kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۰۹۶
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۱
بازدید رئیس‌جمهور از دستاوردهای شرکت مپنا

کارگر ایرانی توانست از سیستم کنترل موتور هواپیما تا موتور خودروی برقی

آیت‌الله رئیسی همزمان با روز کارگر در شرکت مپنا حضور یافت و از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه این گروه صنعتی در بخش نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر، نفت و گاز، حمل‌ونقل ریلی، سرویس و تعمیرات اساسی، موتورهای هوایی، برقی‌‌سازی خودرو، هوشمند‌سازی، صنایع انرژی‌بر، بهداشت، آب و... بازدید کرد.
 
 
 
 
 
در جریان بازدید رئیس‌جمهور از مرکز پایش وضعیت نیروگاهی مپنا، راهکار دانش‌بنیان گروه مپنا در حوزه انقلاب صنعتی چهارم با نام مپنامایند از سوی مسئولان این گروه صنعتی ارائه و تشریح شد.
مپنامایند راهکاری در جهت جمع‌آوری، ذخیره‌‌سازی و مدیریت برخط داده‌هاست. با اتصال نیروگاه‌ها و سایر صنایع به این پلتفرم و اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی و با پردازش کلان داده، افزایش بهره‌وری و راندمان در صنایع اتفاق خواهد افتاد.
همچنین با حضور رئیس‌جمهور سیستم کاملا ایرانی کنترل موتور هواپیما که به روش مهندسی معکوس توسط متخصصان گروه صنعتی مپنا ساخته شده است، با موفقیت آزمایش شد.
رئیسی همچنین از توربین گاز پیشرفته کلاس F تمام ایرانی تولید برق که قطعات پیشرفته و ‌هایتک آن در شرکت مپنا و زنجیره تامین قطعات، در داخل کشور ساخته شده، بازدید کرد.
آیت‌الله رئیسی همچنین از لوکوموتیو MAP۲۴ که محصول طراحی و ساخت متخصصان گروه مپنا است بازدید کرد. بخش مهمی از تجهیزات اصلی این لوکوموتیو از جمله سیستم کنترل، بوژی، ترمز، شاسی، بدنه و ... در کارخانجات گروه مپنا تولید و تلاش شده است که از ظرفیت‌ها و پتانسیل شرکت‌های داخلی در تأمین دیگر قطعات و تجهیزات مورد نیاز استفاده شود.
رئیس‌جمهور در جریان این بازدید بر تامین نیاز کشور به لوکوموتیو با اولویت تولیدات داخلی و همچنین استفاده از ظرفیت مرکز آموزش لوکوموتیورانی این شرکت تاکید کرد.
رئیسی در ادامه از سیستم محرکه خودروهای برقی اعم از اتوبوس، سواری و باری که تمام اجزای آن توسط گروه مپنا طراحی و تولید شده بازدید کرد.
تلاش، دلسوزی و خلاقیت کارگران در امر تولید افتخار‌آمیز است
آیت‌الله رئیسی همچنین در مراسم «‌اختتامیه سی و چهارمین جشنواره ملی امتنان از کارگران نخبه، گروه‌های کار و واحدهای نمونه» که در محل شرکت صنعتی مپنا برگزار شد، ضمن گرامیداشت «روز کارگر» و تجلیل از نقش کارگران در رونق تولید کشور گفت: تلاش، دلسوزی و خلاقیت کارگران در امر تولید و دستاوردهای بسیار ارزشمندشان در بخش‌های مختلف تولیدی، افتخاری برای کشور است که باید روز به روز افزایش یابد.
رئیس‌جمهور در ادامه با ‌اشاره به بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه گروه مپنا گفت: دیدن محصولات و دستاوردهای این شرکت بسیار افتخارآمیز و مایه مباهات کشور و تلفیقی از دقت، تلاش، خلاقیت و علم و فناوری است که باعث تولید و ارتقای قدرت کشور می‌شود.
رئیسی با بیان اینکه شرکت مپنا با ضمیمه کردن دانایی به توانایی زمینه کار علم‌پایه در کشور را فراهم کرده است، افزود: زنجیره‌های تولید مرتبط با این شرکت همگی باید فعال شوند تا محصولات آن معطل یا ناقص نماند.
آیت‌الله رئیسی در ادامه با ‌اشاره به طراحی و تولید سیستم محرکه خودروهای برقی اعم از اتوبوس، سواری و باری در شرکت مپنا و نیاز ضروری کشور به این محصول برای کاهش مشکل آلودگی هوا، بر تسریع بررسی و صدور تاییدیه‌های لازم از سوی سازمان استاندارد تاکید کرد.
رئیس‌جمهور درباره مطالبات مطرح شده از سوی نمایندگان تشکل‌های کارگری در این مراسم، به مسئله امنیت شغلی به‌ویژه قرارداد‌های چند ماهه به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم جامعه کارگری ‌اشاره کرد و وزیر کار را موظف کرد با بررسی دقیق موضوع قراردادهای کارگری ساماندهی لازم در این زمینه را اعمال کند.
