کد خبر: ۲۶۲۲۵۹
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵

رکوردزنی مصرف بنزین در آخرین روز ۱۴۰۱با سرازیر شدن 144 میلیون لیتر به باک خودروها

 
 
رکورد مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی امسال چند بار جابه‌جا شد و در روز بیست‌ونهم اسفندماه به عدد عجیب ۱۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بنزین رسید.
براساس آمار اعلام‌شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در اکثر روزهای نوروز امسال ارقام بی‌سابقه‌ای در مصرف سوخت در کشور ثبت گردید. ثبت رقم مصرف ۱۴۴ میلیون لیتر بنزین در روز پایانی سال 1401، عدد بسیار بزرگ و بی‌سابقه‌ای است که این موضوع، لزوم مدیریت مصرف بهینه سوخت از سوی مردم را دوچندان می‌کند.
از آن‌جایی که متوسط مصرف بنزین در سال گذشته ۱۰۶ میلیون لیتر در روز بوده است، اگر تا پایان سال ۱۴۰۲ رشد ۱۲ درصدی مصرف بنزین ادامه یابد می‌توان انتظار داشت که میانگین مصرف بنزین در سال جاری به حدود ۱۱۸ میلیون لیتر در روز برسد.
علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی میانگین مصرف ۱۰ روزه منتهی به پایان سال ۱۴۰۱ را ۱۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر اعلام کرد و گفت: این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، ۱۴ درصد افزایش نشان 
می‌دهد.
وی با تأکید بر اینکه توزیع بنزین در کشور به نحو مطلوب در جریان است و هیچ کمبودی در ذخیره‌‌سازی‌های راهبردی وجود ندارد، به شانا گفت: امیدواریم با مصرف بهینه، هم‌ترازی تولید و مصرف بنزین تبدیل به ناترازی نشود و وارد باشگاه واردکنندگان بنزین نشویم.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: با احتساب وجود ۱۹ میلیون سواری خودروی شخصی، اگر هر خودرو تنها یک لیتر کمتر بنزین مصرف کند، معادل تولید یک پالایشگاه در مصرف صرفه‌جویی محقق خواهد شد.
مصرف 2 برابری خودروهای داخلی
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم در این زمینه اظهار کرد: در کشور روند تولید خودرو افزایشی است، بدون اینکه توجهی بر موضوع بهینه‌‌سازی مصرف سوخت در خودروها شود. ما باید یک تعادلی بین ورودی و خروجی خودرو داشته باشیم؛ یعنی باید خودروهای بی‌کیفیت را اسقاط کنیم تا این تعادل ایجاد شود.
وی به خبرگزاری فارس گفت: طبیعی است، در شرایطی که هیچ توجهی به موضوع بهینه‌‌سازی نمی‌شود و مصرف بنزین خودروهای داخلی به‌طور میانگین دو برابر متوسط جهانی است، نمی‌توان با ساخت پتروپالایشگاه و افزایش تولید بنزین به تقاضا پاسخ داد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر اختلاف قیمت داخلی و صادراتی سوخت بر قاچاق گفت: قطعا اختلاف قیمت داخلی و صادراتی باعث افزایش قاچاق گازوئیل شده است. با محاسبه میزان پیمایش خودروهای دیزلی و میزان مصرف گازوئیل در صنایع و نیروگاه‌ها، میزان مصرف گازوئیل باید حدود روزانه 75 الی 77 میلیون لیتر باشد در حالی‌ که این رقم روی 85 میلیون لیتر است، یعنی سرنوشت حدود 8 الی 10 میلیون لیتر گازوئیل مشخص نیست.