kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۹۵۶
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۶
سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد

مقابله با تشویش اذهان عمومی و پیگرد قانونی منتشرکنندگان اخبار و شایعات نادرست

سخنگوی قوه قضائیه گفت: حفظ امنیت روانی مردم، مقابله با تشویش اذهان عمومی و پیگرد قانونی منتشرکنندگان اخبار و شایعات نادرست مورد تاکید قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرگزاری میزان، مسعود ستایشی در نشست خبری دیروز خود با اصحاب رسانه، اظهارداشت: حفظ امنیت روانی مردم، مقابله با تشویش اذهان عمومی و پیگرد قانونی منتشرکنندگان اخبار و شایعات نادرست و تحلیل‌کنندگان بدون سند و مدرک این موارد توسط افراد، تاکید قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است.
ستایشی در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه قوه قضائیه و دادستانی در رابطه با شایعه‌پراکنی سلبریتی‎‌ها در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی در ادامه انجام این اقدامات، چه برنامه‎ و برخوردی برای جلوگیری از وقوع این‌گونه اقدامات خواهد داشت و اینکه در سال ۱۴۰۱ درخصوص شایعه‌پراکنی سلبریتی ‎ها در فضای مجازی چه تعداد پرونده قضایی تشکیل شده است، گفت: در این رابطه حجت بر همه تمام و اقدامات با جدیت در حال انجام است.
وی افزود: با هیچ فردی در این زمینه تعارف و مماشات نخواهیم داشت و در ادامه مُر مقررات را برای کسانی که با روان مردم بازی می‏کنند و جامعه را دچار خدشه کنند، اجرا خواهیم کرد.
سخنگوی قوه قضائیه بیان داشت: حفظ امنیت روانی مردم، مقابله با تشویش اذهان عمومی و پیگرد قانونی منتشرکنندگان اخبار و شایعات نادرست و تحلیل‌کنندگان بدون سند و مدرک این موارد توسط افراد، تاکید قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است. در این رابطه نیز پرونده‌‎های محدودی تشکیل شده است که تعداد آن حدود ۳۰ پرونده است که با رأفت و احترام با متخلفان برخورد شده است و اگر گوش شنوا در این رابطه در میان نباشد با اقتدار با متخلفان برخورد خواهیم
کرد.
آخرین وضعیت پرونده قضایی زیباکلام
کیانیان و منصوری
ستایشی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده قضایی زیباکلام، کیانیان و منصوری، گفت: عده‌ای مرتکب نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی شده‌اند که این نشر اکاذیب مشکلی است که با آن مواجه هستیم و بار‌ها نیز تذکراتی داده می‌شود تا جامعه گرفتار این آفت نشود.
وی افزود: این فرد (کیانیان) متهم به نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی بوده و پرونده این شخص در شعبه ‌ویژه بازپرسی ناحیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطرح رسیدگی بوده و در مرحله تحقیقات مقدماتی است به محض اینکه نتیجه مشخص شود براساس مقررات اطلاع‌رسانی می‌کنیم. دو نفر دیگر (زیباکلام و منصوری) متهم به نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی بوده که قرار جلب به دادرسی صادر شده و پرونده به دادگاه کیفری ۲ ارسال شده است. همچنین برای این دو شخص نسبت به فعالیت تبلیغی علیه نظام قرار منع تعقیب نیز صادر شده است.
توضیحات
در رابطه با پرونده ابربدهکار بانکی
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ابربدهکار بانکی که هفته گذشته کیفرخواست وی توسط دادستانی تهران صادر شد کیست و با کدام سازمان و ارگان در ارتباط بوده است؟، گفت: این ابربدهکار مربوط به یک گروه خودرویی است که پرونده مربوطه ۲۷ متهم دارد.
ستایشی درخصوص اتهام متهم ردیف اول این پرونده، بیان داشت: اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال به نحو نامشروع به میزان ۴۱ هزار میلیارد ریال و ۲۹ میلیون وون کره‌جنوبی، اتهام متهم ردیف اول این پرونده است. اتهام ۲۶ متهم دیگر این پرونده نیز به اتهام معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی است که در ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ کیفرخواست برای این پرونده صادر به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارسال شد. که به جهت حساسیت و به قید فوریت وقت رسیدگی به این پرونده در دادگاه؛ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ تعیین شده است.
وی افزود: برای متهمان این پرونده قرار تامین قانونی صادر شده و تمام ۲۷ متهم آن با توثیق وثیقه در حال حاضر آزاد هستند.
توقیف ۱۹۵ میلیارد تومان
از اموال مدیرعامل صرافی کریپتولند
سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به سؤالی مبنی فرار «سینا استوی» مدیرعامل صرافی کریپتولند، اظهار داشت: شاید این اظهارات بنده به گوش این فرد برسد و همین فردا خود را به دستگاه قضایی معرفی کند. این فرد اگر گوش شنوا دارد باید براساس قرار وثیقه قانونی که برایش صادر شده است، خود را به دستگاه قضایی معرفی کند، برای این فرد قرار قانونی به میزان و ارزش مالی ۱۲۶ میلیارد تومان صادر و مطابق مقررات آزاد شد که در ادامه مرجع قضایی وی را احضار کرده که از انجام این کار سر باز زده و به مرجع قضایی مراجعه
نکرده است.
ستایشی با بیان اینکه عدم مراجعه این فرد به معنای متواری شدن وی نیست، گفت: اینکه بگوییم این فرد متواری شده است، صحیح نیست چرا که باید ابعاد قضیه این فرد مشخص و سپس برای وی عناوین صادر شود، اتهام این فرد اخلال در نظام اقتصادی از طریق خرید و فروش رمزارز به‌صورت غیرقانونی
است.
وی افزود: حدود ۱۹۵ میلیارد تومان از اموال متهم توقیف شده است، درخصوص اموال دیگر این فرد نیز اقدامات لازم در حال انجام و موضوع در حال
بررسی است.
دستگیری افرادی در رابطه با اخلال
در بازار ارز
سخنگوی قوه قضائیه درباره جزئیات و تعداد دستگیرشدگان در موضوع اخلال در بازار ارز گفت: در ارتباط با اخلالگری در بازار ارز، در برخی استان‌ها افرادی دستگیر شدند که پرونده آنها تشکیل و در دادسرای حوزه قضایی مربوطه در حال رسیدگی است که تحقیقات تکمیلی در حال انجام است و بعد از دریافت نتیجه اطلاع‌رسانی می‌شود.