kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۱۸۶
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
رانندگان هر کجا احساس خستگی کردند، استراحت کنند

فوت ۱۲۵ نفر در تصادفات3 روز نخست طرح نوروزی

 
 
 
رئیس‌مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور فراجا از ۱۱۱ فقره تصادف منجر به مرگ با فوت ۱۲۵ نفر در سه روز نخست طرح نوروز امسال خبر داد. 
به گزارش ایرنا از پلیس راهور، سرهنگ احمد شیرانی با اشاره به اینکه تردد بین استانی ایام نوروز ۱۴۰۲ بیانگر افزایش ۱۲ درصدی نسبت به مدت سال مشابه است، افزود: طی سه روز نخست طرح نوروز از ۲۴ تا ۲۶ اسفند ماه ۱۲۵ نفر در جاده‌های کشور بر اساس حوادث جاده‌ای جان باختند. 
شیرانی ادامه داد: طی همین مدت هزار و ۱۷۱ مورد تصادف جرحی اتفاق افتاد که منجر به مصدومیت دو هزار و ۸۹۵ نفر شد. 
وی، آمار تصادفات را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: بایستی به عنوان هشدار و زنگ خطری برای رانندگان در سفرهای نوروزی باشد.
رئیس‌مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور بیشترین وقوع تصادفات فوتی را در جاده‌های استان‌های خراسان رضوی، تهران، فارس، کرمان و اصفهان اعلام کرد و اظهارداشت: کمترین وقوع تصادف نیز در جاده‌های استان‌های چهارمحال و بختیاری، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان بوده است. شیرانی همچنین بیشترین علت وقوع حوادث را عدم توجه به جلو‌، انحراف و تجاوز به چپ ناشی از عجله و شتاب در رانندگی برای سبقت غیرمجاز که منجر به شدیدترین و پرتلفات‌ترین حوادث شده است‌ عنوان کرد.
همچنین به گفته وی، نداشتن توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی و اصرار رانندگان به استمرار رانندگی بدون استراحت و توقف شکل گرفته، سرعت غیرمجاز هم از عوامل اصلی شکل‌گیری حوادث دو روز اخیر بوده است.
رئیس‌مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور بیشترین ساعات وقوع حوادث ساعت را ۱۲ تا ۱۶ عنوان توصیه کرد و گفت: رعایت کامل مقررات رانندگی، بستن کمربند ایمنی، احترام به حقوق سایر رانندگان و رعایت سرعت مجاز جاده‌ها باید در سفر، اولویت رانندگان باشد.
ساعت ۱۷ تا ۱۸ پیک تردد کشور
شیرانی همچنین پیک تردد خودرویی کشور را بین ساعت ۱۷ تا ۱۸ عصر عنوان کرد و افزود: طی ۲۴ ساعت اخیر شاهد افزایش ۱.۹ درصدی تردد نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم. 
وی با اشاره به آمار تردد وسایل نقلیه در مدت یادشده گفت: بیشترین خروج خودرو از استان‌های تهران و البرز با ۱۳۶ هزار تردد و بیشترین مقصد خودروهای استان تهران و البرز به سمت استان‌های قم، قزوین، مازندران، مرکزی و اصفهان بود. بیشترین ورود و انباشت خودرو به استان مازندران با ۴۴ هزار وسیله نقلیه و پس از مازندران، استان‌های گیلان‌، مرکزی‌، همدان هم دارای بیشترین ورود خودرو بوده‌اند.
رانندگان هر کجا احساس خستگی کردند
 استراحت کنند
رئیس‌پلیس راهور فراجا هم در حاشیه بازدید از مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک گفت:‌ از ۲۴ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ موج اول سفرهای نوروزی شروع شده است و پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آتی و تا سوم فروردین سال جدید با افزایش ۳۶ درصدی همراه باشد.
به گزارش ایسنا، سردار سیدکمال‌هادیانفر با اشاره به تاریخ شروع ماه مبارک رمضان در سال ۱۴۰۲، افزود: از سوم فروردین ۱۴۰۲ و با شروع ماه مبارک رمضان، پیش‌بینی می‌شود که سفرهای بین شهری و استانی کاهش ۹ درصدی داشته باشد.
هادیانفر با اشاره به فوت ۱۲۵ نفر در سه روز ابتدایی مسافرت‌های نورورزی بیان داشت: علل اصلی تصادفات، سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی بوده است، لذا خواهشی که داریم این است که هموطنان عزیز قبل از رانندگی، حتما استراحت کافی را داشته و در طول مسیر نیز هرجا که احساس خستگی کردند، استراحت کنند و بعد به مسیر خود ادامه دهند.
وی در ادامه با اشاره به آمار جانباختگان تصادفات رانندگی در نوروز سال گذشته، اظهارداشت: در نوروز سال گذشته متاسفانه هزار و ۱۰۰ نفر از هموطنانمان بر اثر سوانح ترافیکی کشته و ۱۸ هزار نفر نیز مجروح و مصدوم شدند که آمار بسیار بالایی است.
جایزه پلیس برای رانندگان قانونمدار 
در نوروز ۱۴۰۲
رئیس‌پلیس راهور همچنین از اهدای جوایز ویژه به رانندگان قانونمند در نوروز ۱۴۰۲ خبر داد و گفت:‌ جزئیات این طرح به زودی اعلام خواهد شد و تمامی رانندگانی که در ایام نوروز مرتکب تخلف نشده و در تصادفی نیز نقش نداشته باشند، می‌توانند از این جوایز بهره‌مند شوند.