kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۳۰۶
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷
رئیسی در آیین افتتاح سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم:

حجاب یک ضرورت دینی و الزام قانونی است

رئیس‌جمهور به موضوع عفاف و حجاب به عنوان یکی از مطالبات و دغدغه‌های بحق متدینین در جامعه اشاره کرد و افزود: حجاب یک ضرورت دینی و یک امر الهی مشترک بین همه ادیان توحیدی و مذاهب اسلامی است که برای فرد و جامعه در برابر هرگونه آسیب و لغزشی مصونیت ایجاد می‌کند.
 
 
 
 
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر دیروز شنبه همزمان با روز «جمهوری اسلامی ایران»، در دهمین روز ماه مبارک رمضان در آیین افتتاح و آغاز به کار سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: مردم ایران در این روز که روز جمهوری اسلامی و مردمسالاری دینی است، اراده کردند که دین بر سرنوشت آنها حاکم بوده و همه ارتباطات آنها متاثر از دین و آموزه‌های قرآنی باشد.
رئیس‌جمهور در ادامه دوازدهم فروردین و روز جمهوری اسلامی را از جمله روزهای مهم در تاریخ انقلاب اسلامی و جلوه روشنی از باور امام خمینی به مردم دانست و افزود: نگاه امام به رای مردم هیچ‌گاه تشریفاتی نبود و مراجعه ایشان به رای مردم برای انتخاب نوع حکومت و همچنین تایید قانون اساسی مبتنی بر احکام الهی و اسلامی از جلوه‌های زیبای باور و اعتقاد به مردم در سیره و سلوک ایشان است.
آیت‌الله رئیسی در ادامه توسعه فرهنگ قرآنی در کشور را مرهون ترغیب‌ها، تشویق‌ها و پیگیری‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: بنده شخصاً برای همه چهره‌های قرآنی ارزش فراوانی قائلم اما حقیقتاً آنچه که در حوزه قرآن در کشور اتفاق افتاده، ماحصل توجه و نگاه ویژه رهبری معظم انقلاب به توسعه فرهنگ قرآنی بوده است.
رئیس‌جمهور با اشاره اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر وجود ۳۰۰ حافظ قرآن کریم تنها در یکی از روستاهای کشور، تحقق هدف‌گذاری ۱۰ میلیون حافظ در کشور را دست یافتنی خواند و تصریح کرد: رویدادهای قرآنی نظیر برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی از جمله اقدامات بسیار خوب و موثر در زمینه ترویج و نشر معارف قرآنی در جامعه و امری پسندیده است که وزارت ارشاد باید این‌گونه برنامه‌ها را در سایر استان‌ها شهرستان‌ها و شهرهای کشور نیز توسعه دهد.
رئیسی همچنین به موضوع عفاف و حجاب به عنوان یکی از مطالبات و دغدغه‌های بحق متدینین در جامعه اشاره کرد و افزود: حجاب یک ضرورت دینی و یک امر الهی مشترک بین همه ادیان توحیدی و مذاهب اسلامی است که برای فرد و جامعه در برابر هرگونه آسیب و لغزشی مصونیت ایجاد می‌کند.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: ممکن است کسانی هم باشند که به این مفاهیم الزام و اعتقادی نداشته باشند که در این‌جا استفاده از ظرفیت مراکز علمی، مباحثه و گفت‌وگوهایی اقناعی مورد تاکید ما است. در عین حال در این رابطه یک الزام قانونی وجود دارد و همه اقشار جامعه با هر نگرش و گرایشی ملزم به رعایت این قانون هستند.
رئیسی با بیان اینکه بحمدالله زنان و دختران ما تاکنون پابندی خود به قانون را ثابت کرده‌اند و بعد از این نیز اینچنین خواهد بود، افزود: نقطه اشتراک همه وصایای شهدا حفظ اصول و ارزش‌های دینی و انقلابی است و امروز ما به عنوان بازماندگان شهدا باید به وصایای آنها پایبند باشیم.
