kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۳۰۴۷
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷

 اعتراف آمریکا به حملات دقیق علیه نیروهایش در سوریه 23 نظامی اشغالگران مجروح شده‌اند

 
 
فرماندهی مرکزی آمریکا که بر نیروهای این کشور در غرب آسیا نظارت دارد، بالاخره اعتراف کرد که ۲۳ نظامی ‌اشغالگر این کشور در سوریه طی دو حمله در ماه مارس (فروردین) دچار «آسیب مغزی» شده‌اند. 
در خاطر آن‌هایی که اخبار سوریه را دنبال می‌کنند مانده است که در واپسین ماه سال 1401 رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا در سفری مخفیانه به سوریه، از مناطق تحت‌اشغال نظامیان کشورش بازدید کرد و در جریان این سفر در پاسخ به سؤال خبرنگاران همراهش مبنی بر این‌که «آیا استقرار حدود ۹۰۰ نظامی آمریکایی در سوریه ارزش مخاطره و ریسک را دارد؟» مدعی شد: «من معتقدم این مسئله مهمی است و پاسخ من به این سؤال بله است.» معلوم نیست که چه میزان نفت و... از سوریه را مصادره (بخوانید می‌دزدند) که با این همه هزینه مالی و جانی باز این‌اشغال را سودآور می‌دانند. البته بگذریم از شعارهایی که برای مبارزه با داعش و تروریسم می‌دهند که این روزها برای مردم سوریه جز یک شوخی خنک نیست. حالا فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «۱۱ مورد جدید ترومای خفیف مغزی را در جریان حملات ۲۳ و ۲۴ مارس [3 و 4 فروردین] در شرق سوریه شناسایی کردیم. جراحت ۲۳ نفر از این زخمی‌ها با آسیب مغزی خفیف تروماتیک تشخیص داده شدند. تیم‌های پزشکی ما همچنان به معاینه سربازان ادامه می‌دهند تا هرگونه نشانه‌ از وجود تروما را شناسایی کنند.» به گزارش ایسنا، ۲۵ سرباز آمریکایی بر اثر حملات و ضد حملات در سوریه زخمی شده و یک تن دیگر کشته شده است. این اولین بار نیست که سربازان آمریکایی در منطقه در اثر این حملات دچار آسیب مغزی! می‌شوند. در سال ۲۰۲۰، بیش از ۱۰۰ سرباز آمریکایی با آسیب‌های مغزی ناشی از حمله موشکی به پایگاهی در عراق، تشخیص داده شدند. البته بعدها خبرهایی منتشر شد مبنی بر این که، صدمات بعضا خیلی بیش از آسیب مغزی بوده است.
یک پیروزی بزرگ دیگر برای دمشق
خبر دیگر از سوریه آن‌که صبح روز شنبه وزارت خارجه عربستان در پایان نشست مشورتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر، اردن و عراق بیانیه‌ای درباره سوریه صادر کرد. طبق گزارش خبرگزاری «واس» عربستان، در این بیانیه آمده: «راه‌حل سیاسی تنها راه‌حل بحران سوریه است و وجود نقش رهبری عربی در تلاش‌هایی با هدف پایان بحران و ایجاد سازوکارهای لازم برای این نقش و نیز افزایش مشورت بین کشورهای عربی به طوری‌ که تضمین‌کننده موفقیت این تلاش‌ها باشد، اهمیت دارد.»
در ادامه این بیانیه خاطرنشان شده است: «درباره تلاش‌های به کار گرفته شده به منظور دستیابی به راه‌حل سیاسی لازم برای سوریه که به تمام پیامدهای وضعیت این کشور پایان دهد و حافظ وحدت سوریه، امنیت و ثبات و هویت عربی‌اش‌ باشد، رایزنی‌ها و تبادل دیدگاه‌ها انجام گرفت، تا این کشور به آغوش اعراب بازگردد و به خیر و صلاح ملت برادر باشد.»
همچنین از پیشروی عادی‌‌سازی روابط جهان عرب و سوریه خبر می‌رسد که «فیصل مقداد»، وزیرخارجه سوریه، در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود روز شنبه به دعوت رسمی مقامات الجزایر وارد این کشور شد. سفر وزیرخارجه سوریه به الجزایر سه روزه خواهد بود و وی پس از آن به تونس و عراق می‌رود.