kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۲۰۱
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
 آسوشیتدپرس خبر داد

افزایش آمادگی‌های امنیتی در آمریکا به دنبال تقویت احتمال پیگرد قضایی ترامپ

 
 
 
همزمان با اعلام احتمالی صدور حکم دادگاه علیه ترامپ آن‌هم به جرم فساد اخلاقی، نیروهای امنیتی در این کشور برای مقابله با آشوب‌های احتمالی به حالت آماده‌باش درآمدند.
همزمان با بحث داغ رکود بزرگ و تاریخی در آمریکا و به‌وجود آمدن ابعاد سیاسی از کنار آن، موضوع ترامپ و حاشیه‌های مربوط به او هرگز سرد نمی‌شود و همواره در میان رسانه‌های آمریکایی و اهالی این کشور، دهن به دهن می‌چرخد. یکی از پرونده‌های مربوط به فساد اخلاقی و ارتباط نامشروع وی با یکی از اطرافیانش حالا در حال نزدیک شدن به ایستگاه نهایی است و انتظار می‌رود تا نتیجه دادگاه طی روزهای آتی مشخص شود. این پرونده به زنی مربوط می‌شود که ترامپ با وی ارتباط غیراخلاقی داشته و برای مخفی نگه‌داشتن آن به او حق‌السکوت داده است. هرچند هنوز زمان اعلام تصمیم دادگاه در مورد این پرونده مشخص نشده اما انتظار می‌رود تا دادگاهی در منهتن نیویورک در هفته‌های آتی برگزار شود و نظر خود را درباره این پرونده اعلام کند. مقام‌های آگاه امنیتی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که مسئولان امنیتی در حال آماده شدن برای اعلام پیگرد ترامپ در این پرونده هستند. بحث‌ها در این زمینه در مراحل مقدماتی قرار دارد. حساسیت‌های نیروهای امنیتی بر موضوع ترامپ و ناآرامی‌های احتمالی، در حالی است که ترامپ نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کرده است. در تازه‌ترین موضوع جنجالی پیرامون دونالد ترامپ، کمیته نظارت و پاسخگویی مجلس نمایندگان آمریکا نیز اعلام کرده که ترامپ به همراه خانواده‌اش هدایای غیرمجازی را که دریافت کرده‌اند، تحویل نداده‌اند. ۱۱۷ هدیه به ارزش ۳۰۰ هزار دلار که از مقامات خارجی در جریان سفرها دریافت شده، همچنان به خزانه دولتی تحویل داده نشده است. گفتنی است، رئیس‌جمهور آمریکا و همچنین خانواده‌ او اجازه ندارند که هدایایی با ارزش بیش از ۴۱۵ دلار از دولت‌های خارجی دریافت کنند. در صورت اخذ چنین هدایایی، رئیس‌جمهور آمریکا مکلف است تا چنین هدایایی را به آرشیو ملی کشورش تحویل دهد.
ترامپ البته در تازه‌ترین اظهارنظر خود در بستر مجازی «تروث سوشیال» پیش‌بینی کرده که روز سه‌شنبه هفته جاری بازداشت خواهد شد. ترامپ مدعی شد که طی شکایت تجاوز و پرداخت حق‌السکوت علیه او، این حکم قرار است صادر شود. وی همچنین در این پیام، پلیس منهتن را «فاسد و به‌شدت تحت تاثیر جو سیاسی» خواند. ترامپ همچنین از هوادارانش خواست تا دست به تظاهرات بزنند.
 بازگشت ترامپ به یوتیوب و فیسبوک
در حالی که ترامپ چند ماهی است که جهت شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ابراز آمادگی کرده، بسترهای مجازی که پیش از این در اوج درگیری‌های انتخاباتی 2020 از ادامه فعالیت در شبکه‌ها منع شده بود، بار دیگر فرصت حضور در این عرصه‌ها را پیدا کرده است. یوتیوب جمعه شب در توئیتی اعلام کرد: «ما احتمال تداوم خشونت در دنیای واقعی را به دقت بررسی کردیم و در عین حال این فرصت را به رای‌دهندگان دادیم تا در آستانه انتخابات صدای نامزدهای بزرگ ملی را به‌طور برابر بشنوند». حساب کاربری ترامپ در یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی پس از شورش هوادارانش در ششم ژانویه ۲۰۲۱ و حمله به ساختمان کنگره تعلیق شد. فیسبوک و اینستاگرام را همان‌طور که قبلا اعلام کردند، حساب متعلق به ترامپ را بازگرداندند. ترامپ جمعه شب با انتشار پیامی در فیسبوک بازگشت خود به این شبکه اجتماعی را اعلام کرد. یک سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ اخیرا و در واکنش به بازگشت ترامپ به فیسبوک، اعلام کرده که بازگشت رئیس‌جمهور سابق به فیسبوک «ابزار مهمی برای ستاد انتخاباتی ۲۰۲۴ و دسترسی به رای‌دهندگان» خواهد بود. گفتنی است، ترامپ پس از تعلیق فعالیتش در شبکه‌های اجتماعی، اواخر سال ۲۰۲۱ یک شبکه اجتماعی به نام «تروث سوشال» راه‌اندازی کرد. وی حدود پنج میلیون دنبال‌کننده در این شبکه اجتماعی دارد.
 آمریکا بزرگ‌ترین تهدید علیه تمدن غرب است
همزمان با فرصت حضور مجدد ترامپ در توئیتر، رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیامی ویدئویی که در حساب کاربری خود منتشر کرد و در آن تشکیلات نومحافظه‌کار در آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «برخی از افرادی که از آمریکا متنفر هستند، امروز بزرگ‌ترین تهدید علیه تمدن غرب محسوب می‌شوند». ترامپ در این ویدئو افزود: «بزرگ‌ترین تهدید علیه تمدن غرب، روسیه نیست بلکه احتمالا بیش از هر چیز، خود ما و برخی از افراد وحشتناکی که نماینده ما هستند و از آمریکا متنفرند، تهدید بزرگی به‌شمار می‌آیند». ترامپ که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ اعلام آمادگی کرده، در این ویدئو گفت که وزارت امور خارجه آمریکا، بروکراسی دفاعی و سرویس‌های اطلاعاتی باید پاک‌سازی شوند و نقش ناتو مورد تجدیدنظر قرار گیرد. ترامپ افزود: «جهانی‌گراها می‌خواهند قدرت، دارایی‌ها و خون مردم آمریکا را به هدر دهند و به دنبال پدیده‌های خیالی در خارج از مرزها هستند و تلاش می‌کنند حواس ما را از آشفتگی که در داخل ایجاد کرده‌اند منحرف کنند. چنین نیروهایی بیش از رویایی که روسیه و چین در سر می‌پرورانند به آمریکا آسیب وارد می‌کنند».