kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۳۰۵
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲
افزایش نارضایتی‌ها از عملکرد دولت صهیونیستی

معاریو: نتانیاهو قادر به رهبری جامعه متفرق اسرائیل نیست

 

سرويس خارجي-
آشفتگي در جامعه صهيونيستي تا آنجا تشديد شده است كه حتي اگر نتانياهو طرح‌هاي جنجالي خود را همين امروز نيز متوقف كند، آسيب‌هاي او به بخش‌‌هاي تجاري و نظامي رژيم صهيونيستي حداقل در كوتاه‌مدت غيرقابل جبران خواهد بود، چون هم بخش اقتصادي و تجاري و هم بخش نظامي رژيم صهيونيستي به‌شدت آسيب ديده‌اند.
بنیامین نتانیاهو ‌هاله شکست‌ناپذیری خود را در فضاي سياسي رژيم صهيونيستي از دست داده است. او در دهه 1990 به مدت سه سال و پس از آن از 2009 تا 2021 يعني به مدت 12 سال در رأس بالاترين قدرت رژيم صهيونيستي قرار داشت و پس دوري تقريبا يك‌ساله بار ديگر در اوايل زمستان سال گذشته به رأس قدرت بازگشت، اما بازگشت اين‌باره نتانياهو به قدرت در واقع شروع زوالش است. نتانياهو در اين دوره از نخست‌وزيري، از همان ماه نخست شروع به‌كار با اعتراضات گسترده رو‌به‌رو شد و اين اعتراضات تا به امروز ادامه داشته است. ساكنان مناطق اشغالي فلسطين براي امروز شنبه نيز براي هجدهمين هفته پياپي قرار است عليه كابينه تندرو نتانياهو به خيابان‌ها بيايند و عليه او شعار دهند.
تا پيش از اين كه نتانياهو با چالش اعتراضات فعلي رو‌به‌رو شود، او سال‌ها به‌عنوان یکی از بااستعدادترین سیاستمداران زمان خود در ميان صهيونيست‌ها تلقی می‌شد. توانایی او در پیروز شدن در انتخابات، تبدیل شدن به باسابقه‌ترین نخست‌وزیر رژيم اسرائیل، لقب جادوگر سياست را برای او به ارمغان آورده بود. او در طی چهار سال در پنج انتخابات شرکت کرد تا بتواند اکثریتی را به دست آورد، اما او اكنون نه جادوگر سياسي بلكه بازنده سياسي است. اقدامات وحشتناک او كه نارضايتي‌ها و اعتراضات در سراسر مناطق اشغالي را برانگيخته نشان مي‌دهد كه نتانياهو ارتباط سیاسی خود با بدنه جامعه را از دست داده است و او ديگر قادر به كنترل و مديريت اقدامات كابينه تندرو خود نيست.
روز جمعه نيز روزنامه عبری «معاریو» در يادداشتي با اشاره به اینکه کابینه نتانیاهو فقط به اصلاحات قضایی مشغول شده، تاكيد كرد كه او قادر به رهبری نبردها و جامعه متفرق فعلي نیست. «آلون بن دیوید»، تحلیلگر امور نظامی رژیم صهیونیستی و نويسنده اين مطلب در ادامه يادداشت خود بر قدرت مقاومت فلسطین و غزه تاكيد كرده و افزوده است: «حماس، حزب‌الله و ایران می‌بینند که چگونه دولت [نتانیاهو] در حال برچیدن پایه‌های قدرت اسرائیل است.» این تحلیلگر صهیونیست با تاکید بر اینکه «غزه به همه دولت‌ها در اسرائیل درسی از محدودیت‌های قدرت می‌دهد»، در ادامه گفت: «حماس، حزب‌الله و ایران در ارزیابی خود درست می‌گویند. آنها می‌گویند کابینه نتانیاهو تنها درگیر قوانینی است که قوه قضائیه و آنچه از وحدت ملی باقی مانده را از بین می‌برد؛ برای او رهبری جامعه متفرق اسرائیل که به سوی نبرد می‌رود، دشوار خواهد بود.»
واقعيت ماجرا هم آن است كه جنبش اعتراضی كه عليه نتانياهو در سرزمين‌هاي اشغالي به راه افتاده، علاوه‌بر شهروندان عادي همچنين شامل هزاران خلبان و افسر درجه‌دار نظامي است. بسیاری از آنها در واحدهای ذخیره نخبه ارتش رژيم صهيونيستي هستند و تهدید كرده‌اند به «به دیکتاتوری خدمت نخواهند کرد.» معترضان نظامي دقيقا از لفظ ديكتاتوري براي نتانياهو استفاده مي‌كنند و اين وضعيت مشکلات بالقوه‌ای را برای ارتش رژيم اسرائیل که به‌شدت به نيروهاي ذخيره متکی است، ایجاد كرده است. رؤسای دستگاه‌هاي امنیتی رژيم صهيونيستي از اين شرايط آشفته شکایت دارند و هشدار داده‌اند كه اعتراضات و نارضايتي از نتانياهو باعث شده تا مقابله با فلسطیني‌ها در کرانه باختری و نیروهای مقاومت در منطقه دشوار باشد. ماه گذشته نيز «یوآو گالانت»، وزير جنگ علناً هشدار داد که تنش‌ها بر سر اصلاحات قضایی بر نیروهاي نظامي و آژانس‌های امنیتی تأثیر منفي گذاشته است و این یک تهدید آشکار، فوری و ملموس برای امنیت است.
