kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۳۱۰
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲
افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره درگیری نظامی ناتو و روسیه

روسیه: واشنگتن و مسکو در آستانه درگیری مسلحانه قرار دارند

به دنبال حمله پهپادی اوکراین به کاخ کرملین مقامات روسیه تاکید کردند که این حمله محال است که بدون اطلاع آمریکا انجام شده باشد. همزمان معاون وزیر خارجه روسیه نیز تاکید کرد که مسکو و واشنگتن در آستانه درگیری مسلحانه قرار دارند.

 

سرویس خارجی-

در 14 ماهگی جنگ اوکراین نه تنها هیچ نشانه‌ای از آتش بس یا تمایل طرفین به پایان جنگ دیده نمی‌شود بلکه اخبار و گزارش‌ها حاکی است با افزایش حمایت‌های نظامی غربی‌ها از اوکراین و همچنین حملات پهپادی کیف به عمق خاک روسیه این جنگ می‌رود که به جنگ مستقیم آمریکا و روسیه تبدیل شود. انتظار می‌رود که نیروهای اوکراینی در هفته‌های آینده یک ضدحمله را علیه نیروهای روسیه آغاز کنند. متحدان خارجی اوکراین نیز متعهد شده‌اند تا زمان تحمیل یک شکست راهبردی به روسیه، از کیف حمایت خواهند کرد.چهارشنبه گذشته نیز اوکراین با عبور از خط قرمز روسیه توسط پهپادهای انتحاری قصد داشت پوتین را در کاخ کرملین ترور کند. اقدامی که ناموفق بود اما روسیه اعلام کرد واکنش سختی به آن نشان خواهد داد. اوکرین و آمریکا اعلام کرده‌اند که درباره این حمله پهپادی به کرملین اطلاعی ندارند ولی روسیه صراحتاً آمریکا را مسئول این حمله اعلام کرده است. روز پنج‌شنبه نیز «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به حملات پهپادی اوکراین به خاک روسیه تصریح کرد که ایالات متحده و متحدان این کشور در نهایت مسئول اقدامات «رژیم کیف» هستند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد که مسکو، «واشنگتن، لندن و به طور کلی ناتو» را مسئول تمامی اقدامات دولت اوکراین می‌داند.
از سوی دیگر یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به این حملات اعلام کرد کشورش و آمریکا در آستانه درگیری مسلحانه قرار دارند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری ایتارتاس سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه در مصاحبه با یک کانال تلویزیونی روسیه‌ای گفت که روابط دو کشور در آستانه درگیری مسلحانه قرار دارد اما مسکو در تلاش برای جلوگیری از آن است.  ریابکوف گفت: «ما در تلاش هستیم از سقوط روابطمان با آمریکا به ورطه یک درگیری مسلحانه جلوگیری کنیم. ما الان در آستانه آن درگیری مسلحانه و در لبه پرتگاه قرار داریم»سرگئی ریابکوف، همچنین گفت:«آمریکا مدت‌هاست که مستقیماً در این درگیری (اوکراین) شرکت  داشته و مدت‌هاست که یک جنگ ترکیبی علنی علیه کشور ما به راه‌انداخته است. اوکراین در این بین تنها ابزاری در دست آنهاست، این نوک نیزه‌ای است که غرب‌، به رهبری آمریکا به اهتزاز درآورده است.»
لاوروف: پاسخ می‌دهیم
وزیر خارجه روسیه نیز گفت، انکار کیف و واشنگتن نسبت به حمله پهپادی به کرملین به معنای قابل قبول بودن حرف‌هایشان نیست.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، طی یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه سازمان همکاری ‌شانگهای در هند اظهار کرد:«اگر معتقدید چون آمریکا و اوکراین صرفا حملات پهپادی به کرملین را رد می‌کنند، و در نتیجه ما هم باید از آن بگذریم، باید بگویم که چنین چیزی کارساز نیست.»
