kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۲۵۲
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲
استقبال پرشور مردم سوریه از آیت‌الله رئیسی

فصلی جدید در روابط اقتصادی ایران و سوریه با امضای 15 سند همکاری

سفر راهبردی رئیس‌جمهور کشورمان به سوریه در میان استقبال کم نظیر سوری‌ها‌، جلوه دیگری از ثمرات خون شهید سلیمانی و یارانش و تحقیر آمریکا در منطقه در پرتو دیپلماسی مقاومت بود. 
 
 
سرویس سیاسی- 
 
«آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور اسلامی ایران صبح دیروز چهارشنبه در صدر هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به دعوت رسمی «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه عازم دمشق شد.
این نخستین حضور یک رئیس‌جمهور ایران در این کشور پس از آغاز بحران در سال 2011 تاکنون است. در طول سال‌های اخیر به‌ویژه پس از روی کار آمدن دولت سید ابراهیم رئیسی با رشد سطح روابط و همکاری‌های دو کشور به سطح راهبردی سفر مقامات بلندپایه از دو طرف به پایتخت‌های دو کشور رویدادی پرتکرار در فاصله‌های زمانی کوتاه بوده و حتی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه با وجود سفرهای محدود خارجی در تهران حضور یافت اما مطمئناً بازدید رئیس‌جمهور ایران از دمشق دارای اهمیت بسزایی است و نقطه عطفی در مسیر همکاری‌های دو کشور می‌تواند باشد.
گامی مهم در تقویت اتحاد راهبردی ایران و سوریه
سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه در شرایطی صورت می‌گیرد که با پیروزی قاطع ملت و دولت سوریه در مقابله با بحران 10 ساله داخلی و ناکام گذاشتن توطئه‌های پیچیده خارجی در همکاری با متحدانی همانند ایران و روسیه، موجی از گشایش‌های دیپلماسی منطقه‌ای برای دمشق به‌وجود آمده و کشورهای عربی و اسلامی یکی پس از دیگری در حال ازسرگیری روابط خود با دولت سوریه هستند و حتی احتمال بازگرداندن کرسی این کشور در نشست آینده اتحادیه عرب در خاک عربستان سعودی بسیار محتمل است.
در این میان ایران به عنوان مهم‌ترین شریک و متحد منطقه‌ای سوریه همواره از روند آشتی اعراب با دولت سوریه، رفع تحریم‌های اقتصادی ظالمانه علیه آن و هرگونه ابتکارات سیاسی که در خدمت حفظ استقلال، برقراری ثبات، تمامیت ارضی و منافع ملت سوریه باشد حمایت کرده است. از این رو سفر آیت‌الله رئیسی به دمشق در این برهه را باید به نوعی گرفتن جشن پیروزی کامل ملت و دولت سوریه دانست.
از طرف دیگر سفر رئیس‌جمهور ایران به دمشق نشانگر آن است که تهران متحد اصلی و راهبردی سوریه است و سطح روابط سیاسی دو کشور با دیگر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی قابل قیاس نیست و تصور بدیل‌‌سازی برای سوریه از طریق تنش‌زدایی‌های اخیر کاملاً خام‌اندیشانه است.
در سفر سال گذشته بشار اسد به تهران که رئیس‌جمهور سوریه با مقام معظم رهبری دیدار داشتند، در کلام رهبری این بود کسانی که در دوره بحران در جبهه مقابل دولت سوریه بوده‌اند، اینها نمی‌توانند شرکای صادقی در دوران صلح باشند.
جمهوری اسلامی در کنار سوریه
در برابرتوطئه‌ها ایستادگی‌ کرد 
رئیسی در گفت وگو با شبکه المیادین نیز به روابط راهبردی ایران و سوریه اشاره کرد و گفت: سوریه همواره به عنوان یکی از خطوط مقدم جبهه مقاومت شناخته شده و می‌شود، چه در زمان آقای حافظ اسد، پدر آقای بشار و چه در دوره خود آقای بشار اسد.، سوریه تلاش کرده که همواره در جبهه مقاومت و در مقابل متجاوزان صهیونیستی ایستادگی کند و این موضع همواره مورد تأیید جمهوری اسلامی بوده است.
