kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۰۱۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۲
در جلسه علنی دیروز مجلس

پایان کار فاطمی‌امین در وزارت صمت استیضاح وزیر رأی آورد

بنابر اعلام رئیس مجلس از میان کل آرای حاضرین که ۲۷۲ رأی بود ۱۰۲ رأی مخالف استیضاح‌، ۱۶۲ رأی موافق‌، 2 رای ممتنع و ۶ رأی باطله بود که در نهایت منجر به کنار گذاشتن وزیر صمت شد.
 
 
 
 
صبح روز گذشته جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد و مسئله استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستورکار قرار گرفت.
در جلسه دیروز مجلس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، احمد وحیدی وزیر کشور، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهر‌سازی، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند.
موافقان استیضاح: وزارت صمت در زمینه خودرو آینده‌فروشی کرد
احمد رسولی‌نژاد‌، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که از موافقان استیضاح فاطمی‌امین بود، اظهار داشت: وزیر صمت در زمان رأی اعتماد وعده کاهش قیمت خودرو و افزایش تولید و کیفیت خودرو را داد اما از زمانی که وی روی کار آمده است، قیمت خودرو به‌طور متوسط ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: براساس گزارش‌ها کل تولید ایران خودرو در سال ۱۴۰۱، ۵۵۰ هزار دستگاه بود اما آمار فروخته شده ۶۱۳ هزار دستگاه است. در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره فاطمی‌امین این آمار دادن روی کار آمده است که آمار خودروهایی که به کف پارکینگ عودت داده می‌شود نیز همراه با آمار خودروهای تولیدی ارائه می‌شود.
سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان نیز در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: من به جای فاطمی‌امین، از مردم عذرخواهی می‌کنم که زندگی عادی را برای مردم تبدیل به آرزو کرده است. قیمت مسکن به‌دلیل گرانی مصالح ساختمانی سر به فلک کشیده و باید گفت قیمت مصالح ساختمانی تا ۶۰ درصد در قیمت هر متر مربع مسکن اثر دارد و دیگر ساخت‌وساز با این قیمت‌ها مقرون به صرفه نیست.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: متأسفانه وزارت صمت در زمینه خودرو آینده فروشی کرد به‌گونه‌ای که به مردم گفت پول‌های خود را بگذارید تا دو سال بعد صاحب خودرو شوید. فاطمی‌امین گفته بود سال ۱۴۰۲ همه صاحب خودرو خواهند شد.
مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر 
یکی را انتخاب کند!
سیدغنی نظری نماینده مردم خلخال نیز در سخنانی اظهار داشت: استیضاح حق نمایندگان است و به معنای مخالفت با دولت نیست بلکه به دولت کمک می‌کند. حرف من به نمایندگان این است که اگر استیضاح وزیر صمت رأی نیاورد، شما هم رأی نخواهید آورد چرا که مردم می‌گویند آنان مدافع ما نیستند و مدافع دولت هستند.
نظری همچنین در اظهارنظری تأمل‌برانگیز با بیان اینکه امروز مجلس باید بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند! گفت: اگر یک وزیر استیضاح شود حساب کار دست بقیه وزرا می‌آید امروز باید برای دیدار با وزرا به دنبال آشنا باشیم.
هاجر چنارانی نیز که از موافقین استیضاح بود گفت: امروز می‌گویند بازار خودرو به وزیر صمت ارتباطی ندارد، پس برای مهار این گرانی افسارگسیخته بازار خودرو که در این ۲۰ ماه رشد فزاینده‌ای داشته است، باید یقه چه کسی را گرفت؟
نماینده مردم نیشابور تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در استیضاح قبلی بار دیگر به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتماد کرد اما چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد؟ در این مدت قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است؟
وزیر صمت:
 افزایش قیمت خودرو
 به خاطر افزایش قیمت تمام‌شده در کارخانه نیست
پس از اظهارات موافقان استیضاح، وزیر صمت پشت تریبون قرار گرفت و به دفاع از عملکرد خود پرداخت. وی اظهار داشت: استیضاح حق مجلس است ولی چه کسانی از این استیضاح نفع می‌برند؟ چرا عده‌ای بیرون از مجلس استیضاح خوشحالند؟ چه منافعی به خطر افتاده است؟ چرا برخی در مجلس به دنبال دوقطبی‌‌سازی هستند؟ هر که به‌دنبال ایجاد دوقطبی باشد خیانت کرده است. دولت مردمی و مجلس انقلابی با یکدیگر باید مسائل را حل کنند. برخی استیضاح من را به برد مجلس و باخت دولت تعبیر می‌کنند.
وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت خودرو گفت: افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد به‌خاطر افزایش قیمت تمام‌شده خودرو در کارخانه نیست. از آذرماه یک تقاضای کاذب ایجاد شد و عده‌ای به‌خاطر حفظ ارزش پول به سمت این بازار می‌آیند. افزایش قیمت خودرو در بازار معلول اتفاقات اقتصادی متفاوتی است.
فاطمی‌امین تصریح کرد: بارها گفته‌ام و می‌گویم صنعت خودروی ایران بیمار است. اگر سال‌های گذشته واردات خودرو متوقف نمی‌شد و میزان تولید کم نمی‌شد الان با این موضوعات درگیر نبودیم. صنعت خودرو مبتنی بر مونتاژ و واردات است به همین دلیل با تحریم‌ها میزان تولید خودرو کاهش پیدا می‌کند.
مخالفان استیضاح:
ریشه گرانی در عملکرد وزارت صمت نیست
در ادامه مخالفان استیضاح فاطمی امین نیز به اظهارنظر پرداختند. میرتاج‌الدینی که نماینده مخالف استیضاح وزیر صمت بود در مجلس شورای اسلامی گفت: چرا وزیر صمت را در کمتر از ۶ ماه دوباره استیضاح می‌کنید؟ نوبتی هم باشد، نوبت دیگران است! بنده به صداوسیما که به همه نمایندگان پیام داده و پرسیده که آیا خودرو گرفته‌اید، از همین جا می‌گویم که هیچ‌یک از نمایندگان برای پس گرفتن امضای خود از استیضاح خودرو نگرفته‌اند و دولت نیز خودرویی اعطا نکرده است. هم ساحت دولت و هم ساحت مجلس از این اتهام پاک است. تورم و گرانی وجود دارد و ما هم آن را قبول داریم اما باید ریشه آن را پیدا کنیم. سهم وزارت صنعت، معدن و تجارت کمتر از سایر بخش‌ها است. نوسانات ارزی، تحریم‌های خارجی و خودتحریمی‌ها بر قیمت خودرو تأثیر دارد.
سیدجلیل میرمحمدی، نماینده تفت و میبد نیز با یادآوری ادعای یکی از نمایندگان درخصوص رشوه وزارت صمت به نمایندگان اظهار داشت: مجلس را متهم می‌کنیم ۴ ماه پیش خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان داده‌اند که وزیر استیضاح نشود! تو را به خدا نکنید شما مجلس را زیر سؤال می‌برید. هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت حتی یک سند از یک خودرو تحویلی به نماینده هم نیاورده‌اند! نماینده می‌گوید وزیر آشنایان خود را به وزارتخانه آورده. خب بگو چه کسی آمده است. قرار است با عزل وزیر صمت یخچال و فریزر ارزان شود؟ این ادبیاتی است که ما داریم در مجلس وزیری را استیضاح می‌کنیم. آیا فاطمی‌امین با مدیریت خود، خودرو، لوازم خانگی و معدن را به این وضع رسانده است؟ ما باید منطقی حرف بزنیم.
