kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۰۷۵
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۱
آغاز مسابقات قهرمانی آسیا از 13 اردیبهشت

سال سخت و دشوار پیش روی وزنه‌برداری ایران /انوشیروانی: کاری می‌کنیم همه به المپیک امیدوار شوند

 
سرویس ورزشی-
در آستانه آغاز مسابقات قهرمانی آسیا 2023 رئیس‌فدراسیون وزنه‌برداری گفت: به کادرفنی باید زمان داد و نمی‌توان در مدت کوتاه انتظار نتیجه خارق‌العاده داشت، با این حال در برخی اوزان قهرمانی‌آسیا ‌شانس مدال داریم. 
مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۳ آسیا از سوم تا ۱۳ ماه می‌(۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت) در شهر جینجو کره‌جنوبی برگزار خواهد شد و یکی دیگر از مراحل گزینشی‌ المپیک ۲۰۲۴ پاریس محسوب می‌شود. در آستانه برگزاری این رقابت‌ها سجاد انوشیروانی رئیس‌فدراسیون وزنه‌برداری در گفت‌و‌گویی عنوان داشت: همه به این مسئله‌اشراف دارند که تیم ملی وزنه‌برداری به لحاظ کیفی دچار افت شده است چون نسل‌‌سازی و پشتوانه‌‌سازی آنچنان صورت نگرفته است. ما الان شروع کرده‌ایم و پنج، شش جوان خوب در رده سنی ۱۹- ۲۰ ساله را کنار تیم بزرگسالان آورده‌ایم. از آن طرف هم تیم نوجوانان و جوانان کار می‌کنند تا نسل ‌سازی انجام شود. ما باید با توجه به داشته‌هایمان به سمت بازی‌های آسیایی و المپیک برویم. با برنامه‌ریزی انجام شده توسط کادرفنی و برگزاری اردوهای منظم، امیدوارم این افت را جبران کنیم. 
انوشیروانی در مورد انتظارها از تیم وزنه‌برداری در قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ نیز به خبرگزاری ایسنا گفت: به خاطر شرایط فدراسیون و انتخابات فدراسیون، اردوی تیم ملی دیر شروع شد و شاید برای مسابقات قهرمانی آسیا افزایش رکوردی که انتظار است را نداشتند. البته وزنه‌برداران بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد آمادگی دارند. با توجه به استارت لیست مسابقات در بعضی از اوزان‌شانس مدال داریم که در خانم‌ها یک مقدار کمتر و در مردان‌شانس مدال بیشتر است. این واقعیت را باید قبول کنیم تعداد اردوهایی که کمک می‌کند تا وزنه‌برداران افزایش رکورد داشته باشند هنوز اعمال نشده است و انجام می‌شود. 
او ادامه داد: وزنه‌برداری رشته زمان‌بری است و این طور نیست که مردم انتظار داشته باشند، در عرض ۲۰ روز نتیجه خارق‌العاده رقم بخورد. افزایش رکوردها کار زمان‌بر و پرهزینه‌ای است. همین الان که با شما صحبت می‌کنم، هر ورزشکار بین یک تا یک و نیم میلیون تومان در روز هزینه دارد. ما تلاش می‌کنیم کیفیت را بالا ببریم و نیاز داریم مردم برای وزنه‌برداری حوصله به خرج دهند و یک سال تا یک سال و نیم به ما مهلت دهند. مطمئن باشید تا المپیک برنامه داریم که سه وزنه بردار خود را با بهترین شرایط و افزایش چشمگیر رکورد راهی المپیک پاریس کنیم. باید برای وزنه‌برداری صبور بود. وزنه‌برداران و کادرفنی تلاش خود را می‌کنند و آنها نیاز به روحیه و زمان دارند و مطمئن باشید که کارهای بزرگی خواهند کرد. 
او افزود: در قهرمانی آسیا انتظار داریم که وزنه‌برداران ما با تعداد خطاهای کمتر و باصلابت کار کنند. مطمئنم چند نفر از آنها نتایج خوبی می‌گیرند. البته این مسابقات انتخابی المپیک است و رقابت سخت خواهد بود. تمام تیم‌ها با تمام قدرت می‌آیند و چند تیم با ترکیب کامل شرکت می‌ کنند. رقابت نزدیکی بین تیم‌ها وجود خواهد داشت. باید از عنوان سومی سال گذشته خود دفاع کنیم و حتی به فکر ارتقای جایگاه هم باشیم. من به مردم قول می‌دهم، مطمئن باشند در قهرمانی آسیای ۲۰۲۴ تاشکند که اواخر امسال برگزار می‌شود، وزنه‌برداران ایران کاری می‌کنند که همه به المپیک امیدوار خواهند بود.  انوشیروانی در پایان یادآور شد: اردوها را منظم و با کیفیت برگزار می‌کنیم و در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی شرایط بهتر خواهد شد. سال بسیار سختی را پیش رو داریم، اعزام‌ها نزدیک و پشت سر هم هستند. در مسابقات قهرمانی جهان که گزینشی المپیک است، همه وزنه‌بردارانی که دنبال المپیک هستند، حتما باید شرکت کنند. ۱۰ روز پس از آن باید در بازی‌های آسیایی شرکت کنیم. ما به برنامه‌های کادر فنی امیدواریم و ان‌شاءالله با زمان دادن به کادرفنی و فدراسیون، آن روزهای خوبی که مردم انتظار دارند را شاهد خواهند بود. 