رئیس‌جمهور حساسیت نسبت به دیگر منکرات از جمله در موضوع مفاسد اقتصادی را از دیگر مطالبات درست و به حق افکار عمومی در کنار موضوع بدحجابی عنوان کرد و گفت: وظیفه مسئولان پاک نگه داشتن جامعه اسلامی از لوث وجود مفسدان و توجه به همه بایدها و معروف‌ها و همه نبایدها و منکرات است.
آیت‌الله رئیسی در پایان همچنین خطاب به جامعه قرآنی کشور تاکید کرد: شما نیز امروز وظیفه دارید توجه به مفاهیم قرآنی، دشمن‌شناسی و امیدبخشی در جامعه را در راس اقدامات و فعالیت‌های خود قرار دهید.
اعلام نتایج بررسی علل بروز مشکلات پرداخت حقوق اسفند ماه و امتیازات قانون رتبه‌بندی
همچنین نهم فروردین ماه پیرو دستور رئیس‌جمهور به معاون اول برای بررسی سریع و دقیق علل بروز مشکلات پرداخت حقوق اسفند ماه و امتیازات قانون رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان و رفع مشکل و شناسایی و برخورد با قصور و تقصیرهای احتمالی، دکتر مخبر در نامه‌ای به دکتر رئیسی نتیجه بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام شده در این زمینه را اعلام کرد.
در نامه آقای مخبر به آیت‌الله رئیسی آمده بود: پس از برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و بررسی اسناد و مدارک و توضیحات دست‌اندرکاران مشخص شد کوتاهی و نحوه اقدام وزارت‌ آموزش و پرورش علت اصلی بروز مشکل بوده است.
بنا بر نامه معاون اول به رئیس‌جمهور برای حل مشکل و اجرای دقیق و قانونمند رتبه‌بندی معلمان نیز مقرر شد، با وجود برخی ابهامات در احکام صادره که در فرصت مناسب بررسی خواهد شد، برای رعایت شأن و جایگاه معلمان علاوه‌بر تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات (۳۸هزار میلیارد تومان) قانون مصوب، دولت نیز از حداکثر اختیارات قانونی خویش برای افزایش رقم مصوب استفاده کرده و بر این اساس مطالبات قانونی ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و دوازده ماهه سال ۱۴۰۱ با فوریت محاسبه و پرداخت شود.
بررسی عملکرد وزارتخانه‌ها و ستاد تنظیم بازار در زمینه نظارت و کنترل بر قیمت‌ها
در همین روز و در جلسه هیئت دولت که به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد، ضمن بررسی آخرین وضعیت قیمت کالاهای اساسی، ستاد تنظیم بازار و وزارتخانه‌ها درباره نحوه نظارت و کنترل قیمت‌ها گزارش دادند.
رئیس‌جمهور در این جلسه از وزرای اقتصادی کابینه، کیفیت روش‌ها و راهکارهای نظارت بر کنترل قیمت‌ها را جویا شد و آقایان فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، خاندوزی وزیر اقتصاد و ساداتی‌نژاد وزیر جهادکشاورزی از نحوه نظارت و کنترل قیمت‌ها با بهره‌گیری از سامانه جامع تجارت و سامانه ۱۲۴، کنترل و نظارت فروشگاهی و همچنین نظارت و بازرسی‌های میدانی گزارش‌هایی ارائه کردند.
رئیسی در ادامه با اشاره به احتمال گران‌فروشی و تخلف برخی واحدهای صنفی در ابتدای سال، بر تشدید نظارت و بازرسی در کنترل قیمت‌ها تاکید کرد.
در این جلسه همچنین گزارشی از آخرین وضعیت اقدامات و بررسی‌های صورت گرفته برای اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان ارائه شد و رئیس‌جمهور، وزیر آموزش و پرورش را مکلف کرد، با دقت و سرعت بیشتر اجرای این قانون را تا تحقق کامل حقوق و مطالبات قانونی فرهنگیان پیگیری کند.