وی افزود: آمریکایی‌ها با ایجاد داعش و گروه‌های تکفیری مختلف در سوریه فتنه‌انگیزی کرده و دنبال تجزیه سوریه برآمدند و اختلافات بسیار ایجاد کردند. هم گروه‌های تکفیری را آنجا فعال کردند، هم با پول و سلاح‌شان آنها را به جان هم‌انداختند و خواستند سوریه را بهم بریزند و بسیار هم در این مسیر تلاش کردند. کشورهای عربی را هم علیه سوریه تحریک کردند. آنها هم تلاش کردند، حساب‌شان را با سوریه جدا کنند و تصورشان این بود با جنگی که در داخل سوریه توسط گروه‌های تکفیری و با حمایت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا راه افتاده و با پول‌هایی که بعضی از کشورها به این گروه‌ها می‌دهند، وضعیت سوریه بهم می‌ریزد و خط مقدم مقاومت دچار آسیب می‌شود؛ آمریکا و رژیم صهیونیستی بسیار هم امید بسته بودند که بتوانند این کار را بکنند. رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در کنار سوریه در برابر این توطئه‌ها ایستادگی کرد افزود: شاید تنها کشوری که حامی دولت سوریه بود و در مقابل همه تکفیری‌ها و تجزیه‌طلبان و بعضی از دولت‌های منطقه که برای تجزیه سوریه تلاش می‌کردند، ایستادگی کرد، ایران بود.
رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد:امروز شرایط در سوریه متفاوت شده است و معلوم شد که مقاومت جواب می‌دهد. آقای بشار اسد و ملت سوریه انصافاً ایستادگی کردند و این قابل تقدیر است. ملت سوریه نشان دادند ملت مقاومی هستند و این مقاومت‌شان برگ زرینی به تاریخ سوریه افزود که در مقابل متجاوزان و تجزیه‌طلبان و گروه‌های تکفیری مردانه ایستادگی کردند. سختی‌های بسیاری را هم تحمل کردند؛ سختی‌های اقتصادی و امنیتی بسیاری تحمل کردند، ولی در مقابل این هجمه‌ها ایستادگی کردند. آن روز کسانی که واقعا از سوریه حمایت می‌کردند، عزیزان لبنان، حزب‌الله لبنان، مردم خودِ سوریه و ایران بودند که در این میدان تلاش کردند تا سوریه تجزیه نشود و مردمی که این قدر مورد هجوم قرار گرفتند، بتوانند مقاومت خودشان را ادامه دهند. مقاومت مردم سوریه قابل تقدیر است و انسان این مقاومت و ایستادگی دولت و مردم سوریه را تحسین می‌کند.
امروز درنگاه‌ کشورهای منطقه‌‌
ایران ستون مستحکمی به حساب می‌آید
رئیس‌جمهور در مراسم بدرقه در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران و خانواده شهدای مدافع حرم که به این مراسم دعوت شده بودند، این سفر را در راستای روابط راهبردی ایران و سوریه دانست و گفت: امروز بر همگان روشن شده که مواضع جمهوری اسلامی ایران بر عقلانیت، تدبیر و حقانیت و مبتنی بر مقاومت و ایستادگی است.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز اثبات شده که مقاومت و آنچه که جمهوری اسلامی بارها بر آن تأکید کرده یعنی ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنان جواب داده است، افزود: امروز در منطقه برای همه روشن است که جمهوری اسلامی ایران ستون مستحکمی به حساب می‌آید که همه می‌توانند به این ستون مستحکم اعتماد کنند و مواضع و جایگاه جمهوری اسلامی به عنوان یک بازیگر اصلی و موثر در تحولات منطقه محسوب می‌شود. وی تأکید کرد: حقیقتاً بر هیچ‌کس پوشیده نیست که آنچه گروه‌های مقاومت، حزب‌الله لبنان، نیروهای مستشاری جمهوری اسلامی و شخص حاج قاسم سلیمانی در سوریه انجام دادند، نقش بسزایی در ایجاد امنیت امروز، نه فقط در سوریه بلکه در منطقه دارد.
