kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۱۹۲
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۵
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبر داد

گزارش ادعای کذب علیرضابیگی به قوه قضائیه ارسال شد

حجت‌الاسلام سلیمی‌، عضو هیئت‌رئیسه مجلس از ارسال گزارش مربوط به ادعای کذب علیرضا بیگی درخصوص رشوه وزارت صمت به نمایندگان مجلس به قوه قضائیه خبر داد.

صبح روز گذشته (سه‌شنبه 12 اردیبهشت ماه) جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد و مواردی از قبیل بررسی تقاضای دوفوریت برای تشکیل وزارت بازرگانی و ادامه رسیدگی به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در دستور کار وکلای ملت قرار گرفت.
محمدباقر قالیباف در آغاز نشست علنی مجلس با تبریک فرا رسیدن روز معلم و سالروز شهادت استاد شهید مطهری، گفت: معلم، معمار توسعه انسانی و بنیان‌گذار پایه‌های اخلاقی یک جامعه است. احترام و ارج نهادن به مقام معلم، سرمایه‌گذاری برای پیشرفت یک جامعه است.
وی افزود: مجلس یازدهم افتخار دارد که یکی از مهم‌ترین مطالبات فرهنگیان عزیز یعنی قانون رتبه‌بندی معلمان را با پیگیری شبانه‌روزی تصویب کرد و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز رفع کاستی‌های اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان را در دستور کار دارد. امیدوارم توفیق داشته باشیم تا جامعه شریف و عزیز فرهنگیان مجلس یازدهم را یکی از خدمتگزاران خود بدانند. رئیس‌مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: همچنین روز ملی خلیج همیشه فارس را گرامی می‌دارم و از تمامی دلاوران نیروهای مسلح در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که حافظ صلح و امنیت آب‌های سرزمینی هستند و مانع زیاده‌خواهی دشمنان این مرز و بوم می‌شوند صمیمانه قدردانی می‌کنم.
تشکیل وزارت بازرگانی
با دوفوریت بررسی می‌شود
در جلسه علنی دیروز‌، نمایندگان دوفوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را به تصویب رساندند.
طبق این لایحه، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و شرکت بازرگانی دولتی ایران از وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی جدا و به وزارتخانه جدید منتقل خواهند شد.
میثم لطیفی، رئیس‌سازمان اداری و استخدامی کشور در تشریح درخواست دولت برای بررسی دوفوریتی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی گفت: در سال ۱۳۹۷ لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دولت وقت به تصویب رسید اما به سرانجام نرسید. ما در این دولت اعلام آمادگی کردیم تا این لایحه را مجدد به جریان بیندازیم. پیشنهاد تشکیل سازمان بازرگانی نیز در دولت طرح شد برای دولت تفاوتی نمی‌کند که ما وزارت بازرگانی داشته باشیم یا سازمان بازرگانی تشکیل دهیم. آنچه که برای دولت مهم است سفره مردم، مبارزه با فساد و حکمرانی صحیح و عادلانه در بازار است که مستقیم با معیشت مردم ارتباط دارد. پیشنهاد ما در این لایحه این است که موضوع بازرگانی داخلی و خارجی و وظایف سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده و بحث نظارت بر بازار و همچنین صادرات خارجی و توسعه تجارت در وزارت بازرگانی تجمیع شود.
گفتنی است وزارت بازرگانی در سال 1390 با وزارتخانه صنایع و معادن ادغام و تبدیل به وزارت صنعت،معدن و تجارت شده بود.
اظهارات موافقان و مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی
فتح الله توسلی در موافقت با این لایحه گفت: یکی از دلایل استیضاح وزیر صمت این بود که حوزه وظایف این وزارتخانه گسترده است که سبب شده بخش بازرگانی و تجارت داخلی و خارجی رها شود. از طرفی مردم از وضعیت بازار و گرانی و تورم شاکی هستند و به آنها فشار آورده و اقتصاد کشور را متزلزل کرده است.
وی تاکید کرد: این مشکل در حوزه وزارت جهاد کشاورزی هم وجود دارد که در این لایحه گفته شده بدون تغییر ساختار مسئولیت‌ها را به وزارت بازرگانی خواهند داد. به عبارتی همان نیروهای وزارت جهاد و وزارت صمت مسئولیت‌ها را در وزارت بازرگانی انجام خواهند داد.