آیت‌الله رئیسی به معاون اول رئیس‌جمهور نیز ماموریت داد با تشکیل کارگروهی متشکل از وزارت‌ اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، ضمن رصد تصمیمات دستگاه‌های اجرایی از هرگونه تصمیمی که منجر به افزایش تورم شود، جلوگیری به عمل آورند.
موافقت رئیس‌جمهور با پیشنهاد تشکیل باشگاه دانشمندان برتر برای رصد و ارائه راهکار حل مشکلات کشور
رئیسی عصر سه‌شنبه هشتم فروردین در ضیافت افطار با جمعی از اساتید دانشگاه و دانشمندان یک درصد پر استناد جهان، با اشاره به جایگاه علمی ایران در منطقه و جهان، جامعه علمی بخصوص دانشمندان کشور را تضمین‌کننده شتاب رشد علمی کشور دانست.
رئیس‌جمهور ارائه راهکار برای حل مسائل و مشکلات کشور را از ویژگی‌های علوم کاربردی دانست و از دانشمندان و پژوهشگران خواست علاوه‌بر تلاش برای پیشرفت علمی و فتح مرزهای دانش، با شناخت مسائل کشور، راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکلات ارائه کنند. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه بخش تولید کشور به شدت نیازمند نیروهای ماهر، کاردان و دانشمند است، وزارتخانه‌های علوم و بهداشت را مامور کرد زمینه تسهیل حضور نیروهای ماهر و دانشمندان را در بخش‌های مختلف تولیدی کشور فراهم کنند.
موافقت با پیشنهاد تشکیل بنیاد دانشمندان برتر کشور برای رصد مشکلات کشور و ارائه راهکار رفع آنها از دیگر محورهای صحبت‌های رئیس‌جمهور در این جلسه بود.
اقدام جهادی بخش اجرایی و نهادهای انقلابی
برای اشتغال‌آفرینی در استان‌های دارای آمار بیکاری بالاتر
رئیس‌جمهور در همین روز و در هشتاد و چهارمین جلسه شورای‌عالی اشتغال، با اشاره به نقش مهم اشتغال در تحقق شعار سال گفت: بحمدالله آمارهای سال گذشته نشان دهنده کاهش بیکاری است، اما قطعا نمی‌توان به این میزان از اشتغالزایی اکتفا نمود و باید با کار و اقدام جهادی زمینه تحقق شعار سال را فراهم کرد.
آیت‌الله رئیسی در ادامه بر ضرورت تمرکز ویژه بر اشتغال‌آفرینی در استان‌های دارای نرخ بیکاری بالاتر تاکید کرد و به وزیر کار ماموریت داد اشتغالزایی و کاهش معضل بیکاری به‌ویژه ایجاد اشتغال برای اقشار تحصیل‌کرده در این استان‌ها را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهد.
رئیس‌جمهور همچنین آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور را مکلف کرد در کنار آموزش، مهارت آفرینی و افزایش مهارت در دانش‌آموزان و دانشجویان را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند.
«تلاش برای فعال‌تر کردن تعاونی‌ها و بخش خصوصی»، «توجه به دیگر شاخه‌های اقتصاد از جمله اقتصاد روستا، دیجیتال، دریا و گردشگری»، «اهتمام ویژه به افزایش بهره‌وری و شغل باکیفیت»، «فعال‌‌سازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل» و «توجه به اشتغال مرزی برای مرزنشینان با ایجاد بازارچه‌های مرزی» از جمله دستورات رئیس‌جمهور برای تحقق اهداف دولت در حوزه اشتغال در این جلسه بود.
رفع همه ناترازی‌های به ارث رسیده به دولت
از وظایف مهم دولتمردان در سال جدید است
آیت‌الله رئیسی دوشنبه هفتم فروردین ماه نیز در همایش سراسری مدیران دولت مردمی در راستای مهار تورم و رشد تولید، با بیان اینکه در سال نو نیازمند یک تحول درونی هستیم تا نگاه ما بر اساس آن به کارها نگاه مردم‌داری، انقلابی و جهادی باشد، تصریح کرد: تزریق ناامیدی به جامعه از گناهان نابخشودنی است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه زمان برای ما بسیار مهم و حائز اهمیت است و باید با رویکرد تحولی اقداماتی در خور ملت شریف ایران و انتظارات رهبری معظم انقلاب انجام دهیم، تصریح کرد: به هیچ عنوان نباید در وعده‌هایی که به مردم داده شده خلف وعده شود و همچنین باید نسبت به اقدامات صورت گرفته به صورت مستمر به مردم گزارش داده شود.
