kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۱۶۸
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
کارنامه سال1401 سرویس گزارش روزنامه کیهان

مجاهدت قلم در سنگر حقیقت‌نگاری انقلابی

 
 
 
گروه گزارش
روزهای پایانی سال روزهای اندیشیدن به موفقیت‌ها توأم با شکست‌های گذشته و دریافت دوباره فرصت‌های جدید است. این توالی همیشگی زندگی است و اگر زندگی با شغل که نه، عشق به خبرنگاری و گزارشگری، عجین شده باشد، مطمئناً قدروقیمت فرصت‌ها بیشتر دانسته می‌شود.
حال که به لحظات پایانی سال نزدیک می‌شویم با ورق‌زدن خاطرات کاری خویش امید دارم که وظیفه خطیر حقیقت‌نگاری را به نیکی انجام داده و در کنار رأی و نظر مردم و در خط نظام مقدس جمهوری اسلامی ایستاده باشیم.
در چشم‌انداز یک خبرنگار باید راسخ بودن حرف اول را بزند. اینکه ابتدا یک خودسازی داشته باشی. خودت را و مطالباتت را بشناسی و برای تحقق خواسته‌های بر حق و اخلاقی‌ات شهید راه قلم باشی. در این کار آنانی که منیت داشته‌اند و دنبال فرصت‌طلبی‌ها بوده‌اند، اتفاقاً در حواشی گرفتار آمده‌اند و آنانی که  همیشه مردم و وجدان را در صدر نشانده‌اند، جاودانه حقیقی در این حرفه شده‌اند. 
از آنانی نباشیم که گل‌ها را خار می‌کنند. آن‌گونه بنویسیم که خارها گل دهند و همواره بالی باشیم برای پرواز در آسمان صداقت. نباشد که گل ببریم سر خاک بال‌ها! باید بال‌ها را از خاک به افلاک بفرستیم. می‌توان با حامی حقیقت بودن به هر چه خوبی و نیکی است پر بکشیم.
یک‌سال با سوژه های گزارشی
در یک سال گذشته همچون سالیان قبل با سوژه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در سرویس گزارش در خدمت مردم بودیم.
در سرویس گزارش روزنامه کیهان، ایرج نظافتی به عنوان دبیر سرویس و خانم گالیا توانگر در جایگاه جانشین دبیر سرویس حضور دارند و همچنین آقایان رضا الماسی، حسن رضایی، امیرحسین بسطامی، محمدامین ساغندی، آرش فهیم و خانم فاطمه زورمند قلم می زنند و گزارش تهیه می کنند. 
ایرج نظافتی دبیر سرویس گزارش روزنامه کیهان درباره عملکرد یکساله بخش گزارش روزنامه کیهان می‌گوید: « در سال جاری به یاری خداوند متعال و راهنمایی بزرگان و اساتید محترم روزنامه خصوصا شخص حاج حسین شریعتمداری به عنوان استاد و پیشکسوت ما، و اعضاء محترم شورای سردبیری، آقایان مرتضی صفارهرندی و سعید مدنی توانستیم در حدود 274 شماره انتشار روزنامه کیهان، گزارش داشته باشیم، که اگر نبود راهنمایی ها و دستگیری‌های این بزرگان شاید پیمودن این راه دشوار و غیرممکن بود و خاضعانه از این اساتید که یاریگر ما بوده و هستند کمال تشکر را دارم.»
نظافتی می افزاید: «در ادامه این راه از راهنمایی‌های حاج مجید معتمدپور مدیر محترم مرکز پژوهش ها هم بی نصیب نبودیم و هر از گاهی آقای معتمد پور دلسوزانه و آگاهانه نکات مهمی را گوشزد می کردند.»
