kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۲۲۶
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۴

آفتاب یزد: وضعیت سیاسی آمریکا و انگلیس تحقیرآمیز است (خبر ویژه)

«بحران سیاسی فزاینده در آمریکا و انگلیس که دورانی سخت و به‌شدت ترسناک را سپری می‌کنند به تحقیر کشورهایی است که خود را قدرت‌های برتر در نظام بین‌المللی می‌دانند.»
 
 
 
این تحلیل را روزنامه آفتاب یزد از قول علی بیگدلی استاد دانشگاه منتشر کرد و نوشت: ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس چندان وضعیت با ثباتی ندارد این را هم خودش می‌داند هم، هم‌حزبی‌های او!
در مجموعه تلاش‌هایی که سوناک برای رهانیدن انگلستان از معضلات اقتصادی انجام داده، چنین به نظر می‌رسد که اگرچه اتحادیه اروپایی تصمیم گرفته چندان به مقامات لندن سخت نگیرد اما در نهایت این طرح‌ها نمی‌تواند چاره کار باشد زیرا برگزیت به طرز غمگین‌کننده انگلستان را در انزوایی سخت قرار داده است!
علی بیگدلی در این رابطه می‌گوید: «بارها گفته‌ام بازهم می‌گویم خروج انگلستان از اتحادیه اروپایی (برگزیت) هزینه‌های سنگینی به اقتصاد این کشور تحمیل کرده و روز به روز این هزینه‌ها سنگین‌تر نیز خواهد شد.»
این استاد دانشگاه خاطرنشان می‌کند: «تغییر پیاپی نخست وزیران در انگلستان و وضعیت پیش روی این کشور در سال ۲۰۲۳ که پیش‌بینی می‌شود اروپا و برخی از نقاط دنیا با رکود اقتصادی شدیدی مواجه شوند این وضعیت را سخت و تلخ خواهد کرد و تلاش‌ها برای رها شدن از این وضعیت نیز چندان اثر بخش نبوده است.»
اتحادیه‌ اروپایی از یک سو بابت خروج انگلستان از این اتحادیه به نوعی خوشحال است حتی در برخی تحلیل‌ها این گونه گفته شده که مقامات بروکسل از سقوط سوناک چندان ناراضی نیز نیستند اما درگیری انگلستان با مصائب اقتصادی قطعا بسیاری از کشورهای این قاره را در کنار بحران اوکراین، درگیر تورم، بیکاری و فقر و اعتراضات اجتماعی خواهد کرد.
بیگدلی درباره وضع سیاسی و انتخابات پیش روی آمریکا می‌گوید: «اگر موانع قانونی که احتمالا دست و پای ترامپ را برای بازگشت به کاخ سفید و ریاست جمهوری مجدد در ایالات متحده آمریکا نادیده بگیریم این فرضیه که حزب محافظه‌کار انگلستان و چهره‌هایی همچون بوریس جانسون چشم انتظار ترامپ نشسته‌اند چندان به دور از واقعیت نخواهد بود ضمن آن که روسیه و پوتین نیز به دلیل روابط نزدیکی که با ترامپ دارند به رئیس جمهور شدنِ ترامپ قطعاً روی خوش نشان خواهند داد.»
علی بیگدلی ادامه می‌دهد: «آمریکایی‌ها اما به دلیل درگیری در جبهه جنگ اوکراین و روسیه دست به مماشات زده‌اند تا حداقل چین در جناح و جبهه کرملین قرار نگیرد! »
این استاد دانشگاه خاطرنشان می‌کند: «فشار بر ایران در مسئله‌ جنگ اوکراین تقریباً نتیجه عکس داد و باعث شد تهران به مسکو و پکن از همیشه نزدیک‌تر شود. 
بیگدلی در ادامه‌ صحبت‌های خود به این مسئله که: «نزدیکی پکن به مسکو خوشایند مقامات کاخ سفید نیست» واکنش نشان داده، می‌گوید: «حتماً خوشایند نیست که بابت نزدیک شدن چینی‌ها به کشورهای خاورمیانه که متحدان اقماری ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شوند اعتراض نمی‌کند و واکنش نشان نمی‌دهد.
تغییرات پی‌درپی در سپهر سیاسی انگلستان در کنار کشمکش‌ها با اتحادیه اروپایی از یک‌سو و فقر مفرط چهره‌ای قابل اعتنا و همه فن حریف برای ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا حکایت از آن دارد که انگلیس و آمریکا در دورانی سخت، پیچیده و به شدت ترسناک به سر می‌برند با نگاهی به وضعیت سوناک در انگلستان و نامزدهای تا اینجا معرفی شده برای ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا این مسئله را به اثبات می‌رساند. علی بیگدلی معتقد است این نوعی تحقیر برای کشورهایی است که خود را قدرت‌های برتر در نظام بین‌الملل می‌دانند!
علی بیگدلی به مسئله آشفتگی‌های موجود در نظام بین‌الملل بازگشته خاطرنشان می‌کند: «فضای جهان در پایان جنگ سرد به‌گونه‌ای است که باید تغییراتی را در نظام بین‌الملل و ژئوپلیتیک مناطق بحرانی از جمله حوزه بالکان و خاورمیانه پذیرا باشیم.»
«هیچ گاه فضای بین‌الملل تا به این اندازه آشفته و نگران‌کننده نبوده است.»
بیگدلی همچنین پیش‌بینی کرد ریشی سوناک و دولت وی، پنجمین قربانی برگزیت در انگلیس ظرف چند سال اخیر باشند.