رئیس‌جمهور در ادامه تامین مسکن را از دیگر ضرورت‌های جامعه کارگری برشمرد و گفت: آنچه که ما درباره مسکن وعده کردیم، ناظر به نیاز کشور و الزام قانونی بوده است و اگر در سال‌های گذشته سالی یک میلیون مسکن ساخته می‌شد، وضعیت امروز بازار مسکن این‌گونه نبود.
رئیسی درباره رفع نیاز مسکن در حوزه کارگری هم گفت: واحدهای تولیدی با تشکیل تعاونی‌های مسکن مقدمات لازم را فراهم کنند‌، بخش‌های مربوط در دولت هم برای تامین زمین و فراهم کردن تسهیلات لازم برای ساخت مسکن تلاش کنند.
آیت‌الله رئیسی همچنین درباره مشکلات بازنشستگان تصریح کرد: اگر مسائل و مشکلات بازنشستگان کارگری در کنار شاغلین این قشر تعریف شود، زمینه برای رفع این مشکلات مساعدتر خواهد شد.
ماموریت به وزیر کار 
برای ساماندهی قرار‌دادهای کارگری 
و شرکت‌های پیمانی
رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع شرکت‌های پیمانکاری و نارضایتی کارگران از برخی سازوکارهای مربوط به این شرکت‌ها‌، وزیر کار را مکلف کرد که ساماندهی سازوکار شرکت‌های پیمانکاری را در دستور کار قرار دهد.
رئیسی درباره اصلاح مواد قانون کار و حقوق بازنشستگان کارگری نیز دستور داد، این دو موضوع در کمیسیون کارشناسی دولت با حضور نمایندگان کارگری مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نتیجه نهایی آن برای بررسی و تصویب به دولت ارائه شود.
رئیس‌جمهور با اشاره به اعلام آمادگی نماینده یکی از تشکل‌های کارگری برای جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز گفت: دولت هم سرمایه‌گذاری داخلی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها و بخش خصوصی را دنبال می‌کند و هم از سرمایه‌گذاری خارجی برای رونق تولید و ایجاد ‌اشتغال استقبال خواهد کرد و حتما سازوکار اجرایی شدن این پیشنهاد نیز در وزارت اقتصادی بررسی خواهد شد.
تولیدکنندگان و نهادهای نظارتی 
دست دلالان از مایحتاج مردم را قطع کنند
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم، جریان دلالی در کشور را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بسیار مضر دانست و به همه تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان کالاهای مردم و همچنین نهادهای نظارتی پیشنهاد کرد، با استفاده از ظرفیت سامانه‌های رصد و پایش در کشور، آن‌چنان بر زنجیره تولید تا مصرف نظارت کنند که دست دلالان از مایحتاج مردم قطع شود.
رئیس‌جمهور همچنین با تاکید چندباره در حمایت از تولیدات داخلی گفت: برای بار چندم تاکید می‌کنم واردات مشابه خارجی هر کالای تولید داخلی که استانداردهای لازم را دارا باشد، مصداق واردات بی‌رویه و غیرمجاز است چرا که این مسئله به تولید و ‌اشتغال کشور لطمه می‌زند.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران وزارت کار را به اجرایی کردن فرامین رهبری برای رفع مشکلات جامعه کارگری مکلف کرد.
پیش از سخنان رئیس‌جمهور سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنانی ضمن تقدیر از حمایت‌های ویژه رئیس‌جمهور از جامعه کارگری، ایجاد ‌اشتغال پایدار، دفاع از فرهنگ کار و صیانت از حقوق کارگران، به تشریح اقدامات ۱۸ ماه گذشته و همچنین برنامه‌های آتی این وزارتخانه پرداخت و گفت: علاوه‌بر اضافه شدن یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه شده جدید در ۱۸ ماه گذشته، از سوی این وزارتخانه چند سامانه رصد و پایش از جمله رفاه ایرانیان و نیازسنجی نیروی کار متصل به تمام کارگاه‌ها و کارخانه‌ها راه‌اندازی شده است.
راه‌اندازی سامانه برخط ساماندهی نیروهای جویای کار در سراسر کشور
وزیر کار همچنین از طراحی سامانه‌ دیگری در این وزارتخانه خبر داد که با راه‌اندازی آن تا ۶ ماه آینده، تمام نیروهای جویای کار و بیکار در کل کشور به صورت برخط ساماندهی خواهند شد.
در این مراسم همچنین علیرضا محجوب رئیس‌خانه کارگر و ۶ تن از نمایندگان تشکل‌های کارگری به بیان مشکلات و مطالبات کارگری در حوزه معیشت، مسکن، بهداشت و درمان و بازنشستگی پرداختند.
همچنین با حضور رئیس‌جمهور از ۱۹ کارگر نخبه، گروه‌های کاری و واحدهای نمونه با اهداء تندیس و لوح یادبود تجلیل شد.