kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۱۷۹
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
آمریکا

 نشت آب آلوده به مواد رادیواکتیو  

 
 
 
منابع خبری آمریکا از نشت ۴۰۰ هزار گالن آب آلوده به ماده رادیواکتیو از یک نیروگاه هسته‌ای در ایالت «مینه‌سوتا» خبر داده‌اند و مقامات در حال حاضر عملیات پاک‌سازی منطقه را زیر نظر دارند.
به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، شرکت «اکسل انرژی» که مدیریت این نیروگاه هسته‌ای را در دست دارد، تاکید کرده که در حال حاضر نشت آب آلوده به ماده رادیواکتیو محدود به محل نیروگاه است.
نشت آب‌های آلوده از این نیروگاه اولین بار در ماه نوامبر دیده شد اما مقام‌های ایالتی تا روز پنج‌شنبه به‌طور علنی این حادثه را اعلام نکرده بودند. 
آبی که از این نیروگاه نشت کرده، آلوده به تریتیوم است که تولید آن در فرآیندهای هسته‌ای رواج دارد. تریتیوم یکی از ایزوتوپ‌های هیدروژن است که به طور طبیعی در فرآیندهای هسته‌ای تولید می‌شود و آلودگی رادیواکتیو به همراه دارد.  نیروگاهی که آب آلوده از آن نشت کرده، در حدود ۵۰ کیلومتری شهر مینیاپولیس، پرجمعیت‌ترین شهر ایالت مینه‌سوتا در شمال آمریکا واقع شده است.  اداره بهداشت ایالت مینه‌سوتا اعلام کرد که نشت آب آلوده از نیروگاه به رودخانه می‌سی‌سی‌پی یا منابع تامین آب آشامیدنی نرسیده است و به گفته مقام‌های این ایالت، روند نشت آب آلوده از نیروگاه اکنون متوقف شده است.