kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۲۰۲
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
طغیان سراسری مردم فرانسه علیه دیکتاتوری دولت ماکرون

دانشگاه‌های فرانسه به اشغال دانشجویان  معترض درآمد معترضان خواهان استعفای ماکرون شدند

اعتراضات علیه طرح ریاضتی دولت ماکرون برای افزایش سن بازنشستگی وارد فاز سیاسی شده است. بر اساس گزارش‌ها ده‌ها دانشگاه به اشغال دانشجویان معترض درآمده است و معترضان در خیابان‌ها خواستار استعفای ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه هستند.
 
 
 
 
فرانسه روزهای پرالتهابی را سپری می‌کند. طی دو ماه گذشته مردم فرانسه دست‌کم در 8 تظاهرات و اعتصاب بزرگ سراسری اعتراض خود را به طرح ریاضتی افزایش سن بازنشستگی اعلام کرده‌اند اما دولت ماکرون همچنان اصرار دارد این طرح را به تصویب رسانده و به اجرا درآورد. و همین مسئله موجب طغیان مردم فرانسه علیه استبداد رای و دیکتاتوری ماکرون شده است. پنج شنبه گذشته صدها هزار فرانسوی در سراسر این کشور بار دیگر به خیابان‌ها آمدند تا مخالفت خود را با این طرح نشان دهند اما پاسخ دولت سرکوب و زندان بود و بیش از 310 تن از معترضان در سرتاسر این کشور بازداشت و روانه زندان شدند.
اعلام دولت به دور زدن قانون و توسل به ماده ۴۹.۳ قانون اساسی که به دولت ماکرون اجازه می‌دهد تا طرح اصلاحات جنجالی قانون بازنشستگی را در میانه اعتراضات مردمی بدون نظر نمایندگان مجلس ملی به تصویب برساند، معترضان را بیش از پیش خشمگین کرده است. 
رسانه‌های فرانسوی پیش‌بینی می‌کردند که دولت از گزینه توسل به ماده ۴۹.۳ قانون اساسی در مجلس ملی استفاده نکند و آینده سیاسی این کشور را در بن بست تقابل قدرت مجلس و دولت قرار ندهد. اما برغم هشدارها این اتفاق افتاد و اعلام این تصمیم توسط «الیزابت بورن» نخست‌وزیر فرانسه علاوه‌بر ایجاد موجی از خشم در میان نمایندگان که همزمان با اعلام آن واکنش نشان داده و صحن علنی را با خواندن سرود ملی ترک کردند، مردم خشمگین را نیز به خیابان کشاند. جمعه نیز فرانسه شب و روز بسیار ملتهبی را گذراند و برای دومین شب متوالی، جمعیت زیادی در میدان «کنکورد»، در چند صد متری مجلس ملی که توسط یک نیروی ویژه پلیس محافظت می‌شد، تجمع کردند. تظاهرکنندگان با فریاد 
« ماکرون استعفا» و «ما این‌جاییم»، آتش روشن کردند.
 به گزارش ایرنا خبرنگاران خبرگزاری فرانسه گفتند صدها نفر در گروه‌های کوچک با پرتاب بطری و مواد محترقه با پلیس مقابله کردند، در حالی که پلیس با گاز اشک‌آور پاسخ داد و سعی کرد محل را در زیر باران تخلیه کند.روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» نیز در پوشش لحظه به لحظه ناآرامی‌ها به نقل از پلیس تعداد معترضان جمعه شب در میدان کنکورد را چهار هزار نفر و تعداد بازداشت‌شدگان را ۶۱ نفر اعلام کرد.«جرالد دارونین»، وزیر کشور فرانسه گفت که این تعداد علاوه‌بر 310 نفر دیگری است که در روز پنجشنبه دستگیر شده بودند و 258 نفر از دستگیری‌ها نیز در پاریس بوده است. براین اساس تعداد کل بازداشتی‌ها در اعتراضات پاریس به بیش از 370  نفر طی دو روز پنجشنبه و جمعه رسیده است. شهرداری منطقه ۴ شهر لیون و فرماندار استراسبورگ نیز از تخریب گسترده در سطح شهر در نتیجه اعتراضات مردمی خبر دادند. گزارش‌هایی نیز از ناآرامی در شهر آلزاس و شکسته شدن ویترین مغازه‌ها و به آتش کشیده شدن یک دستگاه اتوبوس منتشر شد. شهرهای بزرگ دیگر فرانسه مانند رن، تولوز و بوردو نیز اعتراضات گسترده و هزاران نفری را شاهد بودند. همچنین گزارش شده است که تظاهرات بیشتری در سرتاسر فرانسه طی روزهای آینده برنامه‌ریزی شده و ممکن است این اعتراضات فرانسه را که درگیر اعتصاب همزمان اتحادیه‌های کارگری است، فلج کند. 
