kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲

بحران نان در اسرائیل؛ آرد 40 درصد گران شد

 
 
سرويس خارجي-
رژيم صهيونيستي نیز یکی از بالاترین نرخ‌های هزینه زندگی در جهان را دارد و بيشتر جمعیت مناطق‌ اشغالي از قیمت‌هاي نجومي مسکن و موادغذايي شاكي‌اند. به تازگي نيز افزايش قيمت آرد، نانوايي‌ها را در معرض تعطيلي قرار داده است. «دیوید گروسمن» نویسنده اسرائیلی می‌گوید: «ما در اين‌جا احساس تبعید می‌کنیم، نه اقتصاد درستي داريم و نه وضعيت سياست مشخص است.»
اعتصاب و اعتراض نانوايي‌ها در تل‌آويو و ديگر شهرهاي ‌اشغالي شايد آخرين پازل تكميل بحران در رژيم اسرائيل باشد. همزمان با اعتراضاتي كه شهروندان و نظاميان صهيونيستي طي چهار ماه گذشته تاكنون عليه برنامه‌هاي كابينه نتانياهو داشته‌اند، روز دوشنبه نيز نانوايي‌ها به جمع معترضان پيوستند و بدليل گراني قيمت آرد و هزينه‌هاي انرژي خواستار افزايش قيمت نان شدند. يك نانوايي‌ معروف در تل‌آويو به روزنامه «اسرائيل هيوم» گفته است: «همزمان با جنگ اوكراين، آرد 40 درصد گران شده، قیمت گاز و حداقل دستمزد افزایش یافته است. هزينه‌هاي ما کفاف زندگي را نمی‌دهد و نمی‌توانيم با وضعيت فعلي در نانوايي كار كنيم.» همچنين روز يكشنبه تجمعي با حضور شركت‌هاي پخت نان در تل‌آويو رو‌به‌روي اتحاديه نانوايي‌ها برگزار شد و معترضان هشدار دادند كه در صورت ادامه وضعيت فعلي، شايد ادامه كار نانوايي‌ها ممكن نباشد و اين وضعيت احتمالا به بحران كمبود نان منجر خواهد شد. البته فقط قيمت آرد نيست كه در فلسطين ‌اشغالي به شدت افزايش يافته و اين رژيم را در آستانه بحران نان قرار داده است. علاوه‌بر قيمت آرد، قيمت لبنيات نيز 16 درصد افزايش يافته و «بزالل اسموتریچ»، وزير تندرو دارايي اين گراني را به گردن وزراي سابق ‌انداخته و گفته است اين افزايش قيمت لبنيات به‌دليل امضاي وزير دارايي قبلي صورت مي‌گيرد!!
جهنم اقتصادی
قیمت‌های بسيار زياد كالاها و خدمات در شهرهاي‌ اشغالي، صهيونيست‌ها را به سوی فقر و مهاجرات سوق داده است. اين ادعا را «شوشانا تیتا»، نويسنده عبري زبان در نشريه جورزاليم پست مطرح كرده و گفته است: «بر خلاف آمريكا یا کانادا که در آن املاک فراوان و مقرون به صرفه برای اجاره وجود دارد، تل‌آويو و حتي شهرهاي كوچك بسیار شلوغ و گران است. طی 15 سال گذشته، قیمت خانه سالانه 8 درصد افزایش یافته است و هر سال قيمت خانه از درآمد عادي افراد بيشتر فاصله مي‌گيرد.» رژيم صهيونيستي یکی از بالاترین نرخ‌های هزینه زندگی در جهان را دارد. اکثر جمعیت مناطق ‌اشغالي از قیمت‌هاي نجومي مسکن و مواد غذايي شاكي هستند. حتي «دیوید گروسمن» نویسنده اسرائیلی در تظاهرات گسترده اخیر در تل‌آویو با‌ اشاره به اقدامات نتانياهو براي دستكاري در قوانين گفت: «ما در اينجا احساس تبعید می‌کنیم، نه اقتصاد درستي داريم و نه وضعيت سياست مشخص است، هم با گراني بايد مبارزه كنيم و هم با سياستمداران فاسد!!» در اين گزارش گفته شده كه متوسط هزینه یک خانه در مناطق ‌اشغالي در سال 2022، 2 میلیون شكل بوده است و برای خرید خانه، هر نفر ناچار است كه در بهترين حالت 13 سال فقط پشت سرهم كار كند.
