kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۱۷۷
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
ایران – روسیه؛ رونمایی از ‌اندیشه‌های قلعه‌نویی در ورزشگاه آزادی 

آغاز اردوی تیم ملی فوتبال و انگیزه بالای بازیکنان لیگ برتری

دعوت دو برابری از بازیکنان شاغل در لیگ برتر نسبت به لژیونرها نشان می‌دهد امیر قلعه‌نویی بر‌خلاف کارلوس کی‌روش نگاه ویژه‌ای به ستاره‌های لیگ در تیم ملی دارد.
 
 
 
 
ساعاتی پس از پایان بازی عصر جمعه گل‌گهر و فولاد در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی، لیست تیم ملی فوتبال برای دو بازی تدارکاتی فیفادی فروردین‌ماه اعلام شد تا با رونمایی از اولین لیست تیم ملی با سرمربی جدید، امیر قلعه‌نویی کارش را به صورت رسمی روی نیمکت تیم ملی فوتبال آغاز کند.
طبق برنامه اعلام شده بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی باید امروزیکشنبه 28 اسفند خود را در هتل المپیک به کادر فنی تیم ملی معرفی کنند.
سبقت لیگ‌برتری‌ها از لژیونرها
اولین لیست تیم ملی با امیر قلعه‌نویی نشان می‌دهد برخلاف قبل این بار کفه ترازو به سمت بازیکنان لیگ برتری سنگین‌تر است و دیگر مانند یک دهه گذشته لژیونرها در نفرات دعوت شده دست برتر را ندارند.
از ۳۲ ملی‌پوش دعوت شده به اردوی تیم ملی، ۲۱ بازیکن در لیگ برتر توپ می‌زنند و ۱۱ نفر لژیونر هستند. این در شرایطی است که ترکیب ۲۵ نفره کارلوس کی‌روش برای جام‌جهانی که آخرین لیست تیم ملی قبل از لیست جدید است، را ۱۶ لژیونر و تنها ۹ بازیکن لیگ برتری تشکیل می‌دادند. حال با توجه به نشستن قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی، به نظر می‌رسد دوران‌حکمرانی لیگ برتری‌ها آغاز شده و مانند دوران کی‌روش تکیه تیم‌ملی روی لژیونرها نخواهد بود، اگر چه به نظر می‌رسد در ترکیب اصلی همچنان لژیونرها دست برتر را داشته باشند.
با این حال اولین لیست قلعه‌نویی نشان از توجه ویژه او به لیگ دارد و این می‌تواند انگیزه بازیکنان لیگ برتری را برای درخشیدن و قرار گرفتن در لیست تیم ملی بالا ببرد و بازی‌های لیگ را تماشایی‌تر کند.
سپاهان در تیم ملی هم صدرنشین است
در اولین لیست تیم‌ ملی با سرمربی جدید برخلاف دوره‌های گذشته که استقلال یا پرسپولیس بیشترین نفرات دعوت شده را داشتند، این بار سپاهان صدرنشین لیگ برتر بیشترین ملی‌پوش را دارد.
قلعه‌نویی از سپاهان که سال ۱۴۰۱ را با صدرنشینی در لیگ به‌ پایان برد، ۶ بازیکن دعوت کرده است، پرسپولیس با ۴ و استقلال با ۳ در رده‌های بعدی تیم‌های دارای بیشترین ملی‌پوش قرار دارند.
افزایش سه برابری سهمیه باشگاه‌های لیگ برتری
نکته قابل توجه لیست قلعه‌نویی، افزایش تیم‌های لیگ برتری است که در تیم ملی نماینده دارند.
در آخرین لیست که مربوط به جام‌جهانی بود، تنها سه باشگاه استقلال، پرسپولیس و سپاهان ملی‌پوش داشتند اما در لیست جدید تیم ملی، تعداد باشگاه‌های لیگ برتری که ملی‌پوش دارند نزدیک به ۳ برابر شده است.
به طوری که در اولین لیست قلعه‌نویی ۸تیم لیگ برتری ملی‌پوش دارند، علاوه‌بر استقلال، پرسپولیس و سپاهان که بازیکنانشان همواره‌ پای ثابت لیست تیم ملی هستند، این بار تیم‌های فولاد، گل‌گهر، ذوب آهن، آلومینیوم اراک و مس رفسنجان هم در تیم ملی نماینده دارند.
یک سوم تیم حاضر در جام‌جهانی دعوت نشدند
نسبت به آخرین لیست تیم ملی، ۸ بازیکن حاضر در جام‌جهانی در لیست امیر قلعه‌نویی قرار نگرفته‌اند.
امیر عابدزاده، سید مجید حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی، علی کریمی، میلاد محمدی، سامان قدوس، سامان فلاح و کریم انصاری‌فرد، ملی‌پوشانی هستند که با وجود بازی در قطر در اولین لیست تیم ملی پس از جام‌جهانی جایی ندارند.
هر چند فلاح و حسینی به دلیل مصدومیت و قدوس به دلیل همراهی باشگاه برنتفورد در اردوی جدید حضور ندارند اما به نظر می‌رسد عابدزاده، پورعلی‌گنجی، محمدی و انصاری‌فرد که دعوت نشده‌اند، فعلا جایی در برنامه‌های قلعه‌نویی ندارند. البته پورعلی‌گنجی به دلیل مصدومیت
سورپرایزهای قلعه‌نویی
لیست قلعه‌نویی سورپرایزهای زیادی دارد، حسین پورحمیدی دروازه‌بان آلومینیوم اراک، محمد حسین اسلامی پدیده ذوب‌آهن، محمد امین حزباوی از فولاد و سید مهدی حسینی از مس رفسنجان نفراتی هستند که پس از درخشش در لیگ برای اولین بار به تیم ملی دعوت می‌شوند.
رضا اسدی، محمد کریمی، شهریار مغانلو، میلاد زکی‌پور، آرمین سهرابیان رضا شکاری و امیرحسین حسین‌زاده هم پس از غیبت در لیست‌های اخیر دوباره به تیم ملی دعوت شده‌اند.
با این حال از نکات مبهم این لیست، دعوت نشدن مهدی قایدی است که در هفته‌های اخیر در استقلال دوباره به اوج برگشته است.
دیدار ایران- روسیه با حضور تماشاگران
دیدار دوستانه تیم‌های ملی ایران و روسیه، پنج‌شنبه، ۳ فروردین ۱۴۰۲ در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود و این نخستین تجربه امیر قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی در دوره دوم حضورش به عنوان سرمربی ایران است.
این دیدار قرار است با حضور تعداد محدودی هوادار در ورزشگاه آزادی برگزار شود. با وجود این که رسانه‌های روس اعلام کرده بودند که دیدار دوستانه ایران و روسیه بدون حضور هواداران برگزار می‌شود، تصمیم بر این شد که این دیدار با حضور هواداران برگزار شود. این دیدار برای هواداران رایگان نیست و بلیت‌فروشی برای تعداد محدودی صورت می‌گیرد.