kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۹۳۶
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۹
رئیس ‌رژیم صهیونیستی تکرار کرد

خطر بسیار بسیار جدی است / از درون تکه‌تکه می‌شویم

براي ششمين بار پياپي طي چند ماه گذشته، رئيس رژيم صهيونيستي با هشدار نسبت به شكاف‌ها و اختلافات داخلي نسبت به فروپاشي اين رژيم هشدار داد. او پیش از این گفته بود «التماس می‌کنم اختلافات را کنار بگذارید. اسرائیل در خطر است.»

 

سرويس خارجي-

شامگاه دوشنبه در تل آويو در جريان مراسمي كه قرار بود براي اسحاق هرتزوگ، رئیس‌رژيم اسرائیل جشني براي اعطاي شهروندي افتخاري به او باشد، به مراسم هشدار و اعلام و خطر فروپاشي تبديل شد و هرتزوگ اوضاع مناطق اشغالي را بسیار پرخطر توصيف كرد: «خطر فروپاشي جدي است.» هرتزوگ با اشاره به طرح‌هاي كابينه تندرو نتانياهو، اين طرح‌ها و برنامه‌ها را باعث ايجاد بحران‌هاي سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی در تل آويو دانست و گفت: «ما در وضعیت بدی قرار گرفته‌ایم و درگیری‌های داخلی ممکن است منجر به گسسته و تكه تكه شدن ما شود، ما باید برای خلاصی از این بحران، هرچه سریع‌تر به توافق برسیم.» این ششمین بار است که هرتزوگ از زمان روی کار آمدن کابینه نتانیاهو نسبت به بروز جنگ داخلی در رژیم صهیونیستی و فروپاشی آن هشدار می‌دهد. هرتزوگ روز دوشنبه هفته گذشته نیز تاکید کرده بود که رژیم صهیونیستی سخت‌ترین لحظات خود را سپری می‌کند و ما می‌دانستیم که این بحران، خطری قومی برای ما است. پیشتر نیز رئیس ‌رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی نسبت به فروپاشی این رژیم گفته بود که اختلافات داخلی (در سرزمین‌های اشغالی) عمیق‌تر و دردناک‌تر شده و بحران‌های موجود اکنون آن را در مقابل یک آزمون سرنوشت ساز قرار داده است.
با وجود اين هشدارها، اما میانجی‌گری‌هاي رئيس رژيم صهيونيستي براي حل بحران و انشقاق داخلي ميان نتانياهو و مخالفانش تاکنون هیچ پیشرفتی نداشته و سه ماه است كه صداي اعتراضات و تظاهرات در تل آويو و ديگر شهرهاي اشغالي خاموش نمي‌شود.
تل‌آويو درگير بحران
مهم‌ترين علت اعتراضات در تل آويو برنامه‌هاي كابينه تندرو نتانياهو براي دستكاري در سيستم قضايي است. نتانياهو تلاش دارد تا نظارت ديوان عالي بر مصوبات پارلمان را حذف كند تا نمايندگان تندرو بتوانند قوانين موردنظر خود را به تصويب برسانند. مخالفان و بسياري از كارشناسان گفته‌اند كه اصرار نتانياهو بر اجراي برنامه خود براي تضعيف سيستم قضايي باعث ايجاد بحران‌هاي عميق در رژيم صهيونيستي شده است. در واقع بحران‌هاي امروز در مناطق اشغالي فلسطين در نتيجه افزایش افراط‌گرایی و حاكميت گروه‌هاي تندرو ايجاد شده است.
كابينه جديد رژيم صهيونيستي مملو از چهره‌هاي تندرو و افراطی است و اين وضعيت پرسش‌های عمیقی درباره آینده اين رژيم ایجاد كرده است، به گونه اي كه ان بي سي نيوز آمريكا با اشاره به تداوم بحران اعتراضات در سه ماه گذشته در تل آويو گزارش داده است: «این بار، بحران متفاوت از گذشته است.» در واقع نتانياهو با فوران همزمان خشم در كرانه باختري و تل‌آويو رو‌به‌روست و اين وضعيت چشم‌انداز روشني از آينده رژيم صهيونيستي را ارائه نمي دهد. در يك سوي اين خشم فلسطيني‌هايي هستند كه عمليات مسلحانه آنان عليه اشغالگري در سه ماهه نخست امسال ركورد زده است. براساس گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين طي كمتر از سه ماه اخير، حداقل 14 صهيونيست در مناطق اشغالي فلسطين به هلاكت رسيده‌‎اند كه بالاترين آمار تلفات صهيونيست‌ها در بيست سال گذشته به شمار مي رود. همچنين در اعتراضات داخلي در تل آويو و ديگر شهرهاي اشغالي تا نيم ميلیون نفر معترض به خيابان‌ها آمده‌اند كه اين آمار ركورد اعتراضات در رژيم اسرائيل را شكسته است.
چشمان نگران جامعه بين‌المللي به تل‌آويو
