‌های موبایل شهروندان آمریکایی آن را ثبت کرده فریاد می‌زد
«نمی‌توانم نفس بکشم» اما افسر پلیسی که زانوی خود را بر گردن وی گذاشته بود گوشش به این حرف‌ها بدهکار نبود او به دوربین‌ها زل زده و با شکار خود که حالا دیگر بعد از 8 دقیقه نفس نمی‌کشید عکس یادگاری گرفت.