kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۸۶۸
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۱

فهرست قیمت جدید خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا

قیمت جدید کارخانه‌ای خودروهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا مشخص شد که البته بدون احتساب عوارض و مالیات است.
به گزارش خبرگزاری فارس پس از مصوب شدن قیمت خودروها در شورای رقابت، قیمت اصلاح شده خودروهای تولید دو خودروساز بزرگ کشور اعلام شد. میانگین افزایش قیمت خودروها 29 درصد است که البته بدون احتساب عوارض و مالیات است.
گفتنی است با وجود این اظهارات اغلب خودروها بین 40 تا 42 درصد افزایش قیمت یافته است و سهم زیاد کاهش میانگین قیمت‌ها به 29 درصد مربوط به‌ هایما و کوئیک و یک مدل از تاراست. البته نکته قابل توجه در این ارتباط آنکه بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌های اعلامی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ درصد پایین‌تر از قیمت‌های بازار آزاد هستند اما با توجه به اینکه دولت به دنبال مهار تورم است افزایش 40 تا 42 درصدی قیمت انواع پژو، رانا و برخی مدل‌های دنا و ساینا، مغایر با سیاست کلان کشور است.
قیمت خودرو روز یکشنبه بالاخره پس از پنج روز پاسکاری تعیین تکلیف شد. بنابراین حالا دیگر زمان اجرای وعده‌های خودرویی وزارت صمت رسیده و باید عرضه به صورت محسوس افزایش یابد.
بر همین اساس همان‌طور که متولیان وزارت صمت همچون شخص وزیر بارها اشاره کرده‌اند نیاز بازار خودروی کشور حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است. باید زمینه به گونه‌ای فراهم شود که خودروهای پارک شده در پارکینگ خانه‌ها که نقش حفظ سرمایه مالک را بازی می‌کنند، روانه بازار شوند.