لاوروف تاکید کرد: روسیه به جای آنکه گمانه‌زنی کند که آیا این حمله بهانه‌ای برای جنگ بوده یا خیر، به این اقدام (حمله پهپادی به کرملین) پاسخ خواهد داد.سرگئی لاوروف تایید کرد که روسیه با تدابیری به حمله پهپادی به کرملین پاسخ خواهد داد و این نشان می‌دهد که حمله دو پهپاد به کرملین بدون اطلاع واشنگتن غیرممکن است.
هشدار مدودف درباره حذف فیزیکی زلنسکی
معاون شورای امنیت ملی روسیه نیز در واکنش به حمله پهپادی به کاخ کرملین گفت هیچ گزینه‌ای جز حذف فیزیکی رئیس‌جمهور اوکراین و دار و دسته‌اش وجود ندارد.
به گزارش گروه فارس، «دیمیتری مدودف»  گفت: «دیگر حتی اقدام زلنسکی برای امضای تسلیم بی‌قید و شرط نیز لازم نیست.همچنین «ویاچسلاو ولودین» رئیس ‌دومای روسیه گفته است که اقدام تروریستی علیه «ولادیمیر پوتین»، حمله به روسیه به شمار می‌آید. وی گفت که «ولودمیر زلنسکی» دستور انجام حمله تروریستی علیه پوتین را صادر کرده و رژیم کیف باید به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شود. 
تلاش مجارستان برای جلوگیری از جنگ
وزیر امور خارجه مجارستان نیز از هم پیمانان کیف در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست با تمام تلاش از مداخله مستقیم در درگیری مسلحانه در اوکراین و تقابل مستقیم با مسکو خودداری کنند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، «پیتر سیجارتو» در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان تاکید کرد: ما باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا مطمئن شویم ناتو به بخشی از درگیری در اوکراین تبدیل نمی‌شود و در رویارویی مستقیم با فدراسیون روسیه قرار نمی‌گیرد.
«سیجارتو» خاطر نشان کرد:‌ اگر ناتو به این جنگ کشیده شود،‌ خطر وقوع یک جنگ جهانی را به همراه دارد.این دیپلمات ارشد مجارستان ماه گذشته نیز در واکنش به تنش‌ها میان مسکو و واشگتن به دنبال انتقاد آمریکا از استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس، با هشدار نسبت به خطرات ادامه «لفاظی‌های هسته‌ای» تصریح کرده بود: اگر یک مناقشه هسته‌ای به دلیل تحولات پیرامون اوکراین رخ دهد، در اروپا اتفاق خواهد افتاد نه در آن سوی اقیانوس اطلس.
مجارستان از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ائتلاف ناتو است که از زمان آغاز جنگ در اوکراین با اعمال تحریم علیه روسیه و ارسال تسلیحات به کیف مخالفت کرده است.ویکتور اروبان نخست‌وزیر مجارستان نیز پیشتر هشدار داده بود که به نظر احتمال تبدیل جنگ اوکراین به یک مناقشه جهانی، رو به فزونی نهاده و وقوع جنگ جهانی سوم نزدیک است.
حمله پهپادی جدید اوکراین
همزمان با تشدید تنش‌های لفظی بین دو طرف رسانه‌های محلی روسیه از حمله پهپادی جدید اوکراین به جنوب روسیه خبر دادند که به آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت این کشور منجر شد. به گزارش فارس، خبرگزاری روسی «تاس» روز پنجشنبه گزارش کرد که در یک حمله پهپادی به جنوب روسیه، پالایشگاه نفت این کشور دچار آتش‌سوزی شد. یکی از مسئولان خدمات اورژانس روسیه به تاس گفته است که آتش‌سوزی در مخزن پالایشگاه نفت در شهرک «ایلسکی» در منطقه «کراسنودار جنوبی» پس از حمله یک هواپیمای بدون سرنشین ناشناس آغاز شد.«ونیامین کندراتیف» فرماندار کراسنودار تصریح کرد که آتش‌سوزی در پالایشگاه در یک محدوده‌ای به مساحت 400 متر مربع متمرکز شده بود و واحدهای اضطراری به سرعت آن را مهار کردند.در روستای مجاور «ولنا»، آتش سوزی مشابهی در یک مخزن نفت، یک‌هزار و 200 متر مربع را فراگرفت و مسئولان محلی، سقوط یک پهپاد را عامل این رخداد اعلام کردند.