 به گزارش ایسنا، خبرگزاری یورونیوز نیز از حضور جدی دانشگاه‌های فرانسه در اعتراضات روزهای اخیر خبر داده و نوشته است پاریس به صحنه برگزاری اعتراضات دانشجویی و دانش‌آموزی علیه دولت ماکرون تبدیل شده است. به گفته اتحادیه دانشجویی «آلترناتیو» که در خط مقدم این جنبش قرار دارد، ده‌ها دانشگاه در سراسر این کشور یا به اشغال دانشجویان معترض درآمده و یا فعالیت در آنها متوقف شده است. بامداد جمعه نیز تجمعی نیز مقابل دانشگاه پاریس یک برگزار شد و مقامات دانشگاه به دلیل نگرانی‌های امنیتی ترجیح دادند فعالیت‌های اداری آن را متوقف کنند. دانشجویان که گفته می‌شود تعدادشان بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ نفر بوده، سعی در سازماندهی یک تظاهرات گسترده‌تر داشتند اما حرکت آنها به سرعت توسط نیروهای پلیس سرکوب شد؛ چند دبیرستان هم روز جمعه در پاریس بسته شدند.
در حالی که بسیاری از چهره‌های سیاسی توسل مداوم دولت به ماده ۴۹.۳ قانون اساسی را شکست سیاسی برای دولت ماکرون می‌دانند،«‌الیویه دوسو» وزیر کار فرانسه معتقد است که این یک شکست نیست. وی افزود: دولت ترجیح می‌داد این اصلاحات به رای گذاشته شود و تا آخرین لحظه نیز در پی آن بود. وی با اشاره به اینکه نمایندگان حزب رئیس‌جمهوری اکثریت قاطعی را در مجلس در اختیار ندارند، افزود: در رایزنی با نمایندگان جمهوری‌خواه (حزب راست و متمایل به دولت) برخی از آنان حمایت قطعی به عمل نیاوردند و دولت در نهایت مجبور به استفاده از ماده قانونی شد.
