kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۲۰۷
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱

سفر مهم رئیسی به سوریه نگرانی اسرائیل و منفی‌بافی غربگرایان (خبر ویژه)

در آستانه سفر مهم و راهبردی رئیس‌جمهور کشورمان به سوریه، و در حالی که محافل صهیونیستی آشکار عزا گرفته‌اند، برخی عناصر غربگرا به حاشیه‌سازی و تحریف در این زمینه پرداختند.

در همین زمینه رادیو فردا وابسته به سازمان سیا از قول حشمت فلاحت‌پیشه (رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس/ رد صلاحیت‌شده در انتخابات) مدعی شد: سوریه ۳۰ میلیارد دلار بدهی به ایران دارد و امیدوارم تکلیف این بدهی در سفر ابراهیم رئیسی به دمشق مشخص شود.
فلاحت‌پیشه به «تجارت‌نیوز» گفته: دولت سوریه در بازپرداخت هزینه‌هایی که ایران در این کشور انجام داده بدعهدی می‌کند. ایران در حوزه‌های نظامی و سیاسی، هزینه‌های زیادی در سوریه و عراق متقبل شد ولی پس از اینکه این کشورها به آرامش نسبی می‌رسند، اهداف اقتصادی ایران تامین نمی‌شود.
رادیو فردا براساس این خبرسازی دروغ و فاقد سند مدعی شد: هزینه
۳۰ میلیارد دلاری ایران در سوریه در حالی است که این رقم معادل ۱۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی ایران و معادل یک سال بودجه عمومی دولت است.
جا دارد مراجع قضایی و امنیتی ضمن احضار فرد یادشده از وی در‌باره ادعای دروغش مطالبه سند کرده و علت فضاسازی مسموم در آستانه سفری مهم را جویا شوند. این دروغ‌پراکنی در حالی است که اگر ترمز جنگ نیابتی آمریکا در عراق و سوریه کشیده نمی‌شد و جنگ براساس نقشه آمریکا و غرب به داخل مرز‌های ایران امتداد می‌یافت، صد‌ها میلیارد دلار خسارت و سال‌ها جنگ و ویرانی و ناامنی به کشور تحمیل می‌شد که نماینده رد صلاحیت‌شده گویا فاقد درک این امر بدیهی است!
در همین حال ابراهیم رحیم‌پور معاون سابق وزارت خارجه و وابسته به اصلاح‌طلبان به ایلنا گفت: شخصا ترجیح می‌دادم آقای بشار اسد به تهران بیایند. به‌دلیل آنکه الان دیگر عذر و بهانه‌ای برای سفر رسمی به ایران وجود ندارد و از این نظر برای قدردانی از کشوری که موجب باقی‌ماندن دولت فعلی سوریه و شخص آقای بشار اسد شد، طبیعتا می‌طلبید، در قبال سفرهایی که به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام شده، سفری هم به تهران داشته باشند.
وی افزود: اخیرا بین سوریه و کشورهای عرب‌ حوزه خلیج‌فارس رفت‌وآمدهای آشکاری انجام شد و به نظر می‌رسد عضویت سوریه هم در اتحادیه عرب قطعی شده و آقای بشار را برای سفر دعوت خواهند کرد. از این نظر باید خیلی مراقب باشیم و با همه زحماتی که کشیده شده است، در زمان خرمن درو کردن خواب نباشیم. 
معاون پیشین وزارت امور خارجه گفت: به هر حال ما دیپلمات‌ها فرمول خودمان را داریم و جدولی برای اظهارنظر در مورد موضوعاتی داریم و احساسی هم صحبت نمی‌کنیم. در دنیا یک فرمولی وجود دارد و ما هم تقریبا همان فرمول که علمی است و ربطی به رژیم‌ها، نظام‌ها و بلوک‌ها ندارد را مطرح می‌کنیم. این صحبت از این نظر است که باید دید وقتی سفری انجام می‌شود، باید جواب آن سفر داده شود.
فضا‌سازی این دیپلمات سابق در حالی است که اولا؛ برخلاف ادعای وی، فایننشال‌تایمز به تازگی نوشت: بشار اسد از دادن هرگونه امتیازی به وزرای خارجه عرب در ازای بازگشت به اتحادیه عرب خودداری کرد.
ثانیا؛ بشار اسد چند سال قبل با هماهنگی سردار سلیمانی به تهران آمد که آن زمان هم با هوچی‌گری غربگرایان همراه شد. به هر ترتیب، سفر رئیس‌جمهور کشورمان پس از سیزده سال انجام می‌شود و حال آنکه سوریه متحد راهبردی کشورمان است و با وجود پیشنهاد‌های وسوسه‌کننده غرب و مرتجعان عرب حاضر نشد ایران را بفروشد و جنگ چندساله را به جان خرید.
در حقیقت سفر مهم آقای رئیسی جبران کوتاهی‌های دولت روحانی و دولت قبل از وی است و می‌تواند به همکاری‌های جدید اقتصادی و امنیتی و سیاسی و منطقه‌ای بینجامد. محافل صهیونیست معتقدند سوریه در امتداد کشور عراق، ایران را از مسیر زمینی و دریایی به مدیترانه می‌رساند و ضمن تامین عمق راهبردی امنیتی می‌تواند موجب گشایش‌های جدید اقتصادی شود.