kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۳۰۸
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲

نشنال اینترست: پیروز جنگ اوکراین نظم جهانی بعدی را تعیین می‌کند

 

اندیشکده‌ آمریکایی « نشنال اینترست» در گزارشی با ‌اشاره به جنگ اوکراین اعلام کرد از آنجا که پکن و روسیه برای ایجاد نظام چندقطبی تلاش می‌کنند، پیروز جنگ اوکراین سرنوشت جهان را رقم خواهد زد.
«جاناتان میچانی» در تحلیلی با عنوان «محور پکن- مسکو: چالشی جدید برای سیاست خارجی آمریکا» در «نشنال اینترست» نوشت: جنگ جاری در اوکراین در کنار میانجیگری اخیر چین برای برقراری روابط عربستان و ایران و افزایش تنش‌ها در اقیانوس آرام، همگی به این حقیقت انکارناپذیر ‌اشاره می‌کنند که «ما شاهد شکل‌گیری سیستمی‌ از اتحادها هستیم که به دنبال تغییر توزیع قدرت از طریق به چالش کشیدن نظم جهانی فعلی است.»
به گزارش ایرنا این تحلیل تاکید دارد که« ائتلاف تحت رهبری غرب در اوکراین برای زنده ماندن از دست دولت‌هایی که برای ایجاد نظام چندقطبی و تضعیف آمریکا تلاش می‌کنند، باید به پیروزی نظامی‌ و سیاسی در برابر تجاوز روسیه دست یابد. در طرف مقابل محور پکن- مسکو نیز به عنوان بخشی از تعهد خود برای تغییر توزیع کنونی قدرت در نظام بین‌الملل و متعاقب آن تغییر در نظم جهانی، مصمم است تا در این جنگ روسیه را بر اوکراین پیروز ببیند.»
نشنال اینترست به تصمیم‌گیران کاخ سفید توصیه می‌کند مهار محور پکن- مسکو مستلزم درک کلی واشنگتن از این موضوع است که هژمونی بین‌المللی آمریکا در چند دهه گذشته، دیگر تضمین شده نیست و با خطر فروپاشی مواجه است. آمریکا برای موفقیت، باید در استراتژی کلان خود تجدید نظر کند. اگرچه پیروزی غرب در اوکراین نمی‌تواند دشمنان ایالات متحده را برای همیشه خاموش کند اما به آمریکا و اروپا فرصتی می‌دهد تا روی قدرت سخت متعارف بیشتر از قبل سرمایه‌گذاری کنند تا همچنان به بازدارندگی در برابر دشمنان خود در دیگر صحنه‌ها، به ویژه در خاورمیانه و اقیانوس آرام ادامه دهند.