kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۳۶۸۰
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۷

شهید آشوری دفاع مقدس برگ افتخاری برای ملت غیور ایران

پیکر شهید جانی بت اوشانا، از شهدای آشوری دفاع مقدس پس از 38 سال تفحص شد و هویت او مشخص گردید.

شهدا با مجاهدت و ایثار گرانقیمت‌ترین سرمایه خود، انقلاب اسلامی را حفظ کردند و امنیت و استقلال را به کشور ارزانی داشتند. جانی بت اوشانا متولد نیمه شهریور ۱۳۴۳ بود که در سال 63 با لباس سربازی ارتش جمهوری اسلامی ایران به جبهه رفت و در حالی‌که سرباز تیپ ۵۵ هوابرد ارتش بود، روز 23 اسفند سال 63 در شرق دجله در علمیات بدر به شهادت رسید و مفقودالاثر شد. هویت این شهید پس از ۳۸ سال با آزمایش DNA مشخص شده است. شهید آشوری دفاع مقدس، برگ افتخاری برای ملت بزرگ و غیور ایران و نشانگر تعهد و پایبندی اقلیت‌های دینی به کشور است.
به گزارش فارس، اواسط اسفند نیروهای تفحص پیکر او را تفحص کردند و به سرعت از طریق آزمایش DNA هویت او مشخص شد. اما فرق شهید جانی بت اوشانا با دیگر شهدای مثل خودش در این بود که کسی از اعضای خانواده‌اش در دسترس نبودند. جامعه آشوری‌های ایران و نیروهای ارتش با چاپ عکسی از او و اطلاعیه، تمام تلاش خود را کردند تا نشانی از اقوامش پیدا کنند. پس از مدتی مشخص شد پدر و مادر و برادر این شهید در آرامستان آشوری‌ها در اسلامشهر به خاک سپرده شدند. خانواده این شهید، رنج دوری او را تحمل کردند و با صبر بر شهادت او از دنیا رفتند و حالا اقوام حاضر شهید جانی بت اوشانا، تنها دختر عمو و دختر عمه او هستند.
رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۶۵ و در زمان ریاست جمهوری با حضور در منزل این شهید با خانواده او دیدار کرد. تصویری از حضور رهبر معظم انقلاب در خانه شهید آشوری «جانی بت اوشانا» منتشر شده است.
جزئیات مراسم وداع
و تشییع شهید آشوری دفاع مقدس
مراسم اعلام رسمی تفحص و شناسایی شهید جانی بت اوشانا با حضور مسئولان کمیته مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح و خانواده وی در کلیسای حضرت یوسف(ع) تهران برگزار شد.
به گزارش مهر، آئین وداع با پیکر شهید اوشانافقی بگلو امروز از ساعت ۱۶ در معراج شهدای تهران برای عموم مردم برگزار می‌شود. مراسم وداع با شهید نیز روز پنج‌شنبه هفتم اردیبهشت در پادگان ۰۱ ارتش و آئین تشییع پیکر مطهر شهید روز جمعه هشتم اردیبهشت پس از نماز جمعه تهران برگزار می‌شود.
همچنین برنامه اختصاصی کلیسا نیز طبق آئین مذهبی آشوریان بعد از نماز جمعه در کلیسای حضرت یوسف(ع) واقع در تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان شهید سید عباس موسوی برگزار می‌شود و سپس این شهید بزرگوار برای تدفین به اسلامشهر منتقل
می‌شود.