«آمریکا شکست خورد» تحلیل نشنال اینترست از آشتی ایران و عربستان
در پی توافق ایران و عربستان که در واپسین روزهای سال گذشته اعلام شد تحلیلهای مختلفی نوشته و بیان شده است. حالا نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در تحلیلی تحت عنوان «سیاست شکست خورده آمریکا در قبال عربستان سعودی» نوشته تجربه نشان میدهد که سیاست آمریکا در قبال عربستان مبتنی بر اصل دریافت نفت در قبال تأمین امنیت شکست خورده است. در ابتدای این مقاله آمده ماجراجویی نظامی در مناطق دوردست نیازمند یک پایگاه پیشرو قابل اعتماد، دوستانی در همسایگی و مهمتر از همه، سوخت برای رسیدن به آنجا است... از زمان آغاز جنگ خلیجفارس در سال 1990، آمریکا برای تحقق این ملزومات به عربستان چشم دوخته است. سعودیها در ازای مهماننوازی، رفاقت و عرضه نفت با قیمتی مناسب، حفاظت و تسلیحات آمریکایی را دریافت کردند که در اصطلاح عامیانه آن را «نفت برای امنیت» مینامند. آنطور که فارس از این نشریه نقل کرده، گرچه ظاهراً این مشارکت یک پیروزی استثنایی برای سیاست واقعی در دوران ژئوپولیتیکِ ایدهآلیستی محسوب میشد، اما آمریکا با پایان دادن به مداخلات خود در منطقه، دیگر نیازی به یک پایگاه پیشرو ندارد. از طرف دیگر به متحد نظامی در منطقه برای تبادل اطلاعات نیز نیازی ندارد و تنها چیزی که مشارکت بین واشنگتن و ریاض را زنده نگه میدارد، ذخایر وسیع نفت عربستان و رهبری این کشور در اوپک است و این در حالی است که سیاست عربستان در زمینه نفت در تضاد با منافع آمریکا است. اوپک قیمت نفت در سراسر جهان را بالا نگه داشته است و چاقو را در اقتصاد در حال مبارزه آمریکا را فروبرده و میچرخاند. این نشریه آمریکایی با اشاره به این موارد نوشت که سیاستهای کنونی آمریکا در رفع این عدمِ تعادلها کاملاً شکست خورده است. زمان اولتیماتوم فرا رسیده است: ریاض باید نفت را تأمین کند یا امنیت را از دست بدهد.