رئیسی: تلقی ما از استیضاح، اختلاف نیست
در ادامه جلسه رئیس‌جمهور برای دفاع از وزیر کابینه وارد صحن مجلس شورای اسلامی شد. سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، گفت: امروز با توجه به دعوت صورت‌گرفته احساس کردم با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری برای وحدت و همراهی میان قوا، برخی به اشتباه برداشت کنند استیضاح و سؤال از مسئول جلوه اختلاف تلقی شود. تلقی بنده این نیست که این اقدامات جلوه اختلاف است حتی از کسانی که احساس مسئولیت و طلب توضیح کردند و خواستند به دغدغه مردم و نمایندگان بپردازند، تقدیر می‌کنم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه طبیعتاً داوری با نمایندگان و وجدان‌های بیدار مردم است گفت: تلقی ما از این استیضاح تلقی اختلاف نیست بلکه تلقی احساس مسئولیت عزیزان است. در حوزه وزارت صنعت مدیران زیادی جابه‌جا شدند در حالی که ثبات در مدیریت اهمیت دارد و می‌تواند به تولید‌کننده و بخش‌های صنعت و معدن پیام ثبات را منتقل کند.
 فاطمی‌امین: هواپیمای اقتصاد 
تازه از زمین بلند شده است
در نوبت عصر صحن علنی مجلس مجددا تعدادی از نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت اظهارنظر نمودند و فاطمی‌امین به دفاع از خود پرداخت. وی در سخنانی گفت: در ۹ ماه اول ۱۴۰۰ رشد اقتصاد در بخش صنعت ۳ درصد بوده و کل اقتصاد ۴ درصد بود در صورتی که در ۹ ماه ابتدایی ۱۴۰۱ رشد بخش صنعت به ۸ درصد رسیده است. تورم بخش مصرف‌کننده در کل اقتصاد در شهریور 1400، 45.8 و در بهمن 1401؛ 47.8 درصد بوده است. در حالی که تورم کالاهای صنعتی در سال 1400، 63.5 درصد و در سال 1401، 42.3 درصد بوده است. این بسیار اشتباه است که پول آب، برق و گاز و دستمزد ریالی بوده اما قیمت محصول دلاری باشد. وزارت صمت ۳۰ درصد اقتصاد کشور را در دست دارد. در کل دنیا ۹۰ رشته فعالیت وجود دارد که ۲۷ رشته از این فعالیت‌های اقتصادی به وزارت صمت بازمی‌گردد. 
فاطمی‌امین افزود: وزارتخانه‌ای که ۳۰ درصد تولید کشور را در دست داشته و یک‌سوم کل فعالیت‌ها را دربر می‌گیرد. در طول دولت قبلی ۴ تا سرپرست داشته است. آمار تورم خودرو از اردیبهشت‌ماه تا آبان‌ماه سال گذشته کاهشی بوده و از آذرماه افزایش پیدا کرده است که به قیمت ارز بازمی‌گردد. مگر من مسئول ارز هستم چالش‌های بازار ارز در کار بنده نیز تاثیر منفی می‌گذارد قیمت مواد اولیه کارخانه‌ها افزایش می‌یابد. هواپیمای اقتصاد تازه تیک‌آف کرده و از زمین بلند شده اجازه ندهید دوباره به زمین بنشیند. ما در دهه 90 رشد اقتصادی پایین داشتیم، یک دهه عقب‌ماندگی داریم یعنی درآمد واقعی مردم بالا نرفته است. ما امروز وارث تورم سال 96 هستیم. پنج سال است که تورم بالای 30 درصد داریم که این بی‌نظیر است و ده سال است که تورم بالا و تولید ضعیف بوده و درآمد هزینه خانوارها به‌هم ریخته است.
رأی مجلس به خداحافظی وزیر صمت از کابینه
در نهایت رای‌گیری مجلس برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌صورت مکتوب انجام شد و فاطمی‌امین با ۱۶۲ رأی از همراهی کابینه سیزدهم بازماند. بنابر اعلام رئیس مجلس از میان کل حاضرین که ۲۷۲ رأی بود ۱۰۲ رأی مخالف استیضاح و ۲ رأی ممتنع و ۱۶۲ رأی موافق استیضاح و ۶ رأی باطله بود که منجر به کنار گذاشتن وزیر صمت شد.