دبیر سرویس گزارش روزنامه کیهان می گوید: «یکی از سوژه های مهم در مباحث گزارشی ما در یک‌سال گذشته بر روی مسایل اقتصادی و سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای متمرکز بود و با توجه به حوادث و اتفاقات مهمی که در یک سال اخیر به وقوع پیوست، تلاش کردیم همراه با مردم و در خط و مسیر انقلاب اسلامی، سنگربانی در جبهه جنگ نرم باشیم. در این مسیر با توکل به خدای مهربان و توسل به ائمه معصومین سلام الله علیهم و راهنمایی‌های مدیرمسئول محترم کیهان و شورای سردبیری و یاران و همکاران گزارشگر در سرویس گزارش، به دنبال راهکارهایی برای رفع چالش ها و مشکلات بودیم. در مباحث فرهنگی و اجتماعی از قلم سرکار خانم توانگر و آقای امیرحسین بسطامی بهره بردیم و در مباحث اقتصادی بعضا آقای حسن رضایی پیشرو در گزارش های اقتصادی بودند و در مباحث سیاسی و دینی هم برادر عزیزم آقای رضا الماسی و سرکار خانم فاطمه زورمند گزارش‌های خوبی را تهیه و به چاپ رساندیم، گرچه در این یک ‌سال اخیر از قلم عزیزان دیگری همچون برادران عزیزم جناب آقای آرش فهیم و محمد امین ساغندی هم بهره بردیم و گزارش‌های خوبی هم از این دو نویسنده در حوزه های سینمایی و سیاسی و اجتماعی به چاپ رسید.»
نظافتی با توجه به حوادث اغتشاشات اواخر شهریورماه نیز تصریح می کند:« در اغتشاشات اواخر شهریور و مهر ماه جاری نیز گزارش‌هایی در ارتباط با خواسته‌های مردم در برخورد قاطعانه با اغتشاشگران تهیه شد و در چندین نوبت به این موضوع پرداختیم.»
وی به موضوعات مهم دیگر سال1401 اشاره می‌کند و می‌گوید: «گرچه سال اخیر پر از اتفاقات و حوادث فراوان بود اما در کنار سوژه های مهمی همچون حضور رییس جمهور در اجلاس شانگهای و موفقیت های دیپلماسی و همچنین تلاطم بازار دلار و طلا، موضوع پیاده روی اربعین هم از دیگر مباحث مهم سال 1401 بود که در زمان مذکور به آن مهم نیز پرداختیم و گزارش‌هایی را در ارتباط با شور و حال زائران حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه السلام تهیه و چاپ کردیم و امیدواریم در این مسیر تحت توجهات ویژه اهل بیت علیهم السلام و مورد رضایت امام عصر ارواحنا فداه باشیم.»
همچنین در یک‌سال اخیر همکاران مجموعه فنی نیز یاریگر ما در این راه بودند که از تک‌تک این عزیزان کمال تشکر را داریم. 
سال چاپ کتاب‌هایم
سرکار خانم گالیا توانگر جانشین دبیر سرویس گزارش و از گزارشگران پیشکسوت کیهان است. وی درباره سالی که گذشت می گوید: «سال 1401 برای من سال چاپ کتاب‌های ادبی جدیدم و نیز موفقیت در چند جشنواره ادبی از جمله رتبه دوم جایزه ادبی- مطبوعاتی «کرونا روایت» به همت وزارت بهداشت و خبرگزاری فارس مردادماه 1401و رتبه دوم شعر سپید جایزه بین‌المللی شعر خلیج‌ فارس  3 دی 1401 بود.»
توانگر که در توصیفی نویسی چیره دست است درباره فصل بهار این‌گونه می نویسد: «باید خورشید آدم‌برفی‌مان را آب کند و چشم‌هایش را کف دست بهار به یادگار بگذارد، تا سال دیگر فصل‌ها منتظرمان می‌مانند، زمستان دیگری می‌رسد و آن دو هسته، آن دو چشم، در کالبد آدم‌برفی دیگری، فرصت دیدن دنیا و لبخندهایمان را می‌یابد. گاهی فرصت کنیم کلمه و جملات یکدیگر را بخوانیم و موج حرف را در چشم‌های یکدیگر ببینیم. من همیشه فکر می‌کنم در بهار از آن دو هسته به‌یادگارمانده، از آن چشم‌های خفته آدم‌برفی، بنفشه کوچکی می‌چینیم؛ بنفشه کوچک مهربانی با یکدیگر.»  
وی تصریح می کند: « زندگی برای من تنها به خواندن کتاب و نوشتن و سرودن می‌ارزد. دنیا زود تمام می‌شود و این هراسناک است. گاهی فکر می‌کنم آیا در دنیای بعدی هم کاغذ هست، قلم هست، روزنامه هست؟! چقدر دوست دارم همه چیز تداوم داشته باشد، از داستانی چندبخشی تا بهشتی با جلسات شعر؛ از یادداشت‌ها تا گزارش‌های روزنامه. بیا، بیا چای خودمان را بنوشیم، زندگی خودمان را بگذرانیم و یک بهاریه بنویسیم. دیگر شهر حتی متوجه آمدن بهار هم نمی‌شود. کارت‌تبریکی با پارچه و گل و برگ ساخته‌ام. کامواها هم در سبد بهار به‌خواب‌رفته‌اند، هیچ‌چیز خیال‌انگیزی بافتنی‌ها را ندارد، همه چیز به طرز اعجاب برانگیزی واقعی، واقعی شده است. روی کارت‌تبریکم نوشته‌ام: «عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد...» اما هنوز با دلم حس می‌کنم که این بهار باید برایمان مبارک باشد، از این روست که همیشه به آمدن بهاران دلخوشم.» 