از نظر موادغذايي نيز رژيم صهيونيستي در رتبه ششم گران‌ترین در جهان قرار دارد. يك شهروند صهيونيستي به ‌هاآرتص مي‌گويد با پول خريد دو سبد پر از كالا در پاريس، فقط مي‌توان چند كالاي كوچك و معمولي را در تل‌آويو خريداري كرد. همچنين گفته شده كه قیمت خودرو در رژيم صهيونيستي تقریباً سه برابر گران‌تر از آمريكاست. آماري كه‌ هاآرتص به آن ‌اشاره كرده حاكي از آن است كه در سال 2021، حدود دو میلیون نفر در سرزمين‌هاي ‌اشغالي زیر خط فقر زندگی كرده‌اند كه با توجه به افزايش تورم، احتمالا تعداد افراد زير خط فقر در حال حاضر بيشتر هم شده است. «ماري تالی»، مادر چهار فرزند که قبلا در دانشگاه شاغل بوده است، در زمان كرونا شغل خود را از دست داد و اکنون بدليل بيكاري اجاره بهاي خانه‌اش عقب مانده است. او وضعیت کنونی اسرائیل را «جهنم اقتصادی» می‌نامد، زیرا هرگز نمی‌توان با افزایش هزینه‌ها، در آن زندگی کرد. 
ارتش همچنان در بحران
همزمان با بحران اقتصادي و سياسي در رژيم صهيونيستي، روند رویگردانی جامعه صهيونيستي از خدمت در ارتش به طور اعم و یگان‌های جنگی و عملیاتی به طور اخص به شدت در حال گسترش است، امری که باعث افزایش نگرانی محافل نظامی تل‌آويو نسبت به آینده آن شده است. اسرائيل هيوم در گزارشي در اين ارتباط تاکید كرده است: «در سایه روزهای پراضطرابی که جامعه اسرائیل در آن به سر می‌برد، این نگرانی در ارتش اسرائیل روز افزون شده است که انگیزه جوانان برای حضور در ارتش به شدت کاهش پیدا کرده است.» براساس اطلاعاتی که این روزنامه از پایش صورت گرفته توسط ارتش رژيم اسرائیل به دست آورده است، روز به روز بر شمار جواناني که حاضر به انجام خدمت در ارتش به ویژه در یگان‌های عملیاتی آن نیستند، افزوده می‌شود. همچنين داده‌های یک نظرسنجی هم نشان می‌دهند: «انگیزه خدمت در یگان‌های جنگی در سال 2022 به پایین‌‌ترین سطح خود طی سال‌های اخیر در رژیم صهیونیستی رسیده است به نحوی که فقط 66 درصد از مردان شرکت‌کننده در این نظرسنجی اعلام کردند که حاضر به خدمت در یگان‌های عملیاتی هستند، در حالی که نسبت در سال 2020 بیش از 73 درصد بود.» یسرائیل هیوم نوشت: «این مسئله در میان زنان شدت بیشتری دارد و تنها 48 درصد از زنان اعلام کردند که مایل به حضور در یگان‌های عملیاتی و جنگی را دارند در حالی که در سال 2021 این نسبت 50، در سال 2020 حدود 53 درصد و در سال 2018 در مرز 60 درصد بود.»
به اعتقاد لیلیک شاویل نویسنده این گزارش با توجه به این روند می‌توان این‌گونه پیش‌بینی کرد که با توجه به این روند، پیش‌بینی می‌شود سال جاری هم این شرایط برای ارتش رژيم صهيونيستي بدتر هم بشود. براساس داده‌‌هایی که در اختیار یسرائیل هیوم قرار گرفته، نشان می‌دهند که ادامه کاهش انگیزه خدمت در یگان‌های نظامی در سال جاری هم ادامه پیدا کند.