kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۳۹۷۲
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸
رئیس ‌کمیسیون عمران مجلس خبر داد

ورود ۵۰ هواپیمای باری و مسافری جدید به کشور

رئیس‌ کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی کشور گفت: 50 فروند هواپیمای جدید وارد کشور و تعدادی از آن نیز عملیاتی شده است.

محمدرضا رضایی‌کوچی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با ‌اشاره به ورود 50 فروند هواپیمای باری و مسافری به ناوگان هوایی کشور، اظهار کرد:‌ متوسط عمر این هواپیماها بالای 20 سال است.
وی با ‌اشاره به اینکه این هواپیماها به حمل‌ونقل هوایی کشور کمک می‌کند ادامه داد: ناوگان هوایی مسافری کشور فرسوده است و به‌لحاظ کمّیت پایین است. از حدود 500 هواپیما حدود 170 تا 180 فروند هواپیمای فعال داریم.
رئیس‌ کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بخشی از این هواپیماهای فعال باری هستند، اضافه کرد:‌ همه 50 فروند هواپیمای جدید وارد کشور و تعدادی از آن نیز عملیاتی شده است.
گفتنی است مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهر‌سازی در نخستین روزهای سال جاری گفته بود: ناوگان هوایی فرسودگی زیادی داشت که در مدت کوتاهی تعداد قابل توجهی به ناوگان هوایی افزوده شد. طی نیمه نخست امسال ناوگان هوایی نو‌سازی می‌شود.
بر اساس گزارش‌های موجود، سن ناوگان هوایی کشور بالای ۲۰ سال است و در دولت سیزدهم با وجود تحریم‌ها برنامه‌هایی برای کاهش سن ناوگان تدارک دیده شده است.
حال آن‌طور که برخی از مسافران پروازی در این چند روز با آن مواجه شده‌اند وجود برخی هواپیماهای نه چندان نو اما با کارکرد پایین در برخی خطوط هستند.
در انتظار «ایران 140»
گفتنی است مجموعه‌های صنعتی و دفاعی کشور از چند سال قبل در حال کار روی یک نمونه از هواپیمای بومی هستند که با نام ایران 140 شناخته می‌شود. در این راستا محمدی‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا درباره روند ساخت هواپیمای بومی در کشور بیان کرد: آقای رئیس‌جمهور یک کمیته مشترک را تشکیل دادند شامل معاونت علمی فناوری، وزارت صمت، وزارت دفاع و وزارت راه و شهر‌سازی که سازمان هواپیمایی کشوری متولی آن است؛ البته مجموعه‌های دانش‌بنیان و کارگروه‌های دیگر هم در این کمیته حضور دارند که مسئولیت ساخت و هدایت هواپیمای مسافربری را در کشور به عهده دارند.
معاون وزیر راه و شهر‌سازی همچنین درباره زمان پرواز ایران ۱۴۰ اظهار کرد: گزارش وزارت دفاع حاکی از آن است که ساخت این هواپیما پیشرفت خوبی داشته و آماده پرواز است که شاید بنا به خواست خودشان و دستورالعمل‌های عملیات، پروازش رسانه‌ای شده و اطلاع‌رسانی درباره آن انجام خواهد شد.