حتي اگر نتانیاهو همين امروز بتواند ائتلاف سياسي خود را در قدرت نگه دارد و به اعتراضات پايان دهد، اما اقدامات او طي چهار ماه گذشته به‌شدت به بخش‌هاي تجاري و دستگاه نظامي رژيم صهيونيستي آسیب وارد کرده است. دو پايه اساسي صهيونيست‌ها اقتصاد و نظامي‌گري است و نتانياهو در هر دو حوزه به‌شدت باخته است، چون نه‌تنها نظاميان ناراضي هستند، بلكه ادامه اعتراضات باعث شده تا سرمايه‌داران احساس ناامني كنند و فرار سرمايه از مناطق اشغالي اوج گرفته است. گزارش بانك مركزي تل‌آويو اذعان دارد كه طي دو ماه گذشته حدود 15 درصد از شركت‌هاي فعال در حوزه آي‌تي و يارانه دارايي‌هاي خود را از بانك‌ها به خارج از مرزها برده‌اند و اين نارضايتي نظامي و فرار سرمايه چيزي جز نتيجه حضور چهارماهه نتانياهو در قدرت نيست.
گزارش سري انحلال ارتش
هشدارهای محافل صهیونیستی درباره خطر اقدامات کابینه تل‌آویو به ریاست «بنیامین نتانیاهو» افزايش يافته و گفته می‌شود كه ادامه اقدامات نتانياهو باعث انحلال ارتش رژیم اشغالگر خواهد شد. روزنامه عبری «هاآرتص» گزارشی در این‌باره تهیه کرده و نوشت: «انبوهی از گزارش‌ها در مورد تاثیرات کودتای رژیم بر اقتصاد اسرائیل در دفتر نخست‌وزیری انباشته شده است. همه آنها نسبت به وخامت سریع وضعیت اقتصاد، به‌ویژه در توسعه‌یافته‌ترین و امیدوارکننده‌ترین حوزه‌های اقتصادی اسرائیل هشدار می‌دهند.» در ادامه گزارش ‌هاآرتص آمده است: «همه گزارش‌ها به تصمیم‌گیرندگان ارائه شد، اما آنها با بی‌توجهی فراوان با آنها برخورد کردند. آیا رشد اقتصادی آسیب خواهد دید؟ این وحشتناک نیست، سرمایه‌گذاری خارجی کاهش پیدا می‌کند؟ این یک ضربه خفیف به بال‌وپر ماست؛ شرکت‌های‌ های‌تک اکنون در خارج از کشور ثبت خواهند شد؟ این شرایط بی‌معنی است.» ‌هاآرتص نوشت: «دلیل اصلی تعليق موقت برنامه‌هاي نتانياهو همان گزارش ارتش اسرائیل بود که در پی آن یوآو گالانت هشدار داده بود: شکافي كه در جامعه در حال گسترش است به ارتش و سرویس‌های امنیتی اسرائیل رسیده و نظاميان در حال ترك خدمت هستند.»
سقوط نتانياهو در نظرسنجي‌ها
نارضايتي از نتانياهو را در نتايج نظرسنجي منابع عبري‌زبان در تل‌آويو هم مي‌توان ديد؛ از جمله نظرسنجی روزنامه «هاآرتص» از گسترش نارضایتی‌های ساکنین سرزمین‌های اشغالی از عملکرد کابینه نتانیاهو در مواجهه با گروه‌های مقاومت فلسطین حکایت دارد. براساس نظرسنجی این نشریه 62 درصد ساکنین سرزمین‌های اشغالی معتقدند که کابینه نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم در جریان عملیات راکتی اخیر گروه‌های مقاومت از نوار غزه به سوی مناطق اشغالی پس از ترور شهید خضر عدنان، از رهبران جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری، عملکرد ضعیفی داشته و تنها 20 درصد اقدامات کابینه وی را رضایت‌بخش عنوان کرده‌اند. علاوه‌بر این 41 درصد از مخاطبین نظرسنجی ‌هاآرتص، «بنی گانتس» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی را گزینه مطلوب برای نخست‌وزیری این رژیم دانسته‌اند و تنها 33 درصد عنوان کرده‌اند که از تداوم نخست‌وزیری نتانیاهو رضایت دارند. اين در حالي است كه نتانياهو براي فرار به جلو و دور شدن از بحران داخلي جامعه صهيونيستي، همچنان نگاهش به خارج از مرزهاي فلسطين اشغالي است. او روز پنجشنبه هنگام دیدار با گروهی از نماینده‌های کنگره آمریکا که به فلسطین اشغالی سفر کرده‌اند، به تکرار ادعاهای ضدایرانی خود پرداخت و گفت: «ایران در صورت دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌تواند ایالات متحده را هم تهدید کند.» نتانياهو بدون اشاره به بحران داخلي در جامعه صهيونيستي به اتهام‌زني عليه ايران پرداخت و مدعي شد: «آنها یک نیروی ایدئولوژیک هستند که ما را شیطان کوچک و آمریکا را شیطان بزرگ می‌بینند و اینکه ایران قادر باشد هر شهری در ایالات متحده را با باج‌گیری هسته‌ای تهدید کند مصداق تغییر تاریخ است.»
