kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۰۹۴
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷
رئیس ‌کمیسیون اقتصادی مجلس:

عراق خسارت ۶۰۰ میلیون دلاری شرکت‌های ایرانی را بر عهده گرفت


رئیس ‌کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: حدود
۶۰۰ میلیون دلار خسارات ناشی از توقف خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی در عراق (در نتیجه حضور داعش و کرونا) جزو دیون دولت عراق به شرکت‌های ایرانی خواهد شد.
به‌تازگی یک هیئت اقتصادی از کشورمان به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی برای برگزاری پنجمین کمیسیون مشترک دو کشور راهی بغداد شد.
محمدرضا پورابراهیمی که در این سفر خاندوزی را همراهی می‌کرد، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درخصوص ارائه خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی در عراق گفت: ظرفیت ایران در اخذ بازارهای کاملا رقابتی در عراق که کشورهای مختلف در حوزه‌های مختلف در آن حضور دارند سبب شده تا شرکت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشند.
وی با بیان اینکه با این وجود طی سال‌های گذشته به دلیل مشکلات ناشی از حضور داعش و کرونا شاهد توقف‌های طولانی در اجرای پروژه‌های پیمانکاری بودیم، افزود: در حال حاضر بر روی این موارد بحث شده و با مذاکراتی که در حوزه‌های پارلمانی و دولتی دو کشور در دستور کار قرار گرفته اخیرا شاهد بخشنامه‌ای از سوی دولت عراق بودیم که کلیه خسارات ناشی از تاخیر در اجرای پروژه‌ها را دولت عراق بر عهده گرفته است.
رئیس‌ کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: اگر این اتفاق رقم بخورد، بر اساس محاسبات انجام شده در نشست مشترک با سندیکای خدمات فنی و مهندسی ایران در عراق که برگزار شد، پیش‌بینی ما این است که حدود 600 میلیون دلار خسارات ناشی از توقف خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی در عراق جزو دیون دولت عراق به شرکت‌های ایرانی خواهد شد.
پورابراهیمی گفت: این موضوع می‌تواند کمک قابل توجهی در جهت تقبل بخشی از هزینه‌های توقف ناخواسته پروژه‌های شرکت‌های ایرانی در عراق کند و این شرکت‌های می‌توانند جان دوباره‌ای بگیرند.
توافق بر روش تسویه بدهی‌های عراق
محمدرضا پورابراهیمی درباره دستاوردهای پنجمین نشست کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و عراق توضیح داد: یکی از این پنج سرفصل بحث پولی و بانکی است چرا که ما مطالبات قابل توجهی از عراق داریم و این مطالبات به دلیل صادرات برق و گاز به کشور عراق مستمرا در حال افزایش است. به این ترتیب نحوه تسویه بدهی‌های دولت عراق به کشور ما دارای اهمیت است.
وی گفت: این موضوع در کارگروه مشترک بحث شد و راهکارهای مناسبی جهت تسویه تعهدات طرف عراقی در دستور کار قرار گرفت که می‌تواند نقش قابل توجهی در استمرار همکاری‌های ایران و دولت عراق داشته باشد. طبیعتا اگر بدهی‌های دولت عراق افزایش پیدا می‌کرد و راهکاری برای تسویه آن به‌وجود نمی‌آمد همکاری‌های مشترک استمرار پیدا نمی‌کند. در نتیجه افزایش بدهی‌ها از یک حد مشخص برای ما و دولت عراق امکان‌پذیر نیست.
اتصال ریلی دو کشور
پورابراهیمی با اشاره به اینکه در کمیسیون‌های مشترک موضوع انرژی و حوزه حمل‌ونقل مورد بررسی قرار گرفت، گفت: شاید شاه‌بیت موضوعات مورد بررسی اتصال راه‌‌آهن دو کشور (راه‌آهن بصره- شلمچه) است. خوشبختانه با تاکیدات رؤسای جمهور و تاکید نخست‌وزیر عراق، کلیه موانع موجود بر سر اجرایی شدن این توافق مورد بحث قرار گرفت.
وی افزود: کارگروه حمل‌ونقل راهکارهای مناسبی برای رفع موانع ارائه کرده است که امیدوار هستیم در یک بازه زمانی کوتاه عملیات اجرای خط راه‌آهن بصره به شلمچه به اتمام برسد.
رئیس ‌کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث دیگر مربوط به حوزه کشاورزی، صنعت و شهرک‌های صنعتی است، یادآور شد: با توجه به توافقی که برای ایجاد چند شهرک صنعتی در عراق شکل گرفته است، ما تمایل داشتیم تا محل ایجاد این شهرک‌ها در نزدیکی مرز ایران باشد تا بتوانیم خدمات بهتری را ارائه کنیم.
درخواست افغانستان برای احیای جاده ابریشم
وزیر صنعت و تجارت افغانستان خواستار مشارکت ایران در مذاکرات چین و افغانستان برای احیای جاده‌ ابریشم قدیم شد و اظهار کرد: منطقه آزاد چابهار به دلیل داشتن موقعیت استراتژیک، منطقه‌ای جذاب است.
‌نورالدین عزیزی گفت: باتوجه به وجود رقبای منطقه‌ای بسیار مانند دبی، عمان و قطر، اما چابهار همچنان به لحاظ برخورداری از یک موقعیت استراتژیک، منطقه‌ای جذاب برای جهانیان است.
وی تاکید کرد: منطقه آزاد چابهار در مذاکرات جاری بین افغانستان و چین به منظور احیای جاده ابریشم قدیم مشارکت کند تا در فعال‌‌سازی این کریدور تسریع حاصل شود.