مشکل وزنه‌برداری از زبان سرمربی تیم ملی
نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری نیز درباره شرایط تیمش پیش از حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا گفت: ما اردوهای خود را از هفتم فروردین برای حضور در قهرمانی آسیا آغاز کردیم. متأسفانه زمانی که تیم را تحویل گرفتیم زمان کمی بود و بچه‌ها پراکنده و نا آماده بودند. سعی کردیم در این فرصت هماهنگی ایجاد کنیم و بتوانیم یک اردوی خوب و آبرومند را برگزار کنیم. تلاش ما این است که بچه‌ها بتوانند از تجربه‌ای که در گذشته کسب کردند، در قهرمانی آسیا هم استفاده کنند و تیمی باشیم که نتیجه خوبی را کسب می‌کند. به نظرم اگر حضور خوبی پیدا کنیم و خطاهایمان را کمتر کنیم، می‌توانیم در چند وزن مدال بگیریم.
نصیرشلال درخصوص رقابت‌های قهرمانی آسیا گفت: این دوره واقعاً سخت و فشرده است و فکر می‌کنم از مسابقات گذشته و حتی پیش رو اهمیتش زیاد است. این رقابت‌ها 4 ماه با قهرمانی جهان در سال گذشته فاصله دارد و 4 ماه هم با مسابقات جهانی پیش رو، به همین دلیل همه می‌‌آیند که رکوردهای خوبی را به ثبت برسانند. آن‌طور هم که در تاپ‌لیست آمده 8-7 کشور با قدرت حضور پیدا می‌کنند و شرایط تیمی هم سخت است.
سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری در مورد کناره‌گیری رضا بیرالوند از قهرمانی آسیا گفت: او خط نخورده، بلکه یک مقدار مشکل آسیب‌دیدگی داشت و با مشورتی که با هم داشتیم قرار شد به درمان این آسیب‌دیدگی بپردازد و در اردوهای بعدی با شرایط بهتری حضور پیدا کند. همچنین بیرالوند علاقه‌مند بود تا در یک دسته بالاتر وزنه بزند. شاید وی علاقه‌مند به دسته ۱۰۲ یا ۱۰۹ کیلوگرم بود. تلاش ما این است که تیم با ترکیب کامل به مسابقات اعزام شود و بنا داریم با 10 نفر راهی کره‌جنوبی شویم. وی در مورد وضعیت سهراب مرادی عنوان کرد: به هر حال آسیب‌دیدگی آرنج و کتف حساس است و نیاز به زمان بیشتری دارد که ورزشکار به شرایط ایده‌آل بازگردد. هم خود آسیب‌دیدگی است و هم بار روانی که این مصدومیت روی ورزشکاران می‌گذارد. او به‌ تازگی توانسته رکورد 370 کیلو را ثبت کند. ما برنامه خاصی برای سهراب نداریم، چون او بعد از مدت‌ها می‌خواهد در یک رقابت شرکت کند. اولویت یک حضور موفق است.
نصیرشلال در مورد رسول معتمدی هم گفت: او هم در چند ماه گذشته مصدوم بود و مسابقات جهانی کلمبیا را هم از دست داد. برنامه این است که در رقابت‌های امسال حضور داشته باشد و بتواند سهمیه بگیرد.
سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری با تأکید بر اینکه سال سخت و فشرده‌ای را پیش رو داریم، گفت: از لحاظ تعداد وزنه‌بردار دچار محدودیت و مشکل هستیم. یک نگاه کوتاه مدت داریم که با همین نفرات فعلی کار را پیش می‌بریم ولی باید نگاه بلندمدت هم داشته باشیم و بتوانیم استعدادهایی را به تیم ملی تزریق کنیم. برای بازی‌های آسیایی هم که برای وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک مهم است، با ترکیب خوبی شرکت کنیم و انتظارات آنها را برآورد کنیم، چون به هر حال از این رشته حمایت می‌کنند.
ترکیب تیم ایران در مسابقات قهرمانی آسیا
تیم ملی وزنه‌برداری ایران با 10 وزنه‌برداری به روی تخته قهرمانی آسیا می‌رود. رضا بیرالوند وزنه‌بردار دسته ۹۶ کیلوگرم ایران با توجه به مصدومیت و شرایط آمادگی که داشت پس از صحبت با کادرفنی به خانه رفت تا برای رویدادهای بعدی آماده شود. در دسته ۱۰۹ کیلوگرم هم نام سه وزنه‌بردار رد شده است، از بین مهدی کرمی، امیر عزیزی و علی‌هاشمی یکی از آنها خط می‌خورد. حسین سلطانی، مصطفی جوادی، کیانوش رستمی، ایوب موسوی، رضا دهدار، سهراب مرادی، علیرضا یوسفی و آیت شریفی دیگر وزنه‌بردارانی هستند که نامشان برای حضور در قهرمانی آسیا رد شده است.
در بخش بانوان نیز ریحانه کریمی در دسته ۵۹ کیلوگرم، فاطمه کشاورز در دسته ۶۴ کیلوگرم، الهام حسینی و پریسا نورعلی در دسته ۸۱ کیلوگرم و زینب شیخ حسن ارباب در دسته ۸۷ کیلوگرم نفرات اعزامی هستند.