حضور خانواده‌های شهدای مدافع حرم 
در آیین بدرقه رئیس‌جمهور
رئیس‌جمهور همچنین در گفت‌وگوی کوتاهی در جمع خانواده شهدای مدافع حرم ضمن قدردانی از رشادت‌های این شهدا و نقش پر رنگ شهیدان در پیروزی جبهه مقاومت، گفت: ان‌شاء الله بتوانیم پرچمی را که شهدا برافراشتند، افراشته نگه داریم و سلام شما را به حضرت زینب(س) می‌رسانیم.
رئیس‌جمهور در ادامه تهران را به مقصد سوریه ترک کرد و در فرودگاه دمشق مورد استقبال محمدسامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت سوریه قرار گرفت و پس از آن راهی کاخ ریاست جمهوری سوریه شد تا مراسم رسمی استقبال توسط همتای سوری برگزار شود.
استقبال مردمی کم‌نظیر از رئیس‌جمهور در سوریه
رئیس‌جمهور همچنین در مسیر فرودگاه تا کاخ ریاست جمهوری سوریه، مورد استقبال پرشور مردم این کشور قرار گرفت. استقبال‌کنندگان از رئیس‌جمهور کشورمان با در دست داشتن تصاویری از آیت‌الله رئیسی و بشار اسد و شهدای مقاومت، از سفر رئیس‌‌جمهوری اسلامی ایران به این کشور پس از ۱۳ سال بحران و جنگ، ابراز خرسندی کردند.
آیت‌الله رئیسی هم با توقف و حضوری کوتاه در مسیر، به ابراز احساسات استقبال‌کنندگان مردمی پاسخ داد.
در مراسم استقبال رسمی، پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، رؤسای جمهور دو کشور از یگان تشریفات سان دیدند و مقامات عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.
آیت‌الله رئیسی و بشار اسد پس از برگزاری مراسم رسمی استقبال در کاخ ریاست جمهوری سوریه، با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.
دیدار آیت‌الله رئیسی با همتای سوری در کاخ مردم
آیت‌الله رئیسی ضمن ابراز خرسندی از پیروزی دولت و ملت سوریه و جبهه مقاومت برابر تروریسم‌ و عبور از دوران سخت، گفت: تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار، نتوانسته بر روابط برادرانه دو کشور تاثیرگذارد.
رئیس‌ جمهور تصریح کرد: روابط ایران و سوریه با خون شهدای عزیز ما به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی گره خورده‌ و این اسم رمز پایداری‌ و استحکام روابط دو کشور است.
آیت‌الله رئیسی خاطرنشان‌ کرد: دولت و ملت سوریه دشواری‌ها و مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشتند و امروز می‌توانیم بگوییم که شما این مشکلات را پشت سر گذاشتید و با وجود تهدیدها و تحریم‌هایی که علیه شما تحمیل شد، توانستید پیروز شوید.
رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز حقانیت‌ جایگاه ایران و سوریه، انطباق این مسیر با عقلانیت‌ و مقاومت و ایستادگی کاملاً اثبات شده و جواب داده و کسانی که تا دیروز نسبت به موضع و جایگاه سیاسی و نظرات و دیدگاه‌های ایران درباره سوریه تردید داشتند، متقاعد شده‌اند که این موضع، بحق و عادلانه بوده است.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر حمایت و کمک ایران به تحقق صلح پایدار، ثبات‌ و آرامش در سوریه، گفت: جمهوری اسلامی همان‌طور که در مبارزه با تروریسم کنار دولت و ملت سوریه ایستاد، در عرصه آبادانی و پیشرفت هم کنار برادران سوری خود خواهد ماند.
سوریه محبت‌های برادران ایرانی خود را 
فراموش نخواهد کرد
«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه هم در این نشست، با قدردانی از مواضع و حمایت‌های جمهوری‌ اسلامی از دولت و ملت سوریه در روزهای سخت‌ و بحرانی این کشور گفت: دولت و ملت سوریه محبت‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود را فراموش نخواهند کرد.
رئیس‌جمهور سوریه خواستار نقش‌آفرینی بیشتر جمهوری اسلامی ایران در برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور و حضور مؤثر در باز‌سازی مناطق جنگ‌زده
شد.
بشار اسد تصریح کرد: روابط سوریه و ایران، غنی و مملو از تجارب است؛ به این دلیل که حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود توفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط با ثبات و پایداری بوده‌ است.
