kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۳۰۴
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲

غارت 17 هزارتن مواد غذایی در جریان آشوب‌های اخیر سودان

 

برنامه جهانی غذا تخمین‌زده است که ۱۷ هزار تُن خوراکی و محصولات غذایی به ارزش حدود ۱۴ میلیون دلار در سودان، از زمان آغاز جنگ در ماه گذشته، به سرقت رفته است.
وقتی کشوری دچار هرج و مرج می‌شود، همه ساحت‌های زندگی مردم آن دست‌خوش مصائب می‌شود. «ادی رو»، مدیر منطقه‌ای برنامه جهانی غذا، در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» غارت در سودان را بیداد‌کننده توصیف و خاطر نشان کرد که برخی گزارش‌های مبنی بر دزدیده شدن منابع برنامه جهانی غذا هنوز در حال بررسی است. اظهارات مدیر منطقه‌ای برنامه جهانی غذا پس از آن بیان می‌شود که «مارتین‌گریفیث»، کمیسر عالی سازمان ملل، از طرف‌های درگیر در سودان خواست تا از عبور امن کمک‌های بشردوستانه و کارکنان اطمینان حاصل کنند.
آن‌طور که ایسنا نوشته است، برنامه جهانی غذا اعلام کرد: «از آغاز درگیری‌ها در سودان ۱۷ هزار تن از مواد غذایی اختصاص داده شده به نیازمندان در سودان غارت شده است و این معادل ۱۳ تا ۱۴ میلیون دلار است. برنامه جهانی غذا به خرید کمک‌های غذایی بیشتری به صورت فوری برای سودان نیاز دارد. اگر ما کالاهای اولیه را الان نخریم انبار ما طی دو تا سه ماه آینده تمام خواهد شد.»
گفتنی است، درگیری‌ها میان نیروهای «عبدالفتاح البرهان»، رئیس ‌ارتش و نیروهای «محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی»، فرمانده نیروهای واکنش سریع ۱۵‌آوریل (26 فروردین) در یکی از پادگان‌های نیروهای واکنش سریع در منطقه سوبا در نزدیکی شهرک ورزشی آغاز شد؛ اما چند دقیقه بعد به جبهه‌های مختلف در خارطوم از جمله مقر فرماندهی ارتش، فرودگاه خارطوم و کاخ ریاست‌جمهوری رسید و تا کنون بسیاری از مناطق این کشور را گرفتار آشوب کرده است.