همچنین مصطفی طاهری در مخالفت با این لایحه اظهار داشت: در دهه ۸۰ وزارت بازرگانی تشکیل شد که به دلیل ناکارآمدی آن در دهه 90 بار دیگر با وزارت صنعت و معدن ادغام شد. چرا که در زمان تفکیک آن افت تولید روغن، افت تولید کفش، کاهش تولید شکر را شاهد بودیم که از جمله دلایل تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت بود.
طاهری هشدار داد: این لایحه مخالف برنامه توسعه است و از طرفی خام فروشی و واردات بی‌رویه انجام خواهد شد. همچنین هماهنگ نبودن صنعت و بخش بازرگانی سبب نابسامانی شده و اگر زنجیره در کنار یکدیگر باشند شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود.
پایان بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز سه‌شنبه روند بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه را به پایان رساندند.
محمدباقر قالیباف بعد از اتمام بررسی مواد طرح مالیات بر عایدی سرمایه (مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی) اظهار کرد: امروز بررسی طرح مربوط به مالیات بر فعالیت‌های سوداگری تمام شد جا دارد از نمایندگان به ویژه اعضای کمیسیون اقتصادی تشکر کنم که این کار مهم و دقیق صورت گرفت و ان‌شاءالله تاثیرات خود را می‌گذارد.
نمایندگان مجلس، در جریان بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه(مالیات بر سوداگری و سفته بازی) بند (چ) ماده ۱۳ این طرح را تصویب کردند؛ ماده ۱۳ درباره مواردی است که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود.
تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران
و اتحادیه اقتصادی اوراسیا
نمایندگان ملت روز گذشته در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی سندالحاقی (پروتکل) تمدید موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولت‌های عضو با 140 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 191 نماینده حاضر در صحن با کلیات این لایحه موافقت کردند.
همچنین نمایندگان مجلس جزئیات این لایحه را با 139 رأی موافق، یک رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 191 نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.
نماینده شیروان:
با جرائم فضای مجازی مانند فضای حقیقی برخورد شود
علی جدی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی اظهار داشت: ما در فضای مجازی شاهد شایعه‌پراکنی‌ها در موضوعات مختلف و اتهام‌زنی‌ها به افراد هستیم که یک نمونه آن را در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس را مشاهده کردیم.
وی افزود: متأسفانه امروز در فضای مجازی کشور ما شایعه‌پراکنی‌ها و اتهام‌زنی‌ها به صورت گسترده رواج دارد و با آن برخورد جدی صورت نمی‌گیرد.
به گزارش فارس، این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد: فضای مجازی هیچ تفاوتی از نظر رعایت قوانین با فضای حقیقی نباید داشته باشد و همان‌طور که در فضای حقیقی با جرایم برخورد می‌شود، در فضای مجازی هم باید این کار انجام شود.
گزارش ادعای کذب علیرضا بیگی
به قوه قضائیه ارسال شد
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گویی از ارسال گزارش هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان درباره اظهارات اخیر احمد علیرضابیگی به قوه قضائیه خبر داد.
سلیمی اظهار داشت: هیئت‌رئیسه از جایگاه مجلس و نمایندگان در مقابل اتهام‌زنی‌ها و هرگونه موضوعی که بخواهد شأنیت مجلس را زیر سؤال ببرد، دفاع می‌کند.
به گزارش فارس، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: آقای علیرضابیگی نتوانست در جلسه هیئت نظارت هم مستندات کافی و مناسبی برای ادعای خود ارائه کند. وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه درباره این موضوع از آقای علیرضابیگی شکایت شده بود، هیئت نظارت بر اساس این موضوع گزارش خود را برای رسیدگی قضایی به قوه قضائیه ارسال کرد.