وزیر بهداشت:
برنامه «پزشکی خانواده» از اول اردیبهشت در سراسر کشور عملیاتی میشود
وزیر بهداشت گفت: برنامه پزشکی خانواده از اول اردیبهشت در سراسر کشور عملیاتی میشود و اکنون این برنامه در شهرهای ۲۰ هزار نفر جمعیت و روستاها در حال اجراست.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام عیناللهی در حاشیه رونمایی از سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده که در محل ستاد برگزار شد، افزود: هدف از اجرای برنامه پزشکی خانواده آن است که هزینه درمان مردم کاهش یابد و افرادی که از سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع تحت درمان قرار گیرند، هزینه بستری آنها رایگان شود؛ همانطور که اکنون در بوشهر، خراسان جنوبی و کردستان بیمارانی که از سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع در بیمارستانها بستری میشوند، رایگان تحت درمان قرار میگیرند. عین اللهی بیان داشت: اکنون دو هزار خانه بهداشت و مراکز جامع سلامت تاسیس شده و زیر ساختهای وزارت بهداشت برای اجرای این برنامه کافی نیست و باید بخش خصوصی در این زمینه فعال
شود.
وی با بیان اینکه نظام سلامت ایران از نظر خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب است و باید ارتقا یابد، ادامه داد: شبکه بهداشت و درمان، بهورزها اقدام بزرگی بود و در دوران همه گیری کرونا دیدیم که با انجام به موقع واکسیناسیون، جلوی بیماری و هزینههای ناشی از آن گرفته شد.
وزیر بهداشت گفت: از عوامل مهم در موفقیت نظام سلامت، افراد بومی و بهورزها هستند که در روستاها حضور دارند همچنین این افراد در حوادثی از قبیل زلزله و سیل وفادار به مردم بودند و با ارتقای وضعیت این قشر به نظام سلامت کمک
میشود.
عین اللهی افزود: از لحاظ افزایش نیروی انسانی، وضعیت خوبی در مقاطع مختلف تحصیلی داریم؛ لازم است برای آنها ساماندهی انجام شود و یکپارچه شدن اقدامات تشخیصی آزمایشگاه در برنامه پزشکی خانواده
ضروریست.
وی اظهارداشت: یکی از مشکلاتی که در کشور داریم، میزان بالای مصرف دارو است به طوری که میانگین تجویز دارو در هر نسخه در جهان ۱.۵ قلم است اما در ایران حدود چهار قلم دارو در هر نسخه نوشته میشود که بیش از دو برابر استاندارد جهانی است.