در این دیدار، رؤسای جمهور ایران و سوریه با اشاره به امضای اسناد همکاری‌ بین دو کشور، بر اهمیت «برنامه جامع همکاری‌ راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه» در جهت تأمین منافع دو ملت و سایر ملت‌های منطقه تأکید کردند.
امضای برنامه جامع همکاری‌های راهبردی 
و بلندمدت ایران و سوریه و ۱۴ سند همکاری دیگر
در ادامه سید ابراهیم رئیسی و بشار‌ اسد، در قصر الشعب سوریه برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف را امضا کردند.
همچنین مقامات ارشد ایران و سوریه در حضور دکتر رئیسی و بشار اسد، ۱۴ سند همکاری‌ بین دو کشور در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی-مهندسی، مسکن، حمل‌ونقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی را به امضا رساندند.
این اسناد توسط وزرای خارجه، راه و شهر‌سازی، اقتصاد،‌ نفت‌ و ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ با همتایان سوری‌ آنها امضا شد.
تاسیس بانک و بیمه مشترک ایران و سوریه 
و اعزام سالیانه ۵۰ هزار زائر به دمشق
مهرداد بذرپاش رئیس‌کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و سوریه درباره امضای ۱۵ سند همکاری میان تهران و دمشق که در نوع خود تاریخی و بی‌سابقه است گفت: این اسناد شرایط تجارت و فعالیت اقتصادی را میان تجار و فعالان اقتصادی تسهیل می‌کند تا بتوانند بهتر، با کیفیت‌تر و با حجم گسترده‌تر به فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بپردازند.
وزیر راه و شهر‌سازی درباره عملیات اعزام زائران به سوریه گفت: براساس توافق انجام شده بین تهران و دمشق قرار است سالی ۵۰ هزار زائر برای زیارت حرم‌حضرت زینب(س) ‌و حضرت رقیه(س) به شکل میانگین هفته‌ای هزار زائر در سه تا پنج پرواز به سوریه سفر کنندکه عملیات اعزام زائران به سوریه طی ۲ ماه آینده انجام خواهد شد.
بذرپاش درباره تاسیس بانک‌ و بیمه مشترک میان ایران و سوریه، گفت: در نشستی با حضور وزیر اقتصاد ایران قرار است بانک و بیمه مشترک‌ برای فعالیت‌های اقتصادی دو کشور راه‌اندازی شود. با تاسیس بانک و بیمه مشترک بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی انجام خواهد شد اما تا زمان تاسیس بانک قرار است یک بانک عامل از طرف ایران ‌و سوریه عملیات تبادل مالی آسان را به منظور تسهیل اقدامات مالی برای تجار فراهم‌ کنند.
وضعیت امروز ایران و سوریه گواه حقانیت مقاومت ایران و سوریه
در مقابل فشارهاست
آیت‌الله رئیسی در ادامه در در نشست مطبوعاتی مشترک با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه با تبریک به ثمر رسیدن مقاومت و ایستادگی ملت و دولت سوریه مقابل دشمنان گفت: حقیقتاً باید از ایستادگی مردم سوریه در مقابل تهدیدها و اقدامات گروه‌های تکفیری و تجزیه‌طلبان که با حمایت آمریکا و کشورهای غربی و برخی از کشورهای منطقه برای تجزیه این کشور و ایجاد وحشت، تلاش می‌کردند، تمجید کرد.
رئیس‌جمهور افزود: ملت سوریه با هدایت‌های رئیس‌جمهور محترم و دولت سوریه ایستادگی و مقاومت کردند و باید بابت این مقاومت مردم و دولت سوریه را تحسین کرد.
رئیسی با بیان اینکه کشورهایی که نتوانستند در میدان نظامی به اهداف پلید خودشان برسند، تلاش می‌کنند در میدان‌های دیگر از جمله فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها اهدافشان را دنبال کنند، اظهار داشت: البته این دسته از کشورها به طور قطع ناکام خواهند ماند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اعتراف رسمی آمریکایی‌ها به شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: وضعیت امروز ایران و سوریه گواه حقانیت و درستی مقاومت و ایستادگی جمهوری اسلامی ایران و سوریه در مقابل فشارها است.