جامعه بین‌المللی از ظهور برخی از شخصیت‌های راست افراطی، از جمله بزالل اسموتریچ وزير دارايي نتانياهو که به تازگي خواستار محو كامل يك روستای فلسطینی شده، به شدت نگران است. در اواخر سال گذشته هم گروهی متشکل از بیش از 300 خاخام آمريكايي نامه‌ای سرگشاده منتشر کردند که در آن اعلام کردند که از نتانیاهو حمايت نمي كنند. همچنين 255 تاجر یهودی آمریکایی نيز که در طول سال‌ها میلیون‌ها دلار در رژیم صهیونیستی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم ارسال کرده و هشدار دادند که در صورت انجام «انقلاب» در تغییر قانون این رژیم، سرمایه‌گذاری خود را متوقف خواهند کرد.
در واقع برنامه‌ها و تندروي‌هاي صهيونيست‌ها، براي آمريكا نيز دردسر ساز شده و لوید آستین وزیر دفاع آمريكا چند روز پيش وقتي به تل آويو سفر كرده بود، مجبور شد سفر خود را کوتاه‌تر از حد معمول کند و مكان جلسات خود در تل‌آويو را چندين بار تغيير دهد، زیرا اعتراضات گسترده عبور امن در تل‌آویو را مختل كرده بود. تاکنون هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که دولت بایدن قصد تغییر اساسی در روابط خود با رژيم اسرائیل را داشته باشد، اما دولت بايدن به‌دليل ادامه رفتارهاي وحشيانه نظاميان صهيونيست در كرانه باختري تحت فشار افكار عمومي شهروندان آمريكايي قرار دارد. آمريكايي‌ها از دولت بايدن مي خواهند تا تندروي‌هاي كابينه نتانياهو را متوقف كند، هرچند به نظر مي رسد كه دولت بايدن توجهي به افزايش صداهايي ضداسرائيلي در آمريكا ندارد.
«یائیر لاپید» نخست‌وزیر سابق و رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نيز روز دوشنبه در ادامه انتقاداتش از کابینه نتانیاهو تصریح کرد: «ایالات متحده از کمک به نتانیاهو خودداری می‌کند و عربستان سعودی با ایران توافق نامه امضا کرد و او برای گفت‌وگو به کاخ سفید دعوت نشد.» لاپید ادامه داد: «نتانیاهو کنترل اقتصاد را هم از دست می‌دهد، شیکل (واحد پول رژیم صهیونیست) در حال فروپاشی است، هزینه‌های زندگی در حال افزایش است و سرمایه‌ها از اسرائیل فرار می‌کنند.»
تصويب در نيمه شب
با وجود ادامه اعتراضات داخلي در تل آويو و ديگر شهرهاي فلسطين اشغالي طي حدود سه ماه گذشته، اما نمايندگان پارلمان رژيم صهيونيستي بي‌توجه به افكارعمومي داخلي خود، مصوبه جنجالي تضعيف نظام قضايي را در ساعات بامدادي روز سه شنبه تصويب كردند. البته تصويب اين طرح جنجالي در مرحله اوليه است و اين طرح براي تبديل شدن به قانون مي‌بايست دو بار ديگر وارد راي گيري شود. شبکه تلویزیونی صهیونیستی «آی۲۴نیوز» گزارش داده است كه لایحه اصلاحات قضائی با ۶۱ رای موافق در مقابل ۵۲ مخالف در دور نخست به تصویب کنست رسید. نزديك بودن آراي موافقان و مخالفان اين راي نشان‌دهنده شكاف و دودستگي موجود در جامعه صهيونيستي است. دودستگي كه اكنون عامل بحران در مناطق اشغالي شده است. در همين ارتباط نيز  سران ائتلاف احزاب مخالف نتانیاهو اعلام کردند که رأی گیری نهایی درباره لایحه اصلاحات قضایی در دور سوم در جلسه عمومی کنست (پارلمان) را تحریم خواهند کرد زیرا این لایحه برای تضعیف دستگاه قضایی است و برای جلوگیری از تصویب چنین لوایح جنون‌آمیزی هر کاری انجام خواهند داد. «یاییر لاپید» نخست‌وزیر سابق و رئیس‌حزب «یش عتید»، «بنی گانتس» وزیر جنگ سابق، «آویگدور لیبرمن» رئیس‌حزب «اسرائیل بیتنا» و «مراو مایکلی» رئیس‌حزب کار رژیم صهیونیستی در نشست مشترکی تاکید کردند که برای جلوگیری از تصویب چنین لوایحی که «مجموعه‌ای از قوانین جنون‌آمیز» خواهد بود، هر کاری انجام خواهند داد.آنها افزودند که منتظر انتشار طرح «اسحاق هرتزوگ» رئیس‌رژیم صهیونیستی درخصوص مسائل دستگاه قضایی هستند تا آن را بررسی کنند.
علاوه‌بر اين طرح، پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) همچنين با تصويب لایحه بحث برانگیز لغو «قانون جدایی» در مرحله نخست موافقت كرد. لغو نهایی قانون موسوم به «جدایی» در کنست به صهيونيست‌ها اجازه می‌دهد به شهرک‌های تخلیه شده در سال ۲۰۰۵ در شمال کرانه باختری بازگردند. اين طرح مقدمه‌اي بر اشغال بيشتر كرانه باختري خواهد بود و انتظار مي رود كه حتي تنش‌ها را شعله‌ورتر از وضعيت كنوني كند.