kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۳۶۳
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰

شرایط فروش ارز با کارت ملی تغییر کرد

 
 
طبق اعلام سیاست‌گذار ارزی، شرایط فروش ارز با کارت ملی از دیروز تغییر کرد و دیگر به شکل اسکناس نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم با تصمیم بانک مرکزی از دیروز دوشنبه 14/01/ 1402، فروش دلار دولتی با کارت ملی از روش «پرداخت اسکناس به خریدار» به «واریز به حساب ارزی خریدار» تغییر کرد.
در بخشنامه ابلاغی تأکید شده است: «از روز دوشنبه 14/01/1402، روش فروش ارز صورت اسکناس در سرفصل «تأمین نیازهای ضروری کد 56» به متقاضیان از روش (پرداخت مستقیم اسکناس به متقاضی) به روش (واریز به حساب ارزی متقاضی نزد بانک‌ها) تغییر می‌کند. جزئیات فرآیند مذکور به‌زودی اعلام می‌شود.»
همچنین در ادامه اطلاعیه خطاب به صرافی‌ها قید شده است: «صرافی‌هایی که در روزهای گذشته اقدام به خرید اسکناس از بازار متشکل معاملات ارزی نموده‌اند، با قید تسریع نسبت به فروش اسکناس‌های مذکور در سرفصل تأمین نیازهای ضروری کد 56 طبق روال قبلی اقدام نموده و وضعیت بازارزی خود را در روز جاری صفر 
نمایند.»
گفتنی است، پیش از این مردم با پرداخت وجه می‌توانستند نسبت به خرید سهمیه دو هزار یورویی خود (یا معادل آن نسبت به سایر ارزها) از طریق صرافی‌ها و شعب بانکی منتخب و مجاز اقدام کنند اما این روند با تغییراتی از دیروز مواجه شده؛ به‌گونه‌ای که از این به بعد مردم برای خرید ارز سهمیه‌ای باید ابتدا حساب ارزی باز کنند و این مبلغ به صورت ارزی به حساب آنها واریز خواهد شد.
براین اساس، افراد باید برای باز کردن حساب ارزی، معادل ریالی ۱۰۰ دلار را به حساب خود واریز کنند و پنج روز کاری پس از افتتاح حساب امکان برداشت دارند. همچنین شنیده‌ها حاکی از این است که از سال جاری افرادی که ارز سهمیه‌ای دریافت می‌کنند احتمالا در ارزیابی دریافت یارانه آنها تاثیرگذار خواهد بود.
کاهش سهمیه فروش ارز با کارت ملی
همچنین فروش ارز به اشخاص حقیقی از دیروز در مرکز مبادله ارز و طلا بانک مرکزی با کاهش سهمیه فروش آغاز شد. سهمیه فروش ارز با کارت ملی در صرافی‌ها با تصمیم بانک مرکزی از پنج هزار یورو به دو هزار یورو کاهش یافت. نکته مهم دیگر در سیاست فروش ارز سهمیه‌ای با کارت ملی که از دیروز اعمال شده، به زمان فروش این ارز در سال برمی‌گردد. با ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی، سابقه خرید ارز سهمیه‌ای که سابق بر این ابتدای هر سال پاک می‌شد به 365 روز بعد از آخرین خرید تغییر یافته است.
در اطلاعیه سیاست‌گذار ارزی خطاب به صرافی‌ها آمده است: «از تاریخ اول فروردین 1402 فروش ارز به هر شخص در سرفصل تأمین نیازهای ضروری کد 56 صرفاً پس از گذشت یک سال (365 روز) از آخرین نوبت خرید آن شخص در سرفصل‌های سایر کد 24 و تأمین نیازهای ضروری کد 56 مجاز است.»