آیت‌الله رئیسی همچنین با بیان اینکه به مردم عزیز فلسطین که در کنار مرز آنها قرار داریم درود می‌فرستیم و یاد شهدای بزرگ فلسطینی و سوری و شهید بزرگوار مقاومت حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌داریم، خاطرنشان کرد: به فلسطینی‌های عزیز عرض می‌کنیم که دیروز انتفاضه اول و دوم و سوم و امروز مقاومت فلسطین در جایگاه بسیار برتر از روزهای گذشته قرار دارد.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: امروز معادلات جهان و نظم جهانی به نفع جریان مقاومت و به ضرر جریان استکباری و رژیم صهیونیستی رقم می‌خورد. شرایط امروز در قوت و قدرت فلسطینی‌ها و ضعف رژیم صهیونیستی و حامیانش با هیچ‌کدام از سال‌های گذشته قابل قیاس نیست.
رئیسی گفت: رهبری فرزانه انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای (حفظه‌الله‌تعالی) بارها بر مقاومت تأکید کردند و این از جملات روشن ایشان است که می‌فرماید اگر مقاومت هزینه‌ای داشته باشد، هزینه تسلیم بسیار بیشتر از هزینه ایستادگی و مقاومت است.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به تبعیض سازمان‌های جهانی و برخی کشورها در امدادرسانی به زلزله‌زدگان سوریه اظهار داشت: برای وجدان‌های بیدار به هیچ‌عنوان قابل تحمل نیست که شاهد باشند مردم زلزله‌زده در سوریه، اجازه نداشته باشند ضروریات زندگی را از سازمان‌های جهانی و از کشورهای دیگر دریافت کنند. این با کدام منطق قابل توجیه است که کشورهای غربی که ادعای حقوق انسان و بشر دارند، مردم عزیز زلزله‌زده را از اولیات و زندگی اولیه باز دارند.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در سیاست خارجی خود اعلام کرده که از مقاومت و ایستادگی حمایت می‌کند، تصریح کرد: ما در کنار دولت و مردم عزیز سوریه بوده و خواهیم بود، هم در دورانی که با گروه‌های تکفیری مواجه شدند و هم امروز که شر گروه‌های تکفیری را از سر خودشان کوتاه و شروع به باز‌سازی سوریه کردند.
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به مذاکرات مقامات دو کشور و اسناد همکاری امضا شده اشاره کرد و گفت: امروز گفت‌وگوهایی داشتم و اسنادی در حوزه مناسبات تجاری و اقتصادی و سیاسی و دیگر زمینه‌ها امضا شد. زمینه‌های زیادی برای توسعه روابط و مناسبات بین دو کشور وجود دارد و مصمم هستیم که روابط و مناسبات را میان دو کشور و با کشورهای منطقه توسعه دهیم.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه بنای ما توسعه مناسبات با کشورهای منطقه و بدون حضور بیگانگان است، اظهار داشت: حضور بیگانگان در منطقه را امنیت‌ساز نمی‌دانیم. معتقدیم حضور آمریکایی‌ها در سوریه نه فقط امنیت ایجاد نمی‌کند، بلکه در امنیت سوریه و منطقه اخلال نیز ایجاد می‌کند. آمریکایی‌ها هر چه سریع‌تر از سوریه خارج شوند، امنیت سوریه بیشتر تضمین می‌شود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه معتقدیم راه ایجاد امنیت آن است که حاکمیت سوریه به طور کامل بر تمامیت ارضی این کشور استقرار پیدا کند، تصریح کرد: همه بدانند که استقرار حاکمیت سوریه بر تمام سرزمین این کشور می‌تواند تضمین‌کننده امنیت در تمام منطقه باشد.
رئیسی اظهار امیدواری کرد که تفاهم‌نامه‌هایی که امروز بین دو کشور منعقد شد، به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب متقابل هر چه سریع‌تر اجرایی شود و گفت: ما دست همه کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان را که اولویت سیاسی خارجی جمهوری اسلامی ایران هستند، به گرمی می‌فشاریم و معتقدیم که این ارتباط و این تفاهمات می‌تواند دست بیگانگان را از منطقه قطع کند.