kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۰۲۵
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴
گزارش خبری تحلیلی کیهان

شمارش معکوس برای نبرد بزرگ در اوکراین

در حالی که شمارش معکوس برای «نبرد بزرگ» در اوکراین آغاز شده، شبکه تلویزیونی سی ان ان نوشته این نبرد نقطه عطفی در جنگ اوکراین خواهد بود.


سرویس خارجی-
جنگ اوکراین بعد از گذشت بیش از 431 روز می‌رود که وارد مرحله سرنوشت ‌سازی شود. همه منتظرند ببینند «حمله بزرگ بهاره» در اوکراین و واکنش روسیه چگونه خواهد بود. روسیه تاکید کرده آمادگی کامل برای این نبرد سرنوشت ساز را دارد. واقعیت این است که اوکراین در حد‌و‌اندازه‌ای نیست که به تنهایی قادر به تصمیم‌گیری در این زمینه باشد و در پشت پرده این حمله به قطع و یقین ناتو و آمریکا قرار دارد. آمریکا و اروپا به شدت اوکراین را برای این حمله تحت فشار قرار داده‌اند چرا که موفقیت اوکراین در این حمله می‌تواند دست برتر آنها را در مذاکرات احتمالی آتش بس به دنبال داشته باشد و اوکراین (بخوانید ناتو) می‌تواند در صورت بازپس‌گیری سرزمین‌های خود پشت میز مذاکرات درخواست‌های مهم‌تری را از موضع برتر از طرف روسی داشته باشد. فایده دیگر موفقیت اوکراین در این حمله این خواهد بود که دولت‌های غربی توجیهی برای ادامه حمایت‌های مالی و تسلیحاتی خود به اوکراین در نزد افکار عمومی مردم خود خواهند داشت. همزمان ابعاد این حمله در صورتی که گسترده بوده و شبه جزیره کریمه را هم شامل شود یا حمله به خاک اصلی روسیه باشد می‌تواند جنگ کنونی را از کنترل دو طرف خارج کند. «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین گفته «مراحل اولیه و تدارکاتی این حملات به پایان رسیده، تجهیزات وعده داده شده، آماده و تا‌حدودی تحویل داده شده است؛ در واقع باید گفت ما آماده حمله هستیم، هر زمان شرایط آب و هوایی مساعد باشد و فرماندهان تصمیم بگیرند، آن را انجام خواهیم داد.» دیروز نیز رئیس‌جمهور اوکراین با تأیید قریب‌الوقوع بودن این حمله و بدون ارائه جزئیات، گفته:
«ضد حملات ارتش اوکراین علیه نیروهای روسیه انجام خواهد شد و موفقیت‌آمیز هم خواهد بود... در حال آماده شدن برای ضدحمله هستیم. عملیات انجام خواهد شد. می‌توانیم سرزمین‌های خود را از ‌اشغال خارج کنیم.»
سی ان ان: این نبرد سرنوشت‌ساز است
شبکه خبری سی ان ان نیز با تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای در گزارشی عنوان کرده روسیه در خاک اوکراین در موضع تدافعی قرار گرفته و کیف هرلحظه برای حمله به مواضع روسیه آماده می‌شود اما در این میان عبور از موانع نظامی مهم است.» به گزارش ایرنا، تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی نوشته: «اوکراین اعلام کرده که آمادگی برای تقابل تهاجمی علیه روسیه را تقریبا کامل کرده است و زمانی که این عملیات (در جنوب اوکراین) آغاز شود نقطه عطفی در این جنگ به شمار خواهد رفت. روسیه نیز مدت ۶ ماه است که مواضع خود را در مناطق جنوبی اوکراین مستحکم نموده و عبور از این موانع چالشی بزرگ برای طرف مقابل (اوکراین) خواهد بود... تصاویر ماهواره‌ای شرکت فضایی «مکسار تکنولوژی» مستقر در ایالت کلورادو آمریکا نشان می‌دهد که مواضع دفاعی روسیه بیشتر متمرکز بر خطوط مقدم جبهه در مناطق جنوب شرقی «زاپوریژیا » واقع در جنوب شرق اوکراین است که از همین بخش راهی به شبه جزیره کریمه دارند. «استفان وود» رئیس‌این شرکت فضایی به سی ان ان، گفته: «این مواضع دفاعی، مناطق گسترده‌ای از کریمه در جنوب تا بخش‌هایی از دونتسک واقع در شرق اوکراین را دربر می‌گیرد.»
به گزارش سی ان ان تصاویر ماهواره‌ای همچنان نشان می‌دهند که یک پایگاه بزرگ روسیه در شمال کریمه در ماه فوریه(اسفند) مملو از تجهیزات نظامی از جمله‌تانک و توپخانه بوده که در ماه مارس (فروردین) از شمار آنها کاسته شده و تصاویر ماهواره‌ای هفته گذشته نشان می‌دهد که به‌طور کامل تخلیه شده است.
تردید‌ها درباره موافقت اوکراین
این شبکه خبری در ادامه گزارش خود به نقل از «متیو‌اشمیت» دانشیار امنیت ملی در دانشگاه «نیوهیون» واقع در ایالت « کنتیکت » آمریکا آورده است: «خطری که برای قوای اوکراینی در صورت انجام چنین حمله تهاجمی وجود دارد این است که این جنگ در سطح کلان به یک‌سری از درگیری‌ها در سطح یگان‌های کوچک‌تر بدل شوند که در آن صورت قوای اوکراین در آن گرفتار خواهند شد. در همین حال «استفان گادی» یاد آور می‌شود نیروهای نظامی اوکراینی در طولانی مدت با خطر جنگ فرسایشی زمینی متمرکز بر قوای توپخانه‌ای مواجه است که برای آنها بسیار دشوار خواهد بود.» همزمان تردیدها درباره موفقیت این طرح نیز دولت بایدن را به شدت نگران کرده است. در همین رابطه یک رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه از بیم دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره احتمال شکست اوکراین در ضدحمله بهاری خبر داده است. پایگاه «پولیتیکو‌» نوشته دولت بایدن به صورت بی‌سر و صدا در حال آماده شدن برای این احتمال است که پاتک بهاری اوکراین نتواند انتظارات را برآورده کند. مطابق این گزارش چنانچه این اتفاق رخ دهد منتقدان دولت بایدن در داخل آمریکا و همچنین متحدان این کشور در خارج آن را به ضعف واشنگتن تعبیر خواهند کرد.