كنست، هدف جديد هكرها
در ادامه حملات هكري عليه صهيونيست‌‎ها، اين‌بار یک گروه سایبری، کنترل سایت کِنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی را به دست گرفت و ویدیو‌های مختلفی در آن منتشر کرد. خبرگزاری فلسطینی «سما» روز جمعه اعلام کرد که یک گروه هکری کنترل پایگاه اینترنتی پارلمان رژیم صهیونیستی را به دست گرفتند و ویدئو‌های مختلفی را در آن منتشر کردند. دوشنبه ۱۱ اردیبهشت نیز سایت کنست رژیم صهیونیستی مورد حمله سایبری قرار گرفته و از دسترس خارج شده بود و رسانه‌های عبری اعلام کرده بودند که تارنمای کنست پس از حمله سایبری گروه هکری موسوم به «انانیموس سودان» از کار افتاده است. قطعی این سایت با آغاز اولین جلسه رسمی دوره تابستانی کنست که به‌صورت زنده از تارنمای آن در حال پخش بود، رخ داد. در چند هفته گذشته چندین‌بار پایگاه‌های اینترنتی مراکز مختلف رژیم صهیونیستی به‌صورت روزانه هدف حمله سایبری قرار گرفته است.
يورش به نابلس با لباس زنانه
ادامه مقاومت فلسطيني‌ها در برابر نظاميان اشغالگر باعث شده تا اشغالگران براي نفوذ به شهرهاي فلسطيني خود را در لباس زنانه پنهان كنند. در همين ارتباط نيز شبکه خبری ۱۴ اسرائیل اعلام كرد كه اعضای ارتش رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه در لباس زنانه به خانه‌ای در شهر قدیمی نابلس در شمال کرانه باختری رسیدند و دست به عملیاتی زدند که منجر به شهادت چهار فلسطینی شد. به گزارش شبکه خبری ۱۴، این عملیات که حدود دو ساعت به طول انجامید، شامل استفاده از بمب بود و بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای ارتش، اطلاعات و واحدهای ویژه اسرائیل در آن شرکت داشتند.
رمضان سخت صهيونيست‌ها
با وجود پايان ماه رمضان، اما گزارش‌هايي كه اكنون منتشر مي‌شود نشان مي‌دهد كه صهيونيست‌ها در طول ماه رمضان روزهاي بسيار سختي را تجربه كردند. براساس تازه‌ترين گزارش‌ها، نظامیان و شهرک‌نشینان رژیم صهیونیستی طی ماه گذشته میلادی که با ماه مبارک رمضان مصادف بود، به مراتب بیش از ماه‌های گذشته در معرض انواع حملات فلسطینی‌ها قرار داشتند، به شکلی که این حملات موجب افزایش روحیه فلسطینی‌ها و هراس اشغالگران شده بود. به نوشته وبگاه عرب ۴۸، طبق گزارش مرکز اطلاعات فلسطین (معطی)، فلسطینی‌ها در سراسر کرانه باختری از الخلیل تا جنین، با انواع ابزارها از سلاح جنگی تا سنگ و چاقو ۹۸۷ مرتبه به مقابله با شهرک‌نشینان و نظامیان صهیونیست برخواسته و سه صهیونیست را به هلاکت رساندند. در این ماه ۱۱ فلسطینی نیز به شهادت رسیدند. طبق این گزارش، طی ماه آوریل از مجموع ۹۸۷ اقدام ضدصهیونیستی، ۱۳۹ مورد تیراندازی با سلاح گرم بود که ۴۸ مورد آن در جنین و نابلس انجام شد. همچنین پنج مورد عملیات زیرگیری یا تلاش برای زیرگیری و چهار مورد نیز عملیات حمله با چاقو انجام شد. همچنین جوانان فلسطینی 36 مرتبه اقدام به کار گذاشتن بمب دست‌ساز در مسیر عبور صهیونیست‌ها کردند.