اعتصاب در فرودگاه لندن
همزمان با اعتراضات گسترده فرانسه، طی روزهای اخیر شهرهای مختلف انگلیس نیز شاهد اعتصاب و تظاهرات گسترده اتحادیه‌های کارگری علیه وضعیت وخیم اقتصادی کشور بوده است. دیروز نیز اتحادیه کارگری انگلیس اعلام کرد که بیش از هزار نفر از نگهبان در فرودگاه هیترو لندن قصد دارند دست به اعتصاب اعتراضی بزنند.گفته شده برگزاری این اعتصاب تا زمان تعطیلات عید پاک برنامه‌ریزی شده است. به گزارش تسنیم اتحادیه کاری فرودگاه «هیترو» لندن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «بیش از 1400 نگهبان امنیتی به همراه تعدادی دیگری از نیروهای فعال همزمان با نزدیک شدن به عید پاک مسیحیان، به‌دلیل وجود اختلاف بر سر دستمزد دست به اعتصاب گسترده خواهند زد.» این اتحادیه تصریح کرد که این اعتصاب به مدت ده روز ادامه خواهد داشت که از 31 مارس(11 فروردین) آغاز می‌شود و در روز یکشنبه 9‌آوریل(20 فروردین) که مصادف با عید پاک است پایان می‌یابد. در بیانیه ‌این اتحادیه آمده است: «اعضای ما به دلیل دستمزدهای پایینی که هیترو پرداخت می‌کند، به سادگی قادر به گذران زندگی نیستند.»«شارون گراهام»، دبیرکل اتحادیه کارگری انگلیس نیز گفت که کارگران مستحق افزایش حقوق منصفانه هستند. بیانیه اتحادیه کاری فرودگاه هیترو لندن همچنین گفته است که این اعتصاب نتیجه آن است که فرودگاه هیترو فقط 10 درصد افزایش دستمزد کارگران را پیشنهاد می‌کند که به دلیل سال‌ها کاهش دستمزد و نرخ تورم فعلی و بحران هزینه زندگی این میزان افزایش دستمزد به هیچ عنوان کافی نیست.
انگلیس طی ماه‌های گذشته شاهد اعتصاب‌های متعددی از سوی کارمندان دولت بوده است و کارگران از بدتر شدن وضعیت اقتصادی ناشی از افزایش قیمت انرژی و افزایش تورم در این کشور ابراز نارضایتی کرده‌اند. طی هفته‌های گذشته نیز بیش از 500 هزار نفر از کارکنان بخش بهداشت و درمان، معلمان مدارس و اساتید دانشگاه‌ها، رانندگان، کارکنان بخش ریلی، کارگران و بسیاری از کارکنان بخش‌ها و صنایع دیگر اعتصابات گسترده‌ای را آغاز کردند.
واکنش مسکو به حکم دادگاه بین‌المللی لاهه
خبر دیگر این که سخنگوی کرملین با ظالمانه و غیرقابل قبول خواندن حکم دادگاه کیفری بین‌الملل علیه پوتین گفت: «احکام این نهاد برای روسیه از نظر حقوقی بی‌اعتبار است.» به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روز جمعه، دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت پوتین و همچنین ماریا لووا-بلوا، کمیسر حقوق کودکان روسیه را به دلیل ادعای «اخراج غیرقانونی» کودکان اوکراینی به روسیه صادر کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا حکم بازداشت را «موجه» دانست. او اگرچه اعتراف کرد که واشنگتن دیوان کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد، اما با ادعای آن مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اوکراین، موافقت کرد. اما 
«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: حکم دادگاه بین‌المللی کیفری برای دستگیری پوتین و لووا-بلوا از نظر قانونی باطل است زیرا روسیه عضو اساسنامه رم نیست و هیچ تعهدی بر اساس آن ندارد و همچنین با دیوان کیفری بین‌المللی همکاری نمی‌کند.
«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین نیز اعلام کرده است که روسیه یکی از طرف‌های دیوان کیفری بین‌المللی نیست و صلاحیت آن توسط مسکو به رسمیت شناخته نمی‌شود، بنابراین هر یک از تصمیمات این نهاد علیه روسیه از نظر حقوقی بی‌اعتبار است. پسکوف تاکید کرد که مسکو هیچ تعهدی به تایید حکم دستگیری رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین  ندارد.ما این پیش‌فرض را ظالمانه و غیرقابل قبول می‌دانیم. روسیه، مانند بسیاری از کشورهای دیگر، صلاحیت این دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد. بر این اساس، فدراسیون روسیه هر یک از اعلامیه‌های این نهاد را از نظر قانونی باطل و بی‌اعتبار می‌داند. سفارت روسیه در آمریکا اعلام کرد، حمایت آمریکا از تصمیم دیوان کیفری بین‌الملل در صدور حکم دستگیری برای پوتین یادآور بیمار شیزوفرنی (روان پریش) است.