رئیسی در ادامه سیاست داخلی دولت را متکی به ظرفیت‌های عظیم داخلی و سیاست خارجی دولت را مبتنی بر نگاه متوازن در روابط با همه کشورها دانست و گفت: ما با همه کشورهای دنیا به صورت متوازن تعامل داریم، اما هیچ‌گاه مسائل کشور را به اخم و لبخند چند کشور گره نزدیم. امروز هر کشوری که بخواهد با جمهوری اسلامی تعامل داشته باشد، زمینه آن فراهم شده است.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز وظایف مهم و سنگینی به عهده دولت است که باید با مسئولیت‌پذیری و پرهیز از فرافکنی به نحو مطلوب انجام شود، تصریح کرد: اداره کشور نیازمند همراهی و هماهنگی همه نهادهای کشور است. امروز اقدامات صورت گرفته در کشور با کمک همه نهادهای انقلابی بدون خط‌کشی‌های غلط و با مأموریت مشترک رفع مشکلات کشور و مردم انجام شده و این رویه باید استمرار داشته باشد.
تلاش برای رفع مشکلات با کمک همه نهادهای انقلابی و بدون خط‌کشی‌های غلط، عبور دادن کشور از چالش‌های متعدد با همراهی مردم و بر خلاف خواست دشمن، تلاش برای رفع تمام موانع تولید با نگاه ویژه و کار تحولی، تشکیل کمیته‌ای برای بررسی و جلوگیری از تصمیمات تورم‌زا در راستای تحقق شعار سال، رفع همه ناترازی‌های به ارث رسیده به دولت به عنوان وظایف مهم دولتمردان در سال جدید از دیگر محورهای سخنان رئیس‌جمهور در جمع مدیران دولت در سراسر کشور بود. 
مهار تورم و رشد تولید نه یک برنامه مقطعی
بلکه برنامه دائم دولت تا تحقق آن است
آیت‌الله رئیسی پنجم فروردین و در اولین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ با موضوع بررسی راهکارهای تحقق شعار سال، «مهار تورم و رشد تولید» را که امروز دغدغه مهم مردم، دولت و رهبری معظم انقلاب اسلامی است، نه یک برنامه مقطعی بلکه برنامه دائم دولت تا تحقق آن دانست و وزرای اقتصادی دولت را مکلف کرد برنامه‌های پیشنهادی خود را در قالب نسخه عملیاتی و اجرایی مهار تورم و رونق تولید ارائه کنند.
تاکید بر بسیج همه ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی منسجم برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲
رئیس‌جمهور در همین روز و در دیدار عیدانه صدها نفر از کارگزاران نظام با وی، با تاکید بر بسیج همه ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی منسجم برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲، اظهار داشت: سال ۱۴۰۲ سال تداوم تلاش مضاعف و شبانه‌روزی دولت برای خدمتگزاری است.
برنامه اصلی دولت در سال جدید کنترل تورم همراه با رشد پایدار اقتصادی است
آیت‌الله رئیسی یکم فروردین ماه نیز در پیام نوروزی به ملت ایران، با تبریک فرارسیدن سال ۱۴۰۲ و همزمانی نوروز با ماه مبارک رمضان گفت: برنامه اصلی دولت در سال ۱۴۰۲ کنترل تورم همراه با رشد پایدار اقتصادی است و به مردم عزیزمان اطمینان می‌دهم، در سال جدید تلاش خادمان شما در دولت برای تحقق وعده‌ها، از جمله «بهبود معیشت مردم»، «فساد‌ستیزی»، «مهار تورم»، «تقویت تولید» و «افزایش اشتغال»، به صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه خواهد بود.