طلیعه نوروز در بهار رمضان
آقای رضا الماسی از دیگر همکاران سرویس گزارش هستند که در یک‌سال اخیر در سنگر روزنامه کیهان، همراه سرویس گزارش بودند.
الماسی می گوید: «طلیعه قرن جدید شمسی با حوادث گوناگونی همراه بود و ما هم تلاش کردیم در سال 1401 با مهم‌ترین موضوعاتی که دغدغه مردم تشخیص دادیم در صفحه گزارش روز با شما همراه باشیم. یکی از موضوعاتی که در برهه هایی از سال روی آن کار شد تلاش برای نشان دادن پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های مختلف بود که هدف از پرداختن به این موضوعات مقابله با حس ناامیدی نسبت به آینده قرار داشت.»
این گزارشگر تصریح می کند: « دشمنان پیشرفت مردم ایران، امسال خودشان را به هر دری زدند تا به بهانه های مختلفی همچون معیشت، مسائل فرهنگی و... شاید ذره‌ای بتوانند مردم را با خودشان همراه کنند اما به لطف خدا نتوانستند. سعی ما بر این بود که بتوانیم موفقیت‌های کشور را با زبان گویا نشان بدهیم و کاستی‌ها و ضعف ها را نیز گوشزد کنیم.»
استحکام درونی ملت ایران و عواطف مذهبی آن‌ها اجازه نمی‌دهد گسستی در یکپارچگی مردم ایجاد شود و این مهم در اجتماعات آیینی امسال به وضوح قابل مشاهده بود. راهپیمایی 22 بهمن امسال حقیقتاً متمایز از سال‌های اخیر بود. مردم طوری به صحنه آمده بودند که انسان درک می‌کرد که این مردم حاضر نیستند نعمت انقلاب اسلامی را مفت و مجانی از دست بدهند.
الماسی در ادامه سخنانش می گوید: «در کنار ضعف ها ما در سال 1401 موفقیت های علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و اقتصادی زیادی هم به دست آوردیم که گوشه هایی از آن ها در گزارش‌های امسال به اطلاع مخاطبین گرامی روزنامه کیهان رسید. به هرحال سال 1401 هم با همه تلخی‌ها و شیرینی‌هایش به پایان رسید و تا ساعاتی دیگر وارد سال 1402 خواهیم شد. امیدوارم امسال که مقارن شده با ماه مبارک رمضان، سال ظهور صاحب الزمان(عج) و سالی سرشار از محبت و معنویت و سلامت برای همه مردم، به خصوص همکارانم در روزنامه کیهان به همراه خانواده‌هایشان باشد و دولت آیت الله رئیسی نیز بتواند در خدمت به مردم و حل مشکلات معیشتی که به شدت با آن درگیر هستند موفق باشد.»
و در پایان سخن را ختم می کنیم با این ابیات تقدیم به امام عصر ارواحناء فداه:
جز رحمت چشمان تو، دنیا چه می‌خواهد
تشنه به غیر آب، از دریا چه می‌خواهد
حالا که موسایم شدی راهی نشانم ده
غیر از نجات، این قوم از موسی چه می‌خواهد
شاید بپرسی از چه دنبال دَمَت هستم
دل مرده نوعاً از دَم عیسی چه می‌خواهد؟
پیغام و پس پیغام یعنی یاد ما هستی
مجنون جز این پیغام، از لیلا چه می‌خواهد
پیراهنی بفرست شاید زنده ماندم من
جز دل خوشی، یعقوب نابینا چه می‌خواهد
تا کیسه ما پر شود احسان تو کافی است
مسکین به جز خیرات از آقا چه می‌خواهد
چیز مهمی نیست این که ما چه می‌خواهیم
باید ببینیم آن جناب از ما چه می‌خواهد
ای انتقام پهلوی پشت درِ خانه
غیر از ظهور تو مگر مادر چه می‌خواهد
«علی‌اکبر لطیفیان»